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 120 évvel ezelőtt, amikor az automobil még egy új és izgalmas dolog volt, ezernyi autógyártással foglalkozó vállalkozás jött létre Amerikában, alaposan megváltoztatva a gazdasági tájképet. A legtöbbjük viszonylag gyorsan el is tűnt a történelem süllyesztőjében, és mára csak a 3, időközben nagyra nőtt cégcsoport maradt talpon. Az akkori piacvezető, a Ford igazi kihívói végül nem azok a nagy kocsigyártók lettek, amelyek maguk is megpróbálták tartani az iramot a változással, majd sorra elbuktak, hanem a hozzá hasonló új versenyzők. Ha a történelem ismétli önmagát (vagy legalább rímel saját magára), akkor a Teslának, a jelenkori technológiaváltás piacvezetőjének sem a Volkswagentől, és a többi dinoszaurusztól kell tartania, hanem a feltörekvő új cégektől. Éppen ezért összegyűjtöttünk, és a következőkben bemutatunk néhány jól pozicionált, és néhány kevésbé jól pozicionált elektromos autókat fejlesztő startupot, akik a Tesla nyomdokaiban járva próbálják meg felforgatni a fennálló piaci viszonyokat. Rivian Ország: USA Alapítva: 2009 A privát vállalkozásként működő Rivian az elmúlt néhány évben több mint 8 milliárd dollárnyi forrást gyűjtött össze magánbefektetőktől, akik között megtalálhatjuk a Fordot, az Amazont, és a BlackRockot is. A kaliforniai székhelyű gyártó első modellje, az R1T pickup alapverziója 67.500 dolláros nettó áron vásárolható meg, a magasabb felszereltségű változatának kiszállítása pedig a tervek szerint már a jövő hónapban megkezdődik. A Rivian a pickupok mellett SUV-okat is értékesíteni fog, de az Amazonnak is van egy 100 ezer darab elektromos furgonra vonatkozó vételi opciója. A járművek gyártása egy korábbi Mitsubishi gyárban történik Ilinoisban, ahol évente akár 250 ezer jármű is legördülhet a szalagokról, ha egyszer sikerül felfuttatni a termelést. Az értékesítést a Teslához hasonlóan kereskedői hálózat közbeiktatása nélkül, közvetlenül kívánják megvalósítani, amit több állam is megnehezít vagy ellehetetlenít a jogi szabályozásával. A Riviannak a Cybertruck mellett a detroiti autógyártók piaci dominanciája jelentheti a legnagyobb kihívást. Rivian R1T Lucid Motors Ország: USA Alapítva: 2007 A szintén kaliforniai székhelyű Lucid Motors több mint egymilliárd dollárnyi forrást gyűjtött össze, az egyik legnagyobb befektetőjük pedig nem más, mint Szaud-Arábia Állami Befektetési Alapja. Első modellje, a 800 km feletti hatótávot ígérő luxusszedán, a Lucid Air első példányainak kiszállítását az idei év második felében kezdik meg. A modell legolcsóbb verziója 77.400 dollárról indul, és a Tesla mellett a BMW vagy a Mercedes felsőkategóriás szedánjaival szeretne versenyre kelni. A Lucid arizonai gyárának első fázisa tavaly decemberre készült el, ami évi 30 ezer autót lesz képes legyártani, a későbbi bővítésekkel azonban évi 400 ezerre nőhet a termelés. Lucid Air Lordstown Motors Ország: USA Alapítva: 2018 A tőzsdén is jegyzett cég piaci kapitalizációja a cikk írásakor 1,5 milliárd dollárt tett ki, és folyamatosan zuhan, miután a Hindenburg Research jelentése több visszásságot is feltárt a társaság működésével kapcsolatban. A gyártó Endurance névre hallgató pickupja 52.500 dolláros ártól rendelhető meg, az első példányok legyártása az eredeti tervek szerint idén szeptemberben kezdődne meg a cég ohioi gyárában, ezt azonban erősen kétségessé teszik a cég körül kipattant botrányok, amelyekről egy korábbi cikkünkben