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
auto
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

Nagyon sokan vannak, akik egyelőre nem engedhetik meg maguknak, hogy elektromos autóra cseréljék szennyező járműveiket. Közlekedni azonban nekik is kell. Annak azonban semmi akadálya, hogy ezt a lehetőségekhez mérten körültekintően, gyermekeinkre odafigyelve tegyék. Óvodás gyerekeim vannak, így minden reggel szembesülök az óvoda előtt járó motorral parkoló autókkal. Anya beviszi a kicsit, apa pedig kint vár, nyáron azért jár a motor, hogy menjen a klíma, télen azért, hogy menjen a fűtés. Közben minden óvodába érkező gyermek mélyet szippant a füstből a bejárat előtt.

WHO: évente 4,2 millió ember halálát okozza a levegőszennyezés

Amikor a káros anyag kibocsátásról van szó, gyakran a széndioxid kibocsátást vesszük figyelembe, amelyben egyre jobbak az autóink, hiszen meg kell felelniük különböző környezetvédelmi előírásoknak. Azonban míg a CO2 elsősorban a Föld szempontjából veszélyes, az emberek számára a szálló por, az apró szilárd részecskék (PM10, PM2.5) jelentik a valódi veszélyt. Az Egyesült Államokban egy diáklány, Amelia kezdett kampányba, amelyben szeretné felhívni a figyelmet a problémára és változtatni a hozzáálláson.

Légszennyező részecskék milliárdjait mutatták ki a városlakók szívében

A NoIdlingProject.com című honlapján számos tanulmányra találhatunk hivatkozást, amelyek arra a következtetésre jutottak, hogy a forgalmas utak mellett élő emberek körében nem csak a légúti betegségek, az asztma kialakulásának nőtt meg jelentősen a gyakorisága, amely elsősorban a gyermekekre veszélyes, de a felnőttek között is jóval nagyobb a demencia előfordulása. Akit pedig nem riaszt eléggé, hogy beteg lesz a gyermeke, vagy ő maga elbutul öregségére, annak Amelia azt is kiszámolta, hogy egy átlagos amerikai autót naponta 15 percig feleslegesen járatnak álló helyzetben, amivel heti 4 dollárral, évente több mint 200 dollárral növekszik az üzemanyag ráfordításunk.

Magyarországon is hasznos lenne hasonló táblák kihelyezése az iskolák, óvodák parkolóiban (Fotó: NoIdlingProject – Amelia)

Mivel egy honlappal nem feltétlenül lehet az érintetteket elérni, a projektben az iskolák parkolóiban helyeznek el figyelemfelkeltő táblákat valamint szórólapokat osztanak. A táblákon arra kérik a szülőket, hogy állítsák le az autójukat, amíg az iskola előtt parkolnak, hiszen épp a gyermekeink által beszívott levegőt szennyezik. Azt gondolom a magyar iskolák, óvodák parkolóiban is hasznos lenne hasonló feliratok kihelyezése.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás