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 Az általános közvélekedés szerint a kínai gyártású Teslák jobb minőségűek, mint az amerikaiak. Hogy ez a szigorúbb munkamorálnak, a képzettebb munkaerőnek, vagy a modernebb gyártósoroknak köszönhető-e, arról már megoszlanak a vélemények. Nemrég azonban egy olyan leleplezőnek szánt cikk jelent meg a kínai médiában, ami megkérdőjelezi a fenti tézist, és meglehetősen negatív képet fest a kínai gyár falai mögötti viszonyokról. A PingWest-ügy Még karácsony alatt jelent meg egy írás a PingWest című kínai oldalon, amely név nélkül nyilatkozó jelenlegi, és volt Tesla-alkalmazottakra hivatkozva támadta a Tesla kínai gyárát és annak vezetését. A cikk nagyjából két részre, két irányra bontható – egyik a minőségi problémák, másik a leányvállalat csúcsvezetőjének stílusa köré csoportosítható.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 Kezdjük az utóbbival, mivel erre van a legkevesebb rálátásunk, így ezt csak röviden tárgyaljuk. A cikk szerint a cégben magát felküzdő, másokon áttaposó Tom Zhu egy kegyetlen zsarnok, aki éjfél után hívogatja telefonon a beosztottjait, és reggel az üres székeket fényképezi, azt kérdezve, miért nem jött még az alkalmazott. Állítólag gyakran kiabál a beosztottjaival és azzal fenyegeti őket, hogy ha visszaszólnak, kirúgja őket a cégtől. A cég a munkavállalók közösségimédia-bejegyzéseit is törölteti, ha azok előző munkaadójuk termékeiről szólnak. Tesla Giga Sanghaj. Forrás: Tesla Hogy a fentiekből mi az igaz, azt nem tudjuk – Zhu és a Tesla állítólag perel. A cikk címe „sweatshop”-ként referál a sanghaji gyárra, ami a könyörtelen, emberkínzó kínai gyárakra alkalmazott angol kifejezés. Az írás megjelenése után a South China Morning Post beszélt egy iparági elemzővel, aki ismeri a helyi viszonyokat, és szerinte ez a hasonlat erős túlzás. Innen nehéz megmondani kinek van igaza, ki a bértollnok, és ki hihető – ismeretlen név nélküli források állnak szemben egy általunk szintén ismeretlen szakértővel. Azt azért az eredeti írás angol változatát olvasva hozzá tudjuk fűzni, hogy van pár olyan pont, ami legalábbis kérdőjelesnek mondható, mivel a cikk többször ellentmondásba keveredik önmagával. Egyszer azt írják, hogy forrásaik arra panaszkodnak, hogy az előző munkahelyükön sokszor dicsérték az alkalmazottakat és ingyen finomságokkal kínálták őket, míg a Teslánál folyamatosan romlik az étel minősége. Volt, aki szerint néha penészes a kenyér a kantinban, és most már csak instant tésztát főznek minden nap, ez utóbbi miatt egyeseknek, akik más autógyárakban választékosabb étrendhez szoktak, reflux betegsége alakult ki. Ugyanakkor pár bekezdéssel lejjebb a cikk saját fotóillusztrációja egy munkást mutat, aki egy büfésoron egy étkezde padján eszik, a felirat alatta pedig a következő: „egy Tesla-munkás épp befejezi az ételét a Gigafactory 3 streetfood árusainak egyikénél”. Forrás: pingwest.com Az írás többször is arra utal, hogy az alkalmazottak annyira elégedetlenek, hogy rengetegen felmondtak már, és az állásközvetítők már nem is ajánlják a Teslát. Utána viszont azt írja, hogy még mindig nagyon sokan jelentkeznek a céghez, és a munkahely „nem különb, mint más kínai autógyárak”. Azt is állítják, hogy a név nélküli alkalmazottak szerint nincs is olyan sok robot, hanem mindent manuálisan kell csinálni, mint a többi autógyárban. Csakhogy elég sok képet láttunk már az elmúlt egy évben a gyárból, és ezen rengeteg robot volt. Akkor ez mind díszlet, Patyomkin-gyártósor? A szerzők szerint a Tesla gyára 1 év alatt ért el olyan gyártási ütemet, mint a Mercedes helyi vegyesvállalata 10 év alatt. De akkor ezt mind kézi szereléssel érték el? Hihető ez? Tesla Giga Sanghaj. Forrás: Tesla Vannak olyan vélemények is, hogy az egész egy lejárató kampány része. A PingWest résztulajdonosa ugyanis az Alibaba, amelyik majdnem 20%-ban részvényese az XPeng kínai autómárkának. Ez a cég perben áll a Teslával az Autopilot rendszer miatt, amelyet a kaliforniai vállalat szerint nemes egyszerűséggel elloptak. Ugyanakkor az Alibaba részesedése