mi is részletesen beszámoltunk . Lordstown Endurance Fisker Ország: USA Alapítva: 2016 A jeleneleg 3,3 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkező tőzsdei cég az alapító Henrik Fisker második próbálkozása, hogy a Tesla nyomába eredjen. Az előző cége, a Fisker Automotive még 2014-ben ment csődbe. Az új cég első modellje, az Ocean névre keresztelt SUV 37.500 dolláros nettó árról indul (az adójóváírásnak köszönhetően így 30 ezer dollárért elvihető, ami igen kedvező ár), a kiszállításuk a tervek szerint 2022 végén kezdődik meg. Az Ocean gyártását a Magna fogja végezni, amely maga is részesedéssel rendelkezik a cégben, így ezúttal talán sikeresebb lesz Henrik Fisker próbálkozása. Fisker Ocean Canoo Ország: USA Alapítva: 2017 Egy újabb kaliforniai székhelyű cég, a már a tőzsdén is jegyzett, jelenleg 2 milliárd dollár értékű Canoo, melynek stratégiai partnere a Hyundai. Az első járművük, a Canoo lifestyle, leginkább minibuszra hasonlító, 400 km-es hatótávú jármű, aminek az ára még nem ismert, de az ígéretek szerint a jövő évben már megkezdődik egy külső partner általi gyártása. A Canoo platformjára különböző típusú járművek építhetőek, így a palettán természetesen egy pickup is helyet fog kapni. Canoo lifestyle NIO Ország: Kína Alapítva: 2014 Kína válasza a Teslára a NIO, amely még nem tudott nyereséget felmutatni, de 49 milliárdos piaci kapitalizációjával nagyobb a Fordnál is, egyik legnagyobb befektetője pedig a kínai techóriás, a Tencent. A legkelendőbb modellje, az akár 100 kWh-s akkuval is rendelhető ES6 54 ezer dollárról indul, de a felső kategóriába pozícionált SUV-okat egyelőre csak Kínában értékesíti. Az eladásaik gyorsan nőnek, idén már elérhetik a 80 ezer darabot is, tavaly ugyanakkor még nagy szüksége volt egy 1 milliárd dolláros tőkeinjekcióra. A globális ambíciókkal rendelkező vállalat még az idén megnyitja első képviseletét Norvégiában. NIO ES6 XPeng Motors Ország: Kína Alapítva: 2014 A 14 milliárd dollárt érő kínai startup befektetői között találhatjuk az Alibabát, a mobiltelefongyártó Xiaomit, és a Katari Állami Befektetési Alapot. A cég első modelljének, a G3-nak a gyártása 2018-ban kezdődött meg, tavaly óta pedig már Norvégiában is kapható, ahol a 450 km-es hatótávú SUV induló ára hozzávetőleg 34 ezer euró. A XPeng (ejtsd: Saopang) Kínában tavaly piacra dobta az első szedánját, a P7-est, amiből az első fél év alatt 10 ezret adott el. A Teslához hasonlóan ők is saját önvezető szoftvert fejlesztenek, és van egy fejlett vezetéstámogató rendszerük is, az XPilot. XPeng G3 Faraday Future Ország: USA Alapítva: 2014 A lenyűgöző adatokkal (és várhatóan ehhez dukáló, 100 ezer dollár fölötti árcédulával) rendelkező FF 91-es modellt még 2017-ben mutatta be a Faraday Future, és a következő évre ígérte a gyártás megkezdését, amihez a folyamatos pénzügyi gondokkal küzdő cég azonban azóta sem került sokkal közelebb. Olyannyira, hogy a Nevadában felépítendő gyár terve teljesen füstbe ment. A legújabb elképzelések szerint a Faraday Future tőzsdére menne, a gyártással pedig a kínai Geelyt és a Foxconnt bíznák meg, így akár belátható időn belül megjelenhetne a piacon nemcsak az FF 91, hanem a kistestvére, a megfizethetőbb árú FF 81 is. Faraday & Future FF 91 Bollinger Motors Ország: USA Alapítva: 2014 A michigani székhelyű cég egy igazi terepjárót akart tervezni, ami szinte elnyűhetetlen és képes a valódi offroad körülmények közepette is helytállni. Így született