Itt vannak a részletek: ez az új Tesla Model S és X

Tegnap esti gyorsjelentésünkben még alig volt érdemi információ, technikai paraméter, de mostanra frissült a Tesla weboldala, így osztjuk amit megtudtunk.

Hogy rögtön megválaszoljunk egy sokakat foglalkoztató kérdést:  az új autók még mindig a 18650-es cellákat használják – erről Elon Musk beszélt a negyedéves konferenciahíváson -, de ez egy teljesen új, továbbfejlesztett verzió. Hogy az év végén érkező Plaid+ is ezeket használja-e majd, azt nem tudjuk, de a szédületes hatótáv és teljesítmény miatt élnénk a gyanúperrel, hogy nem. Viszont mindkét autó képes már akár 250 kW-tal is tölteni – ezt már a weboldal árulja el.

Model S

Kezdjük a műszaki paraméterekkel, de előtte egy kis lábjegyzet: ezek az amerikai EPA szerinti adatok, amiknél az európai WLTP számok magasabbak lesznek. Ettől még az EPA reálisabb, de érdemes ezt észben tartani, ha más európai modellekkel hasonlítjuk össze az autót.

Long Range Plaid Plaid+
Hatótáv 633 km 628 km 840+ km
Végsebesség 250 km/h 320 km/h 320 km/h
0-100 km/h 3,2s 2,1s <2,1s
Motorok száma 2 3 3
Teljesítmény ? 1020 LE 1100+ LE
Torque vectoring igen igen
Töltési teljesítmény (V3 SuC) 250 kW 250 kW 250 kW
Ár (nettó) 74.990 EUR 99.990 EUR 119.990 EUR
Elérhetőség (USA) Február Február 2021 vége
Elérhetőség (EU) Szeptember Szeptember 2021 vége

Model X

Long Range Plaid
Hatótáv 580 km 547 km
Végsebesség 250 km/h 262 km/h
0-100 km/h 3,9s 2,6s
Motorok száma 2 3
Teljesítmény ? 1020 LE
Torque vectoring igen
Töltési teljesítmény (V3 SuC) 250 kW 250 kW
Ár (nettó) 82.990 EUR 99.990 EUR
Elérhetőség (USA) Február Február
Elérhetőség (EU) Szeptember Szeptember

Beltér

A legnagyobb változás kétség kívül az autók belterében történt. Az X-nél továbbra is elérhető az 5, 6, illetve 7 személyes kialakítás is, a Model S pedig 5 személyes, de ezzel nagyjából véget is ért a hasonlóság az elődökkel.

Kormány

Kezdjük az új kormánykerékkel, ami igazából nem is egy teljes kör, hanem az új Roadster prototípusához hasonló megoldás, lecsapott felső résszel. Kapunk két görgetőt is, ami a Model 3 és Y típusokból lehet ismerős, de ennél érdekesebb ami eltűnt a bajuszkapcsoló: mindenfajta index, váltó, vagy ablaktörlő kar a kormányrúdról. Hogy ezeket hogyan váltották ki?

FRISSÍTÉS: Olvasóink tippje alapján sikerült kicsit jobban látható képet találnunk.

Nos a képre ráközelítve érintőgombokat vélünk felfedezni. A baloldali görgőtől balra egy balra, illetve jobbra index, felette pedig egy fényszóró kapcsoló ikon található. A jobboldali görgő mellett pedig a kűrt, az Autopilot, az ablaktörlő, és a hangvezérlés szimbólumait véljük felfedezni.

Műszerfal

Pontosabban 12,3 colos LCD kijelző a kormány mögött. A jó hír, hogy ez megmaradt, de egyelőre csak egy béna CGI autót látunk az illusztrációban azt nem tudjuk változott-e a grafikai megjelenítés.

Középső kijelző

A 17 colos, 2200 x 1300-as felbontású középső kijelző nemcsak nagyobb, de jóval részletgazdagabb képet is ad, mint a Model 3/Y 15 colos 1920 x 1080, azaz standard Full HD felbontású megjelenítője. Ahogy a kisebbik testvéreknél már megszokhattuk, gyakorlatilag minden funkciót innen érünk el, beleértve a klímát is. Apropó klíma: mindkét autó hőszivattyút kapott.

Hátsó kijelző

Feltehetően elsősorban a gyerekekre gondoltak az első könyöktámasz hátuljába épített 8 colos képernyővel, amelyről elérhetőek a multimédiás funkciók. Az autóban 10 teraflop számítási teljesítményű számítógép áll rendelkezésre a játékokhoz, és ez kompatibilis a vezeték nélküli konzol kontrollerekkel is.

Kényelem és egyéb felszereltség

Az autók a szokásos fehér, fekete, ezüst, kék és piros fényezéssel, illetve a fekete, fekete/fehér, illetve krém színű műbőr belsővel érhetők el.  A Long Range változat belseje mogyoró (dió?) színű fa és vékony alumínium betétekkel díszített, míg a Plaid/Plaid+ karbonszálas mintázatot kapott. A betétek, az új 3-ashoz hasonlóan, a műszerfal irányából elvékonyodva folytatódnak az ajtók felső részén is. Ide is megérkezett a frissített 3 és Y vezeték nélküli telefontöltője.

Továbbra is üvegtetővel készül az S, az X pedig megtartotta hatalmas első szélvédőjét és sirályszárnyú ajtajait.

Az autókat 22 hangszóróból álló hangrendszerrel szerelik, és az aktív zajszűrés is része a rendszernek. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egy mikrofon segítségével rögzítik az utastérbe behatoló zajok frekvenciáját és a hangszórók segítségével, ellentétes hanghullámokkal, kioltják azokat. Ezt a technikát régóta használják már a drágább fejhallgatókban, és különösen jól tud működni a monoton, mechanikus zajok esetén. Kíváncsiak vagyunk itt hogyan vizsgázik majd.

Az autó klímarendszere 3 zónás (elöl bal, elöl jobb, illetve hátsó utasok), fűthető az összes ülés, a kormánykerék és a szélvédő is, de az első fotelek szellőztetést is kaptak, ami a nyári melegben segít az izzadás ellen.

Érdekesség még, hogy a hátsó utasoknak nem csak 2 USB-C töltőcsatlakozó jár a képernyő alatt, de a középső ülés könyöktámasznak is használható lehajtható támlájában 2 vezetéknélküli telefontöltő és 2 pohártartó, valamint egy fedett tárolórekesz is helyet kapott.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.