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
auto
2024. 04. 19. péntek

Amióta bevezették a zöld rendszámot és az ahhoz kapcsolódó ingyenes parkolási lehetőséget, szúrja az emberek szemét, hogy ezt a megkülönböztető jelzést, és a vele járó kedvezményeket megkapják a prémium autómárkák 2-3 tonnás luxus plugin hibridjei is. Népszerű álláspont, hogy csak a hagyományos motort már nem használó autókra, tehát a tisztán elektromos járművekre szabadna megadni a zöld rendszámot.

A magyarázat mögötte nyilván sokféle lehet.

Néhány érv a leggyakoribbak közül, ami miatt a legtöbben elvennék a megkülönböztető jelölést és a díjmentes parkolási lehetőséget a hagyományos motorral is szerelt autóktól.

Megint csak a gazdagok járnak jól.

Ha meg tudja venni a 30 milliós autót, akkor ne okozzon gondot kifizetni a parkolást sem.

Sosem tölti, úgyis mindig füstösen használja.

A hatótávja egy vicc, semmire sem elég elektromosan.

Miért nem tisztán elektromos?

Bár én is jobban örülnék, ha azok is tisztán elektromos autót vennének, akik most plugin hibriddel járnak, de véleményem szerint teljesen rossz irányból közelítjük meg a kérdést.

Itt van ugyanis egy vevőkör, amely nyitott arra, hogy átüljön a környezetszennyező autójából valami másba, mondjuk egy elektromosba. Pénze van hozzá, félig-meddig megvan az elhatározás is, de akadnak gondok.

Hatótáv para

Az egyik legnehezebben leküzdhető probléma a hatótáv para. A hagyományos autózás túlélésében érdekelt csoportok elültették a bizonytalanságot a fejekben, így mindenki attól retteg, hogy mi fog történni, ha lemerül az autó akkumulátora. Arra most nem térnék ki, hogy mennyire alaptalan ez a félelem, de azt el kell fogadni, hogy nem mindenki meri vagy tudja meglépni, hogy teljesen kizárja a közlekedéséből a hagyományos meghajtást. Ha heti 2-3 alkalommal kell több száz km-es túrákat tenni olyan környezetben, ahol nincs lehetőség a töltésre, akkor érthető, ha valaki a plugin hibridek biztonságát részesíti előnyben. De olyan is akad, aki az évi 2-3 hosszabb utazás miatt nem mer még elektromosra váltani. El kell fogadni, hogy nem vagyunk egyformák. Sokan közülük egy plugin hibridet bevállalnak, pláne ha kapnak hozzá némi ösztönzést. A vásárláshoz állami támogatás ugyan nem jár, tehát nem kapják meg a 1,5 milliós „árcsökkentést”, de az adó és illetékmentességek és az ingyenes parkolás lehetősége már sokaknál döntő érv lehet, hogy dízel helyett plugin hibridet vegyenek.

Választék hiánya

A hagyományos autók között manapság rendkívül népszerűek az egyterű és SUV modellek, és különösen igaz ez a prémium szegmensben. Ezzel szemben az elektromos autók piacán ez a kategória szinte nem is létezik. Nyilván, most mindenkinek a Tesla Model X jut az eszébe, de az bármennyire is zseniális autó technológiailag, minőségérzet szempontjából nem alternatívája a német prémium márkák hasonló méretű autóinak. Aki az X5-ös BMW, az Audi Q7 vagy a Porsche Cayenne között vacillál, az nem fog Tesla Model X-et venni. Pláne ha már évtizedek óta valamelyik márka hűséges vásárlója. Ő BMW-ből, Audiból vagy Porsche-ből akar olyat választani, ami neki megfelelő. Ha van plugin hibrid, akkor azt, ha nincs, akkor marad a dízel. Ez utóbbi újkorában ugyan jó esetben teljesíti az adatlapján szereplő kibocsátási értékeket, de néhány évesen már biztosan nem. Ráadásul városban, néhány km-es etapokon esélye sincs bemelegedni, így pont ott fog a legjobban szennyezni, ahol a legkevésbé kellene.

