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
auto

Végre kifizetik a beszállítóikat is a kínai autógyártók?

üzlet
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

Ahogy arról nemrég írtunk, a kínai kormány berendelte magához az ország vezető autógyártóit pár hete, mert túlzottan elharapódzott az a gyakorlat, amikor a független kereskedésekre terhelik eladatlan raktárkészleteiket, hogy azokat a statisztikák kedvéért újautó-eladásként regisztrálják.

Mint azonban kiderült, egy másik kényes téma is előkerült.

Önként vállalják

A beszállítók kifizetésének elhúzott határideje nem kínai probléma, Európában, így hazánkban is ismert üzleti taktika. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy miközben egy adott cég a legyártott termékért, vagy leszállított szolgáltatásért azonnal megkapja a pénzt, beszállítóinak csak hónapokkal később fizet. Az így felgyűlt pénzt pedig kedvére forgathatja, kamatoztathatja, miközben a beszállító sokszor napról napra él.

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

Ez a gyakorlat állítólag Kínában is elharapódzott, mivel az erősebb szereplők sokszor 180 vagy 270 napos kifizetési határidőket tudnak rákényszeríteni szerződéseikben a gyengébb partnereikre.

A közelmúltban viszont már több autóipari beszállító jelezte, hogy tarthatatlan a helyzet, legutóbb az acélipar reklamált a kormányzatnál emiatt.

A kormányzat erre válaszul még márciusban meghozta azt a törvénymódosítást, ami júniustól 60 napban maximálja a fizetési határidőt, ám több iparági szereplő is attól tartott, hogy a nagy autógyártók különböző kiskapukat kihasználva kijátsszák majd a rendelkezést.

Most a kínai kormány és az autóipar tárgyalásai során több nagy cég, így például a BYD és a Chery, az állami tulajdonú GAC és FAW csoportok, illetve olyan kisebb, de feltörekvő autógyártók, mint az Xpeng és a Xiaomi is önkéntes nyilatkozatot tettek, hogy tartják magukat a 60 napos limithez.

A beszállítók problémáinak ezzel azonban még nincs vége. A már említett acélipari szövetség például jelezte azt is, hogy az autógyártók újabb és újabb árcsökkentést, legutóbb például 10 százalékosat kérnek tőlük, miközben már így is nagyon alacsony a profitjuk – írja az Automotive News.

A szervezet szerint érdemes lenne példát vennie a kínai szereplőknek Japánról, ahol az autógyártók megtanulták már, hogy beszállítóik egészséges profitszintje az ő érdekük is. Arról sincsenek meggyőződve, hogy egyértelmű, mikortól is ketyeg a 60 napos óra, és hogy a fizetséget készpénzben, vagy pénzpiaci papírokban teljesítik-e.

Trükköznek a kínai gyártók az eladási adatokkal?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás