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 Azt már január másodika óta tudtuk, hogy a Tesla félmillió autót gyártott le és adott el 2020-ban, ezzel teljesítve az 5 éve kitűzött célt. A 36%-os növekedés a koronavírus évében különösen jól mutat, még ha egyes szalagcímek szerették is a bolondját járatni a nagyérdeművel. Elon Musk megint nem teljesítette, amit ígért 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 Az alábbi eredmény után azt is borítékolni lehetett, hogy a Tesla immár zsinórban az hatodik nyereséges negyedévét zárta és 2020 egésze is pluszos lett. A kérdés inkább csak az volt, mennyire. Eléggé, de lehetett volna jobb A cég az elmúlt percekben publikálta a hivatalos pénzügyi mutatóit, így most már azt is tudjuk, hogy pontosan mennyire sikerült jól az elmúlt év. Nos a bevétel szempontjából felülmúlták a piaci elvárásokat, de az utolsó negyedévben a profit alacsonyabb lett a vártnál. A tegnap éjszakai konferenciahíváson elmondták hogy ennek elsősorban az alábbi okai voltak: a Model S/X gyártósor átépítése, a régi S/X készletek kisöprése a frissítés előtt, a Model 3 kínai árcsökkentése, illetve hőszivattyús upgradeje, egy 2 milliárdos adósság idő előtti visszafizetése és szezonálisan magas részvénybeli juttatások. Mint mindig, a cég GAAP és Non-GAAP eredménye között az alkalmazottaknak juttatott részvénycsomagok állnak, ami tényleges készpénzkiadással nem jár a cég számára, de a szabályok szerint a bérköltségek között el kell számolni ezeket is. Ennek a szép nagy összegnek a egy jelentős része (267 millió dollár) természetesen most is Elon Musk kompenzációs csomagjának számlájára írható. Könnyeket nem hullajtunk a cég legnagyobb részvényeséért, de azért lábjegyzetként hozzátesszük, hogy hagyományos fizetést nem kap, a részvényeket még évekig nem adhatja el, és egy esetleges tőzsdekrach a töredékére csökkentheti ezt a virtuális vagyont. A fenti adatok egyben azt is jelentik, hogy megvolt a Tesla első nyereséges naptári éve is. A szkeptikusok sokáig úgy gondolták, a Tesla minden autón pénzt veszít, így logikus, hogy minél több autót gyártanak majd le, annál nagyobb lesz veszteség is. Természetesen a gyártás skálázása, szerencsére, pont fordítva működik, így már talán érthető, miért fordult egyenesbe a cég még 2019 közepén, amikor elérték a heti 5000-es daraszámot a Model 3-mal. A rekord idő alatt felépült új kínai gyár is szépen teljesített, az első évben már 140 ezer 3-ast szállítottak ki az országban és ezek túlnyomó többsége helyben készült. A free cashflow is ismét szép nagy pozitív szám lett – sok befektető szerint ez még fontosabb, mint a profit mértéke. Végül érdemes egy pillantást vetni a cég készpénzállományára is. ez természetesen nem mind a nyereségből jött össze, hiszen egy jelentős része részvény és kötvény kibocsátásokból származik. Erről a személyes véleményem hasonló mint az alkalmazottaknak juttatott részvénycsomagokról: ingyen pénz nincs, ennek is van ára, mégpedig a piacon lévő részvények számának növekedésével az árfolyam csökkenése, amit végső soron a részvényesek szenvednek meg/fizetnek ki. De ha ránézünk a Tesla elmúlt 10 évének árfolyamára, annak növekedése olyan brutális mértékű volt, hogy sokszorosan kompenzálta a „hígulás” okozta veszteséget. Ráadásul a tőkebevonásnak köszönhetően, a Teslának most már több a készpénze mint az adóssága. Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!