meg a nem hétköznapi formavilágot felvonultató B1 modell, illetve a B2 néven bemutatott pickup variáns. A 120 kWh-s akkuval felszerelt terepjárókat borsos áron, 125 ezer dollárért kínálják, azonban így is 10 000 előrendelést értek el az első fél év alatt. A gyártást a Bollinger is külső partnerekre bízza, a kiszállítások az év végén kezdődhetnek meg. Bollinger B1 Byton Ország: Kína Alapítva: 2016 A BMW egyik korábbi vezetője által alapított Byton is a Foxconnal lépett stratégiai partnerségre, hogy az M-Byte névre hallgató, hatalmas kijelzővel ellátott SUV-ja a cég tavalyi teljes leállása után végre gyártásba kerüljön. A folyamatos pénzügyi nehézségek miatt az eredetileg 2019-re tervezett indulás a legfrissebb hírek szerint a jövő év elejére tolódott át. Az előszériás gyártás már tavaly megtörtént, de a szükséges források hiányában nem tudták megkezdeni a termelést, és a cég életben maradása is kétséges volt. A Foxconn egy 200 millió dolláros befektetést, és a gyártókapacitásait bocsájtja a Byton rendelkezésére, ez a háttér már lehetővé teheti, hogy hamarosan a piacra kerüljön a 45 ezer dolláros árról induló, 72, illetve 95 kWh-s akkumulátorral rendelhető M-Byte. Byton M-Byte Sono Motors Ország: Németország Alapítva: 2016 A Sono kicsiny csapata egy olyan elektromos autót álmodott meg, amelynek a karosszériaelemeit napelemekkel látták el, így a hagyományosnak tekinthető konnektoros töltés mellett – szemben a hibridek marketingjelszavával – valóban öntöltő. A Sono Sion nevű modelljének fejlesztése majdnem zátonyra futott, amikor 2019-ben kifogytak a pénzből, ezért közösségi finanszírozást vettek igénybe, ami sikeresen zárult, több mint 50 millió eurót gyűjtöttek össze, így tovább folytatódhat a projekt. A 35 kWh-s akkuval ellátott Sion 25.500 euróért rendelhető meg, a gyártás Svédországban fog zajlani a kínai tulajdonú, svédországi székhelyű NEVS segítségével, ami szintén egy elektromos autókat gyártó startup. A termelés felfuttatására 2023-ban kerülne sor, a kezdeti kapacitás évi 43 ezer autó lesz, amit az évtized végéig 260 ezerre tudnak növelni. Némi aggodalomra adhat okot ugyanakkor, hogy maga a NEVS máig nem volt képes a volumengyártás beindítására. Sono Sion Lightyear Ország: Hollandia Alapítva: 2016 Az Eindhoveni Műszaki Egyetem berkeiből kinőtt holland startup is hasonló koncepcióval, egy napelemes autóval állt elő. A legutóbbi forrásbevonása idén tavasszal zárult le, eddig összesen 67 millió eurót sikerült összegyűjtenie. A Lightyear One nevű modelljének kiszállítása a tervek szerint még az idén megkezdődik, a 150 ezer eurós, tehát olcsónak nem nevezhető „öntöltő” villanyautó 725 km WLTP szerinti hatótávot ígér. 2023-tól ugyanakkor egy 50 ezer euróért kapható modell piacra dobását is bejelentették, amelyből évi 100 ezer darabot gyártanának. Lightyear One Aiways Automobiles Ország: Kína Alapítva: 2017 A Volvo kínai részlegének egyik korábbi vezetője által alapított sanghaji székhelyű startup meglepő gyorsasággal gyűjtött össze 750 millió dollárnyi tőkét, majd megvásárolta az egyik csőd szélén álló helyi autógyártót. Az Aiways az üzletnek köszönhetően képes volt gyorsan felpörgetni az U5-ös modelljének gyártását, időközben pedig még egy évi 150 ezres kapacitással rendelkező gyárat is felhúzott, mindössze 14 hónap alatt. A 410 km-es WLTP szerinti hatótávval rendelkező U5 már Európában is kapható, 40 ezer eurós induló ártól. Aiways U-5 Günsel Ország: Észak-Ciprusi