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
auto
2024. 04. 20. szombat

Már szállítják Európába a Model Y-t?

elektromos autó

A Tesla háza táján soha nem szűkölködünk pletykákban és érdekes elméletekben, de néha kiderül, hogy a legvalószínűtlenebb dolognak is lehet némi valóságalapja.

Ez a terv

Amikor 2019 elején megindult a Tesla Model 3 nemzetközi kiszállítása kérdés volt, kap-e ezekből Kína, vagy meg kell várniuk az ottani gyár elindulását. Utóbbi elgondolásban is lett volna némi logika, de végül a cég nem akarta még 9-10 hónapig váratni a vevőket, és nyilván az is jól jött a pénzügyi mutatókhoz, hogy a kiszállítások elején a full extrás Performance modellekkel kezdenek. Így nem kellett sokat várni a válaszra, nagyjából az európai kiszállításokkal egy időben az ázsiai ország is megkapta az első autókat.

Model 3 invázió – képes beszámoló a tengerentúli hadszíntérről

Most a Model Y kapcsán hasonló kérdés lóg a levegőben, de inkább Európa kapcsán. A sanghaji Tesla gyár valószínűleg 3 hónapon belül megkezdi a MIC, azaz „Made in China” variánsok sorozatgyártását, azonban Berlin még legalább 6-9 hónapra van ettől. A cég hivatalos álláspontja egyelőre az, hogy hozzánk majd a német főváros melletti üzemből érkeznek az első autók – ezt személyesen Elon Musktól tudjuk.

Mégis lesz import?

Az elmúlt napokban azonban érdekes pletyka kapott szárnyra Teslás fórumok mélyén: egyesek tudni vélték, hogy érkezett pár Model Y Európába.

A jól értesült források szerint az autók a negyedév negyedik európai szállítmányának részeként az RCC Asia rakterében érkeztek a kontinensre. A hajó szeptember elsején siklott be a belga Zeebrugge kikötőjébe, ahová a cég európai szállítmányai érkeznek – innen terítik a kocsikat a kontinens összes Tesla kereskedésébe.

Volt aki arról számolt be, hogy a kikötő átmeneti tárolójában, egy több mint 3000 autó befogadására képes logisztikai központban ők látták is az autókat, de mivel ezek legtöbbször távcsöves, vagy teleobjektíves megfigyelések az Y pedig távolról eléggé hasonlít Model 3-ra, nem tűnt túl biztosnak a forrás.

Mostanra azonban fotó is született – ha minden igaz egy belga Supercharger állomáson kapták el az autót. Összehasonlításképp az eredeti Facebook posztban mellékeltek egy kék 3-ast és egy X-et is, amelyek korábban ugyanott töltöttek így jól látszanak a különbségek is.

Több elmélet van

Hogy mi lesz az autók sorsa arról több elmélet is született.

A legvalószínűtlenebb, hogy ezek vásárlói példányok, hiszen a típusnak még nincs európai homologizációja, és alig pár darab érkezett csak. A második legkevésbé hihető magyarázat, hogy ezek bemutatótermi példányok lennének. A Teslának abszolút nem érdeke, hogy a gyártás kezdete előtt ennyivel már elhúzzák a mézesmadzagot a vásárlók orra előtt, hiszen valószínű hogy jó pár Model 3 vásárlót veszítenének ezzel, aki inkább kivárna.

Kicsit hihetőbb teória már, hogy pont a típusengedély, a homlogizáció miatt hozták be ezeket az autókat. Persze ha a berlini gyártásba tényleg radikális strukturális változások lesznek, akkor szinte biztos, hogy a hatóságok újra bevizsgálnák az autót, így ez most nem érne sokat. Nem kizárt viszont, hogy a kocsikat körbeviszik az európai szervizek között és ezen tanulják majd meg a Tesla szerelők az autók javítását, eltéréseit a 3-ashoz képest. Az sem kizárt, hogy akár a berlini gyár személyzetének tréningjéhez akarják felhasználni a példányokat. És persze az is lehet, hogy egyszerűen csak európai teszt példányokról van szó, amelyeket meg akarnak járatni kicsit a kontinens klímájában, útjain, parkolóházaiban és CCS töltőin, hogy így hangolják finomra a helyi variáns specifikációit.

Ez utóbbit erősíti meg a belga Facebook csoportban a fotót megosztó Martin Gillett, akinek a Model Y sofőr megsúgta, hogy ez egy eredetileg az amerikai piacra épített példány, amit átalakítottak az európai szabványoknak megfelelően és ellátták CCS csatlakozóval is. Elmondása szerint az autó tesztelési céllal érkezett, de hogy pontosan mit tesztelnek vele, azt nem osztotta meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.