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
auto
2024. 10. 31. csütörtök
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

Már mi is többször foglalkoztunk azzal a hibajelenséggel, ami egyes 2018 előtti Tesla Model S és Model X autók központi kijelzőjét érinti. A képernyő esetenként lefagyhat, újraindulhat, vagy egyéb hibát produkálhat. A probléma forrása egy egészen banális dolog, az autó központi kijelzője mögé szerelt számítógép alaplapjára forrasztott eMMC háttértár elhasználódása.

A cég kezdetben tagadta, hogy garanciális problémáról lenne szó, majd szoftverfrissítéssel próbálta orvosolni, vagy inkább elodázni a hibát. Később megnövelték a garancia időtartamát az érintett autókra, az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) viszont most úgy döntött, ez kevés, ki kell cserélniük minden autóban az alkatrészt.

Véges élettartam, vagy tervezési hiba?

Alapvetően minden számítástechnikai háttértár élettartama véges. Az írás/olvasás műveletek az idő előrehaladtával előbb-utóbb tönkre teszik az eszközt. Igaz volt ez a mágnesszalagokra, az újraírható optikai lemezekre, a merevlemezekre és a memória alapú tárolókra is. A kérdés csak az, mennyi idő alatt következik be a hiba, és a felhasználási területen ez elfogadható élettartam-e.

A korai Teslák központi számítógépében már szerencsére nem mágneses merevlemezeket, hanem a rázkódásokat jobban tűrő és alapvetően gyorsabb memória alapú háttértárat használtak. Manapság alapvetően SSD formájában találkozhatunk ilyenekkel a notebookokban és asztali gépekben, de olcsóbb eszközökön, illetve mobiltelefonokban még ma is feltűnik az eMMC is. Ez tulajdonképpen az SSD-hez hasonló olyan értelemben, hogy memória alapú, de annál általában szerényebb teljesítményű, viszont olcsóbb is. Ha valakinek ismerős az „MMC” elnevezés, az nem véletlen, hiszen ez a digitális kamerák, fényképezőgépek, zenelejátszók kedvelt memóriakártya formátuma volt régen – ma már inkább más szabványokat használunk. Ennek a beépített, integrált, azaz angolul „embedded” verziója az eMMC – innen jön a szabvány nevének első betűje.

Tesla eMMC modul. Forrás: greentheonly / Youtube

A memória alapú háttértáraknál általában igaz az az ökölszabály, hogy hamarabb használódnak el, ha folyamatosan telepakoljuk őket, illetve ha túl sokszor töröljük és írjuk újra az adatokat. A 2012-18 között készült Model S és 2016-18 között gyártott Model X típusokba egy viszonylag kis kapacitású, 8GB-os modul került beépítésre. Ez eleve nem egy túl nagy tárhely, de az évek alatt a Teslák szoftvere is sokat fejlődött, nőtt, és az operációs rendszer naplófájljainak mérete is hatalmasra duzzadt. Emiatt pedig az eMMC modulok szépen lassan megteltek, ami fokozott elhasználódásukhoz vezetett.

Mivel a Teslákra 4 év teljes körű garancia jár és ez a hiba tipikusan az ennél idősebb autókat érinti, a cég akár 1800 dollárt is elkért a javításért, ugyanis nem bajlódtak a modulokkal, hanem a képernyő mögötti komplett számítógépet cserélték. Ahogy egyre sokasodtak a meghibásodások és nőtt a vásárlók elégedetlensége az NHTSA is vizsgálatot indított az ügyben. Érvelésük szerint ugyanis, ha a központi kijelző meghibásodik, akkor nem érhető el a tolatókamera képe, elmaradhat az index hangjelzése, de akár az Autopilot is leállhat, és ezek közlekedésbiztonsági problémák.

NHTSA vizsgálat indult Teslák memóriahibái miatt

A nyomás hatására végül a Telsa tavaly novemberben kiterjesztette a garanciát 8 év/160 ezer kilométerre az érintett modelleken az eMMC modulra és az internetes beszámolók szerint a memórialapok cseréje azóta is tart a problémás autóknál.

A Tesla elismerte a memóriahibákat

Fellebbezni lehet, de nem biztos, hogy érdemes

Az NHTSA tegnap publikált döntése értelemben azonban, a Teslának most vissza kell hívnia az összes érintett autót és ingyen kell kicserélnie az alkatrészt. A hatóság érvelése szerint, bár a hiba nem jelentkezett még minden autónál és a Tesla több szoftveres módosítással próbálta már javítani a helyzetet, gyakorlatilag borítékolható, hogy előbb-utóbb az összes 8GB-os eMMC modul tönkre fog menni. Az NHTSA egyébként megjegyezte, hogy az eset nem egyedi és 9 konkrét példát is megjelölt a Tesla számára, amikor más autógyárak a központi kijelző hibája miatt autókat hívtak vissza.

Az NHTSA döntése természetesen csak az amerikai autókra vonatkozik, de meglepődnénk, ha a csereprogram hamarosan nem lenne világméretű.

Itt már az új memóriamodul kerül behelyezésre. Forrás: greentheonly / Youtube

A cég január 27-ig fellebbezhet a döntés ellen, de nem biztos, hogy ez a célszerű magatartás. A hibák száma és a vállalat kezdeti magatartása már eddig is sokat rontott a tulajdonsok és a Tesla kapcsolatán, ráadásul egyértelmű hogy anno nem voltak elég előrelátók a háttértár méretének megválasztásánál. Greentheonly, az ismert Tesla „hekker”, akinek Youtube csatornájáról kölcsönöztük a cikk illusztrációit, például azt mondja, hogy neki nagyjából 10 perc alatt megvan a memória cseréje – de persze ehhez még hozzájön a számítógép ki és beszerelése, illetve a szoftver konfigurálása is. Mások szerint viszont a Tesla nem vesződik a memóriamodulok forrasztogatásával, inkább a teljes áramköri lapot kicseréli. Az autógyártó egyébként tavaly november óta a garanciaidőn túli cserékért is már csak 120 dollár (Európában 110 euró) anyag és 1-1,5 óra munkadíj költséget számolt fel.

A fentiek alapján nagyjából 40-50 millió dollárra rúghat a teljes amerikai csereprogram költsége, ha a világ összes, 384 ezer darab 2018 végéig gyártott autóját kijavítják, akkor pedig 100 milliónál állhat meg a számláló. Ez természetesen több évre oszlik majd el, hiszen ennyi autót nem lehet egyszerre visszahívni. A Teslának tavaly év végén közel 20 milliárd dollár készpénz tartaléka volt.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.