Török Köztársaság Hogy mennyire színes a mezőny, azt jól jelzi, hogy még a szinte senki által el nem ismert ország, Észak-Ciprus is ambicionálja magát az elektromos autók fejlesztésének terén. A sziget egyik leggazdagabb üzletembere által alapított cég B9 kódnevű, 52 kWh-s akkumulátorral felszerelt autója „elegendő hatótávolsággal rendelkezik az egész sziget bejárására”. A márkának már van egy bemutatóterme Nicosiában, a kezdetben évi 20 ezer jármű gyártására képes üzem építése is a végéhez közeledik, a B9 várható árát ugyanakkor még nem hozták nyilvánosságra. Günsel B9 ElectroMobility Poland (Izera) Ország: Lengyelország Alapítva: 2016 A 4 állami tulajdonú áramszolgáltató által alapított vállalat két 400 km-es hatótávú modellt dobna piacra, a T100-as hatchbacket és a Z100-as SUV-ot. A gyártás egy évi 100 ezer darabos kapacitású dél-sziléziai üzemben történne, amelynek felépítése már a kezdetek során csúszást szenvedett el, jelen állás szerint legkorábban 2024-re valósulhat meg, a költségeit 4-5 milliárd zlotyira, azaz 3-400 milliárd forintra becsülik. Hogy a szükséges tőke honnan fog származni, az nem ismert, mint ahogy a modellek várható ára sem. Izera Z100 és T100 TOGG Ország: Törökország Alapítva: 2018 Az autógyártó állami kezdeményezésre jött létre öt hazai vállalat összefogásával. A TOGG E-SUV hatótávolsága legalább 300 km lesz. A tervek szerint akár 175 000 elektromos autót gyártanak majd a Bursa északnyugati tartományában elhelyezkedő gyárban. Az E-SUV 2022-ben kerülhet az utakra, az árát még nem hozták nyilvánosságra. A gyártás beindításához több mint 3,3 milliárd eurós beruházásra lesz szükség. Adókedvezményeken kívül az állam azzal is támogatja a gyártót, hogy legalább 30.000 járművet tervez vásárolni a TOGG-től. TOGG E-SUV Uniti Ország: Svédország Alapítva: 2016 A kis svéd startup ezidáig több mint 4 millió dollárt gyűjtött össze, hogy megvalósítsa elképzelését, amely egy városi közlekedésre optimalizált, három személyes miniautó, a Uniti One. A 12 kWh-s és 24 kWh-s verzióban is kínált járművek induló ára nettó 17.767 euró. A gyártás helyére és kezdetének időpontjára vonatkozó tervek többször is módosultak, a legújabb változat szerint a helyszín Anglia lesz, de hogy mikor indulhat a termelés, arról nincs információ. Uniti One Next.e.GO Mobile Ország: Németország Alapítva: 2015 Az aacheni székhelyű startup e.GO Life névre keresztelt, 21,5 kWh-s akkuval rendelkező városi kisautójának sorozatgyártását 2019-ben kezdte meg, amelynek induló ára 15.900 euró volt. Az első üzemük gyártási kapacitása elérte az évi 15 ezer darabot is. A cég tavaly csődvédelmet kért ugyan, de új befektetőktől szerencsére sikerült elég forrást bevonniuk a működésük folytatásához. A legújabb terveik szerint 2 éven belül Görögországban fel fogják építeni a második gyárukat is. e.GO Life Zoox Ország: USA Alapítva: 2014 A Zoox egy kaliforniai startup, amely teljesen elektromos és teljesen autonóm járműveket fejleszt, célközönsége nem az egyéni vásárlók, hanem a flottaüzemeltetők. Decemberben mutatta be az első saját fejlesztésű modelljét, amelyet egy masszív, 133 kWh-s akkumulátorral szereltek fel, és négy utas szállítására képes. A Fremontban található gyára akár évi 10-15.000 jármű összeszerelésére is alkalmas lehet. A céget tavaly megvásárolta az Amazon 1,2 milliárd dollárért, így a forráshiány már aligha jelenthet gondot számukra. Zoox 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!