Ha ezek a vásárlók találnak a kedvenc márkájuk kínálatában olyan plugin hibrid változatot, ami nem kerül sokkal többe, mint a már jól ismert dízel, és a magasabb vételárat esetleg az ingyenes parkolás kényelmével lehet kompenzálni, akkor az erre nyitottabb autósok el fognak rajta gondolkodni, hogy belevágjanak. Ha nem lesz zöld rendszám, ingyenes parkolás, illetékmentesség, akkor miért vegyenek meg egy drágább autót, amivel még ott a kockázat is, hogy a bonyolultabb rendszer esetleg több meghibásodással járhat (nem jár, de a félelem a fejekben van)?

Kapudrog?

Azt tapasztalom a Villanyautósok Közösségében, hogy aki elektromos autóba ül, azt rabul ejti az a nyugalom, csönd és dinamizmus, ami élményben minden más autó fölé emeli az elektromos meghajtású járműveket. A villanyautósok többsége soha többet nem akar hagyományos autót vezetni. Aki bátortalan volt és plugin hibridet vett, az egy idő után igyekszik mindent megtenni azért, hogy a hagyományos motor ne induljon be, vagy a lehető legkevesebbet üzemeljen. Egyszerűen zavarja, hogy szennyezi a környezetet, hogy zúg a motor, hogy rezonál az autó. Egy kis villanyautózás után zavaróvá válik az is, amikor az automata váltó gyorsítás közben vált, és emiatt a hagyományos autó gyorsulása megtorpan egy-egy pillanatra. Ilyen az elektromos autóban nincs. (Sajnos a plugin hibridek egy részében tetten érhető, de pont a legnépszerűbb Opel Amperában például nem.)

Nem csak a parkoláson lehet spórolni

Attól mert valaki prémium autót vesz, nem feltétlen szórja két kézzel a pénzt. Ha elektromosan megtehet 100 km-t 1000-1500 forintból is, akkor miért fizetne benzinre vagy gázolajra 5-6 ezer forintot ugyanezen a távon? Ehhez pedig semmi mást nem kell tennie, csak otthon a garázsban feltenni tölteni. Nem nagy „ár” a költségek negyedeléséhez. Ha már megvette, akkor amikor csak teheti elektromosan fog járni vele.

Biztos akad olyan plugin hibrid prémium autó tulajdonos, aki sosem tölti az autóját, de abban is biztos vagyok, hogy ők az elenyésző kisebbség.

Tényleg értelmetlenül kicsi a hatótáv?

Egyetértek azzal, hogy a jelenlegi szabályozás túlságosan megengedő a plugin hibridek hatótávját illetően, amikor a zöld rendszám feltételeiről beszélünk. Pláne úgy, hogy a megadott NEDC hatótáv köztudottan köszönő viszonyban sincs a valós hatótávval. A nagyobb hatótávhoz azonban nagyobb akkumulátor kellene, ami jelentősen megnövelné az ilyen autók árát és tömegét. Sajnos a két különálló, de összedolgozó hajtáslánc miatt a tölthető hibridek előállítása eleve nagyon drága, ha a költséget nagyobb akkuval növelnénk, akkor már tényleg nagyon elhivatottnak kellene lennie valakinek, hogy ezt válassza. Sok márkánál már így sem igazán ésszerű választás a plugin hibrid a hagyományoshoz képest, mert annyival drágább. Kár lenne egy nagyobb, drágább és nehezebb akkuval tetézni a helyzetet. Arról nem is beszélve, hogy a statisztikákból a gyártók pontosan látják hogy az autósok többsége napi néhány 10 km-t megy az autójával, így a mostani 20-30 km-es hatótáv a többség mindennapi igényeit valószínűleg tökéletesen lefedi.

