Így törik a Tesla Model Y

FRISSÍTÉS: Idő közben megérkezett a Teslától is egy belső törésteszt videó és ezen már látjuk a borulásos teszt eredményét is. Az új képsorok, Twitter üzenetbe ágyazva, a cikk alján, a “Nem áll fejre” fejezetnél találhatók.

Lassan már-már hiányoltuk, hogy még egy nagy szervezet sem végzett töréstesztet a Tesla Model Y-on, de most befutott az amerikai állami hatóság, az NHTSA összesítése.

A részletes, írásos anyagra, ahonnan kiderülnek az autó erősségei és gyengeségei még várnunk kell kicsit, de azért egy rövid hír erejéig beszámolunk arról, ami eddig kiderült.

Természetesen

Ahogy azt várni lehetett, természetesen 5 csillagot kapott a Model Y minden kategóriában – ezzel beállítva a cég többi modelljének kiváló eredményeit. Ez egyébként ma már szinte természetes, inkább az szokott a kivétel lenni, ha egy új, modern, márkás autó nem szerepel ilyen jól. Legtöbbször egyébként ennek hátterében valami nemrég követelménnyé vált vezetéstámogató, vagy balesetmegelőző rendszer szokott állni, ami nem része az adott modell alapfelszereltségének ezért büntetőpontot kap.

A Model Y-t ilyen veszély nem fenyegette, mivel a Tesla mesterséges intelligencia rendszerének Autopilot Biztonsági Funkciók névre keresztelt része minden típusban széria. Így bár külön részeredményünk erről még nincsen az Y kapcsán, érdemes felidézni, hogy a Model 3-ban működő teljesen azonos hardver és szoftver az európai közlekedésbiztonsági ügynökség tesztjén rekord magas, 94%-os eredményt ért el.

De térjünk vissza az Óperencián túlra és nézzük, hogyan teljesített a Model Y az NHTSA töréstesztjén.

Frontális ütközés

Az NHTSA frontális tesztje egy olyan 100%-os átfedéses balesetet szimulál, ahol mindkét jármű 56 km/h sebességgel halad egymás felé az ütközés pillanatában. Ebben a protokollban az autó teljes orra és ütközési zónája részt vesz, ami nyilván segít a felszabaduló hatalmas energiák elnyelésében. Ez valamivel egyszerűbben teljesíthető, mint a szintén amerikai, a nagy biztosítók által fenntartott IIHS 25%-os átfedéses tesztje ami inkább egy félresikerült előzésnek felel meg. Ez utóbbiban ugyanis a vezető oldalán az autó orrának negyede kapja az ütközés egészét. Mindenesetre, addig is amíg az IIHS is leteszteli a kocsit, megnyugtató tudni, hogy a hagyományos NHTSA vizsgálaton a maximális 5 csillagot kapta a Model Y ebben a kategóriában, mind a sofőr, mind az utasa szempontjából.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kínai gyártóé az USA legolcsóbb villanyautója
Forrás: NHTSA.gov

Oldalsó ütközés

Ebben a tesztben azt szimulálják, mi történik, amikor az egyik sofőr benézi a kereszteződést – nem veszi észre a lámpa állását, vagy a táblát, esetleg nem alkalmazza a jobbkéz szabályt. Tehát mondjuk behajtunk az Y-nal egy kereszteződésbe, de valaki átmegy a piroson és 1316 kilogrammos járművével az autónk bal oldalába csapódik 62 km/h sebességgel.

Forrás: NHTSA.gov

Az elektromos autók általában elég jól teljesítenek ebben a tesztben, mert bár a személyautók oldalán értelemszerűen jóval rövidebb az ütközési zóna mint elöl, de a padlólemezbe épített akkupakk hatalmas szilárdságot kölcsönöz a szerkezetnek. Így mind a sofőr, mind a mögötte hátul ülő utas szempontjából is a maximális, 5 csillagos eredményt érte el a Model Y ebben a kategóriában is.

Oszlop teszt

Végül van még egy elég kegyetlen megmérettetés a tesztsorozatban – ez az oszlop teszt. Ilyenkor az autó sodródik, mintha jégen csúszna meg, és az oldalával egy viszonylag keskeny, de kemény oszlopnak csapódik. A becsapódás 32 km/h sebességnél történik, és ilyenkor az autó egy igen kis szeglete, a B oszlop előtt a sofőr ajtaja kénytelen elnyelni az energiát. Bár eleinte a Model 3 kapcsán is sokan aggódtak az üvegtető miatt, ismét jó látni, hogy a látványos dizájn elem nem jelent kompromisszumot a biztonságban. A Model Y ráadásul még a 3-as keresztmerevítőjével sem rendelkezik az üvegtető közepén, mégis 5 csillagot kapott.

EZT OLVASTAD MÁR?  Teljes gőzzel tör utat a hidrogénmeghajtás felé a Hyundai
Forrás: NHTSA.gov

Nem áll fejre

Bár erről külön fotó vagy videó nincs, az NHTSA elvégez egy un. rollover tesztet is, ami azt hivatott megállapítani, mekkora eséllyel borul fel az autó. Aki látott már dashcam videókat, az biztosan megjegyezte, hogy a manapság divatos SUV formák már viszonylag kis oldalirányú behatásnál is hajlamosak fejre állni. Ez a magasan elhelyezkedő súlypont miatt van, ezért egy villanyautó itt is előnyt élvez a padlóban lévő pár száz kilónyi aksi miatt. Míg az NHTSA tesztjén egy BMW X3 felborulási esélye 17,1%, az Audi Q3-é 16,4%, az XC 40-es Volvoé pedig 15,5%, addig ezen autók szedán testvérei 10-11% körüli eredményt érnek el. A Model Y ezzel szemben mindössze 7,9%-ot kapott.

FRISSÍTÉS: Íme a borulásos teszt (is) a Tesla belső törésteszt videóján.

Ez elsőre lehet nem tűnik óriási különbségnek, de tulajdonképpen azt jelenti, hogy egy hagyományos SUV-hoz képest fele akkora az esélye a borulásnak és az eredmény alig rosszabb mint szedán testvéréé, a Model 3-é (6,6%).

Végül, a mozgóképes töréstesztek kedvelőinek itt van videón is a tesztsorozat eredménye.

Elektromos autót használsz?