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
auto
2024. 04. 19. péntek

Visszahíváson átesett Hyundai Kona gyulladt ki Dél-Koreában

elektromos autó

Az SBS8News dél-koreai hírportál beszámolója szerint január 23-án egy újabb elektromos Hyundai Kona kapott lángra Dél-Koreában, Daegu városában. A tűz az akkumulátorból indulhatott ki a hátsó ülések alatti részen, és 2 óra alatt továbbterjedt az egész járműre, ezzel jelentős anyagi kárt okozva.

A Hyundai 2020 második felében világszerte mintegy 77.000 darab, 2017 szeptembere és 2020 márciusa között gyártott példány visszahívását rendelte el a korábbi tűzesetek miatt. A visszahívás során szoftvert frissítenek az autókon. A legutóbbi tűzesetben azonban egy, a visszahíváson már átesett autó égett ki, ami arra utal, hogy a szoftverfrissítés nem kezeli megnyugtató módon a problémát. A dél-koreai hatóságok vizsgálatot rendeltek el az ügyben, melynek során nem csak a roncsot, de a Hyundai visszahívásának eredményeit is felülvizsgálják.

Az SBS8 cikke szerint a Kona tulajdonosok egyre nyugtalanabbak. Az egyikük elmondta, hogy ha tudta volna, hogy az autó tűzveszélyes, nem vásárolta volna meg. A szoftverfrissítésnél komolyabb intézkedéseket várnak a gyártótól, például az akkumulátor cseréjét.

A portál idézi Lee Ho-geun, a Daedeok Egyetem autóipari tanszék professzorának véleményét is, mely szerint a tűzveszély nagymértékben csökkenthető lenne, ha 10%-kal csökkentenék az akkumulátorból kihasznált maximális kapacitást, amely jelenleg 97% körüli.

Az egész világra kiterjesztik a Hyundai Kona tűzesetek miatti visszahívását

A tűzesetek aránya kiugróan magas a Hyundai hazai piacán. A világszerte napvilágra került 17 tűzesetből 15 ugyanis Dél-Koreában történt, annak ellenére, hogy a 77.000 érintett autóból csupán 25.000 példány került hazai piacra. Ez arra utal, hogy a belső piacra készült járművek valamiben különbözhetnek a külföldre exportált autóktól. 

Fontos részlet az is, hogy a hazai piacra került mintegy 25.000 Kona Electric túlnyomó többségéhez az LG Energy Solutions (korábban LG Chem) szállította az akkumulátorokat, előfordult azonban akku-hiány, amikor a Dél-Koreában forgalomba helyezett autókba SK Innovation akkumulátorok kerültek. Körülbelül 1-2000 Kona fut SKI akkuval az országban, amelyekből egyelőre egyetlen tűzesetről sem tudnak.

Minden századik Konában akkut cseréltek a visszahíváson

A szoftverfrissítés mellékhatásaként korábban olyan információ jelent meg a sajtóban, hogy töltés közben az akku 80% körüli töltöttségi szintjénél a töltés 10 percre megszakad. A szoftverfrissítésen átesett hazai Hyundai Kona Electric tulajdonosok egy része nem tapasztalt ilyen jelenséget, mások pedig nem 80, hanem 91%-os töltöttségi szintnél találkoztak a 10 perces szünettel, AC és DC töltésnél egyaránt.

Szoftverfrissítésen átesett Hyundai Kona 64 kWh töltése 50 kW-os DC villámtöltőn, 5-99% között. A grafikonon jól látható a körülbelül 10 perces töltési szünet

Hasonló probléma sújtja a Chevrolet Bolt és Opel Ampera-e tulajdonosokat is. Az akkumulátor beszállítója szintén az LG. A General Motors első körben azt javasolta a tulajdonosoknak, hogy ne töltsék 100%-ra az autó akkumulátorát, majd egy visszahívásban szoftvert frissítettek az autókon, amellyel 90%-ra korlátozták a maximális töltöttségi szintet. A GM hangsúlyozta, hogy ezt ideiglenes megoldásnak tekintik, amivel a tűz kockázatát szeretnék minimalizálni a végleges megoldás megtalálásáig.

Tűzveszélyes elektromos autókat hív vissza a GM

Címlapkép: SBS8News

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.