Ismét nyereség a Teslánál, de a piac nem teljesen boldog

Azt már január másodika óta tudtuk, hogy a Tesla félmillió autót gyártott le és adott el 2020-ban, ezzel teljesítve az 5 éve kitűzött célt. A 36%-os növekedés a koronavírus évében különösen jól mutat, még ha egyes szalagcímek szerették is a bolondját járatni a nagyérdeművel.

Az alábbi eredmény után azt is borítékolni lehetett, hogy a Tesla immár zsinórban az hatodik nyereséges negyedévét zárta és 2020 egésze is pluszos lett. A kérdés inkább csak az volt, mennyire.

Eléggé, de lehetett volna jobb

A cég az elmúlt percekben publikálta a hivatalos pénzügyi mutatóit, így most már azt is tudjuk, hogy pontosan mennyire sikerült jól az elmúlt év. Nos a bevétel szempontjából felülmúlták a piaci elvárásokat, de az utolsó negyedévben a profit alacsonyabb lett a vártnál. A tegnap éjszakai konferenciahíváson elmondták hogy ennek elsősorban az alábbi okai voltak: a Model S/X gyártósor átépítése, a régi S/X készletek kisöprése a frissítés előtt, a Model 3 kínai árcsökkentése, illetve hőszivattyús upgradeje, egy 2 milliárdos adósság idő előtti visszafizetése és szezonálisan magas részvénybeli juttatások.

Mint mindig, a cég GAAP és Non-GAAP eredménye között az alkalmazottaknak juttatott részvénycsomagok állnak, ami tényleges készpénzkiadással nem jár a cég számára, de a szabályok szerint a bérköltségek között el kell számolni ezeket is. Ennek a szép nagy összegnek a egy jelentős része (267 millió dollár) természetesen most is Elon Musk kompenzációs csomagjának számlájára írható. Könnyeket nem hullajtunk a cég legnagyobb részvényeséért, de azért lábjegyzetként hozzátesszük, hogy hagyományos fizetést nem kap, a részvényeket még évekig nem adhatja el, és egy esetleges tőzsdekrach  a töredékére csökkentheti ezt a virtuális vagyont.

A fenti adatok egyben azt is jelentik, hogy megvolt a Tesla első nyereséges naptári éve is. A szkeptikusok sokáig úgy gondolták, a Tesla minden autón pénzt veszít, így logikus, hogy minél több autót gyártanak majd le, annál nagyobb lesz veszteség is. Természetesen a gyártás skálázása, szerencsére, pont fordítva működik, így már talán érthető, miért fordult egyenesbe a cég még 2019 közepén, amikor elérték a heti 5000-es daraszámot a Model 3-mal. A rekord idő alatt felépült új kínai gyár is szépen teljesített, az első évben már 140 ezer 3-ast szállítottak ki az országban és ezek túlnyomó többsége helyben készült.

A free cashflow is ismét szép nagy pozitív szám lett – sok befektető szerint ez még fontosabb, mint a profit mértéke.

Végül érdemes egy pillantást vetni a cég készpénzállományára is. ez természetesen nem mind a nyereségből jött össze, hiszen egy jelentős része részvény és kötvény kibocsátásokból származik. Erről a személyes véleményem hasonló mint az alkalmazottaknak juttatott részvénycsomagokról: ingyen pénz nincs, ennek is van ára, mégpedig a piacon lévő részvények számának növekedésével az árfolyam csökkenése, amit végső soron a részvényesek szenvednek meg/fizetnek ki. De ha ránézünk a Tesla elmúlt 10 évének árfolyamára, annak növekedése olyan brutális mértékű volt, hogy sokszorosan kompenzálta a “hígulás” okozta veszteséget. Ráadásul a tőkebevonásnak köszönhetően, a Teslának most már több a készpénze mint az adóssága.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.