Bármennyire is az off-road vonalat majmolják ezek az autók, a többségüket a városban és az autópályán használják tulajdonosaik. Minden hosszabb, autópályás utazásra jut tucatnyi, vagy több tucatnyi néhány km-es városi etap, amikor a motor a normál üzemi hőmérsékletet sem éri el. Az autó ilyenkor a gyári értéknél jobban szennyez, pont a városokban, ahol ez a legkevésbé szerencsés. A 20-50 km-es valós hatótávval bíró plugin hibridek pont ezeknek a rendkívül szennyező városi szakaszoknak egy részét képesek kiváltani. Ha valaki Budapest II. kerületében éli a hétköznapjait, oda vagy a szomszédos kerületek valamelyikébe hordja óvodába vagy iskolába a gyerekeit, ott van a munkahelye, ott vásárol be, akkor nagy valószínűséggel nem megy többet 20 km-nél sem. Naponta minimum négyszer indítja be az autóját, többnyire hidegen járatja azt, miközben ha ugyanannak a prémium márkának a plugin hibrid SUV-ját választja, akkor abban a hagyományos motornak egy ilyen átlagos napon valószínűleg egy pillanatra sem kell beindulnia.

Tehát attól, mert egy autóban van hagyományos benzinmotor, egyáltalán nem törvényszerű, hogy az a mindennapokban beindul. Ha pedig az adott városi közlekedéshez elegendő az elektromos hatótáv, akkor az olyan, mintha tisztán elektromos autó lenne. De ha csak a hatótáv felét elektromosan tudja megtenni, már akkor is sokkal előrébb vagyunk, mintha emberünk 100%-ban dízellel járt volna.

Fűtés

Sajnos a képet árnyalja egy kicsit, hogy sok plugin hibrid nem képes elektromosan fűteni az utasteret, így télen ha az autó nem garázsból indul, akkor szinte biztos, hogy be fogja kapcsolni a hagyományos erőforrást az utastér felfűtéséhez. A megfelelő hőfok elérésekor a motor azonban lekapcsol, és a továbbjutást onnan már csak az elektromotorok intézik. Ha nem is tökéletes, a környezetterhelés így is jelentősen csökken.

Környezetvédelem

Miért nem vesz kisebb autót, ha annyira aggódik a környezetért?” – hangzik el gyakran a kérdés a zöld rendszámos SUV-ok ellen. Lássuk be, nem sok esély van arra, hogy ha valaki a prémium márkák autóiból válogathat, akkor csak a zöld szemlélet miatt átül majd egy kisebb, onnan nézve igénytelenebb autóba. Természetesen előfordul ilyen váltás, hiszen rengeteg villanyautós pont prémium márkáról váltott elektromosra, de a többség továbbra is a jobb kényelmi és esztétikai élményt nyújtó luxusautó mellett dönt. Egy prémium SUV-nak nem egy kompakt elektromos autó, hanem egy prémium elektromos SUV lenne az alternatívája, ha lenne. Mivel nincs, így a prémium plugin hibrid SUV az egyetlen alternatíva.

Az, hogy miért nincs prémium elektromos SUV a piacon, az egy jó kérdés. Valószínűleg az a vevőkör még nem áll készen arra az életmódváltásra, amit egy tisztán elektromos autó jelent. De pont ezen segítenek a plugin hibridek. Technológiailag ugyan teljesen feleslegesek ezek az autók, az átmeneti időszakban azonban szükségünk van rájuk, hiszen a vevőkör ezeken keresztül ismerkedhet meg a legkönnyebben az elektromos hajtással.