az elérhető adatok szerint mindössze 6,7% a lapban, ami elsőre így elég kevésnek tűnik egy ilyen tulajdonosi megrendelésre készülő lejárató cikk megíratásához. Meg aztán, az Alibaba valószínűleg mostanra annyi mindenbe vásárolta be magát Kínában, hogy talán már ők maguk sem tudják, mi minden az övék. Tesla Giga Sanghaj. Forrás: Tesla Pocsék, de kiváló A fentieket viszont hagyjuk is, mert nem áll módunkban utánajárni, ki mond igazat. Nézzük az írás másik fő vonalát, az autók minőségi problémáit. A cikk szerint az autók sokszor hibás alkatrészekkel kerülnek ki az üzemből, mert az eszeveszett tempó miatt nincs idejük kijavítani a problémát. Az egyik munkás például arra panaszkodott nekik, hogy ő szólt a főnökének, hogy a soron haladó egyik autónak le van húzva az ablaka, de 15 percig senki nem ment oda felhúzni. (Nem ironizálok, tényleg ez volt a példa). Azt is mondják, hogy az eddigi 80 helyett, már csak 60 minőségi pontot kell teljesítenie az autóknak, mielőtt elhagyják a gyárat. Egy nagyon hasonló felvetésre az amerikai gyárral kapcsolatban Elon Musk azt válaszolta tavaly, hogy ez a változás azért történt, mert több, különálló tesztet (pl. fékteszt a gyárépületen belül) egy kombinált tesztpályás vizsgálattal váltottak le. És csakugyan, a sanghaji gyárnak is van egy különböző útfelületeket szimuláló tesztpályája, ahol a drónvideók rendszeresen filmezik a körbe-körbe rohangáló autókat. Talán még emlékszünk rá, hogy Amerikában is volt már hasonló, név nélküli forrásokra hivatkozó cikk, amelyik szerint hibás, tűzveszélyes cellák kerülnek a Model 3-akba, aminek azonban nem váratlan tömeges tűzesetek, hanem egy 400.000 dolláros bírság lett a vége az alaptalan rémhírterjesztés miatt. De természetesen ha van kritika, ami jogos és könnyen elhihető a Teslával kapcsolatban, akkor az az autók gyártási minősége, illetve ennek a szórása. Így miért is ne lenne igaz a névtelen munkások panasza? Tesla Giga Sanghaj. Forrás: Tesla Nos a kínai vásárlók, főleg a luxuscikkek vásárlói, igen érzékenyek a minőségi problémákra, a Tesla pedig több mint 100 ezer Model 3-at szállított ki az országban tavaly, úgyhogy ha tényleg rengeteg csontváz van a szekrényben, az előbb-utóbb kiderül. Addig is van két támpontunk az autók minőségét illetően. Még tavaly júliusban jelent meg a kínai Car Quality Network felmérése, a vásárlók visszajelzései alapján a helyi autópiac termékeinek minőségéről a Q2-ben. A 2020 második negyedévében eladott több mint 2 millió szedánt vizsgálva a Tesla Model 3 lett a legjobb autó, mindössze 0,7 hibát jelentve 10 ezer autónként. Pár, itthon is felismerhető típus nevét lefordítottuk a Google segítségével. A lista azt mutatja, hány hiba jut 10 ezer autóra. Forrás: 12365auto.com De rendben, mondjuk ez csak egy adat, egy random felmérés. Azonban szeptemberben megjelent a JD Power kínai új villanyautó-minőségi toplistája is, amelyen a Tesla, mint márka 109 ponttal a második helyet szerezte meg, alig lemaradva a 113 pontos NIO-tól a tisztán elektromos autók rangsorában, a Model 3 pedig szintén a NIO ES6 mögött a második helyen végzett a kategóriájában. Forrás: JD Power Az eset pikantériája, hogy a JD Power amerikai felmérésében tavaly a Tesla végzett az utolsó helyen, és mint akkor megírtuk, még a helyi autós médiában is megoszlanak a vélemények a kutatás módszertanáról. A JD Power indexe ugyanis úgy működik, hogy a vásárlók az új autókat saját maguk pontozzák – minden hiba egy büntetőpont. Csakhogy itt a „hiba” szó alatt nem azt kell feltétlenül érteni, hogy valami elromlott, vagy silányul lett összerakva, hanem például ha a felhasználónak nem logikus valami a menü rendszerében, vagy nem tetszik egy kapcsoló helye, az is „hiba”. Azt nem tudjuk, hogy a kínai kutatás is hasonló módszertant használ-e, mivel a fentebb idézett amerikai adat az ú.n. IQS (Initial Quality Study) indexük, míg a mostani kínai egy NEVXI (New Energy Vehicle Experience Index) névre hallgató felmérés, ami a környezetbarát energiát használó autókra fókuszál. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!