„Biztosan sosem tölti”

Gyakori nézet, hogy ezeket az autókat a tulajdonosaik biztosan sosem töltik, csak az ingyenes parkolás miatt választották ezt a modellt. A fentebb már részletezett okok miatt (olcsóbb üzemeltetés, sokkal kellemesebb használat) szinte biztosan törekednek a tulajdonosok az elektromos használatra, de ha sosem töltik, akkor is jobb, mintha a dízel változatot választották volna. A plugin hibridek szinte mind benzinesek, tehát a PHEV-t választók nem kormoló és nehezen bemelegedő olajkályhával járnak. De a legfontosabb, hogy külső töltés nélkül ezek az autók hibrid járműként üzemelnek. Ez pedig azt jelenti, hogy fékezésnél elektromos áram formájában eltárolják a mozgási energia egy jelentős részét, hogy a következő gyorsításnál ne kelljen (annyi) üzemanyagot elégetni. Már ez önmagában is jelentősen csökkenti a környezetszennyezést.

Mégis jó lenne szigorítani…

Sokan úgy vannak vele, hogy nem vennék el minden plugin hibridtől a zöld rendszámot, csak ettől vagy attól… És itt kezdődnek a gondok, mert nagyon nehéz meghúzni a vonalat, hogy melyik autó esetén hasznos társadalmilag a zöld rendszám jelentette ösztönzés, és mely modelleknél nem.

A legnépszerűbb és legegyszerűbbnek tűnő paraméter, aminél meg lehet fogni a dolgot, az a tisztán elektromos hatótáv. Plugin hibridek esetén legalább 25, hatótávnövelt elektromos autóknál pedig legalább 50 km-t kell jelenleg tudjon az autó tisztán elektromosan ahhoz, hogy zöld rendszámot kapjon. A határértékek növelésével a prémium PHEV-k mellett azonnal kiesnének a népszerű első generációs Toyota Prius PHEV-k és a szintén kedvelt Mitsubishi Outlander PHEV-k (hiszen hatótávnövelt elektromos kategóriába sorolják) is, így a fürdővízzel kiöntenénk a gyereket is. Nem kellene drasztikusan megemelni az értékeket, hogy az Opel Amperán kívül más ne maradjon állva. Persze akinek Amperája van vagy azzal szemezget, az úgy gondolja, hogy ez teljesen rendjén van, a kínálat ilyen szintű szűkítése azonban nagyon visszavetné az elektromobilitás terjedését.

Egy másik elmélet szerint a benzinmotor maximális teljesítménye vagy hengerűrtartalma alapján kellene szabályozni a kérdést. Hol legyen a határ? 1,7 literes motor még elfogadható az 1,8 literes már nem? Vagy engedjük a 2 litereseket is? Vagy legyen CO2 kibocsátáshoz kötve? Itt tetszőleges számú szisztéma felállítható, de egy közös van bennük: egy másik irányból nézve biztosan igazságtalannak tűnne. Ráadásul jelentősen csökkentenék a rendelkezésre álló modellek így sem széles skáláját, ami biztosan visszavetné az elektromobilitás fejlődését, és az első km-től szennyező dízelek felé terelné a vásárlót. Ezt nem akarhatjuk.

Egyelőre nincs jobb megoldás

Szóval ha legközelebb Budapest belvárosában egy prémium SUV-on (vagy SUV-n) látunk zöld rendszámot, akkor ne az jusson eszünkbe, hogy a tulajdonosa egy ügyeskedő milliomos, hanem hogy ő hajlandó volt azért többet fizetni, hogy minden nap az összes megtett km-ből 20-30-at teljesen tisztán tegyen meg. Könnyen lehet, hogy ennél nem is megy többet egy átlagos hétköznap, így azzal a batárral tisztábban jár, mint más ugyanilyen távon egy 1 literes pici benzinessel. Választhatta volna a kicsit olcsóbb dízelt is, de nem azt tette. Ráadásul ő valószínűleg néhány év múlva egy tisztán elektromosra fog váltani, ez a plugin hibrid pedig elérhetőbb áron a használt piacon fog új, a környezet védelmére nyitottabb gazdához kerülni. Lehetne jobb? Igen. De semmiképp sem úgy, hogy elvesszük ezektől a zöld rendszámot, mert ha ennyi ösztönző sincs, akkor jó eséllyel újra a tisztán dízeles meghajtású autókat fogják választani.

 

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.