Ennyit adhat az állam idén villanyautó vásárlásra

A villanyautós közösség kiéhezve várja a már ősszel beígért idén újrainduló elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás bejelentését. Az elmúlt napokban több olvasónktól is kaptunk különböző forrásokból származó pletykákat, melyek érdekessége az, hogy mindannyian egymással összecsengő számokról beszélnek.

Minden forrásunk szerint emelkedni fognak a tavalyi határok, és a felső sávban az állami támogatás összege is nagyobb lesz. 2020-ban magánszemélyek, cégek, egyéni vállalkozók és ügyvédek 11 millió forintos vételárig maximum 2,5 milliós, 11 és 15 millió forint közötti vételár esetén 500.000 forint támogatásra pályázhattak. A gyengülő HUF/EUR árfolyam miatt idén már nagyon nehezen tudnák az autók árát 11 millió forint alatt tartani, ezért úgy néz ki kis könnyítést kapnak a kereskedők, ezért az alsó sáv határát 12 millió, a felsőét pedig 16 millió forintra emelik majd. Fontos változás, hogy a tavaly népszerűtlen felső sávban a maximális támogatás összege fél millió helyett idén másfél millió forint lehet.

Az idei keretösszegről egyelőre nem hallottunk sem pletykát, sem hivatalos információt. 2020-ban eredetileg 5 milliárd forintra pályázhattunk, amelyből 2 milliárdot elkülönítettek a taxisok számára, akik 15 millió forint vételárig az autó 55%-át kapták meg támogatásként. A pályázatot a megnyitást követően 27 óra után lezárták a keret kimerülése miatt. Mivel már ez idő alatt is több pályázat érkezett be, mint az eredetileg tervezett 5 milliárdos keretösszeg, a kormány közel 1 milliárd forinttal kiegészítette a keretet. Információnk szerint ez a kiegészítés azonban a végül megmaradt, mert körülbelül 400 sikeres pályázó úgy döntött, végül mégsem vásárol autót.

Az előző évi pályázati rendszer komoly problémája, hogy nem egy konkrét autó kiválasztása esetén lehet benyújtani a pályázatot, ahogy például Romániában. Nálunk elegendő egy bizonytalan vásárlási szándék, ezért merült ki szinte pillanatok alatt a keret, amit olyan jelentkezők foglaltak le, akik végül nem vásároltak autót. Ezzel párhuzamosan nem jutott támogatás azoknak, akik valóban szerettek volna, vagy akár vásároltak is villanyautót, támogatás nélkül.

A román rendszer működőképességére az is rámutat, hogy az autók átadása lényegesen lassabban halad, mint a pályázati keret kimerülése. Az ezredik támogatott elektromos autót a tegnapi napon, a pályázat kiírása után 10 hónappal adták át ünnepélyesen, Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára, valamint Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő jelenlétében. Az eseményen elhangzott egy ígéret is, mely szerint hamarosan újra indul a pályázati lehetőség.

Az ezredik támogatott elektromos autó átadása 2021. május 6-án Budapesten. fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az elektromos kerékpárok (pedelec) vásárlását ösztönző támogatás esetében a keret gyors kimerülésének megelőzésére azt a módszert alkalmazzák, hogy havonta csak egy hétig lehet pályázatot benyújtani. Az elektromos autóknál ez a megoldás csak a tavalyi keretösszegnél lényegesen nagyobb kerettel lehetne működőképes, hiszen ha két nap alatt elfogy a pénz, akkor gyakorlatilag mindegy, hogy folyamatosan, vagy csak egy hétig nyújthatók be a pályázatok.

Hamarosan az is kiderülhet, hogy a Tesla az új budapesti üzlet megnyitásakor jelentkezik-e hasonló megoldással, amivel a kanadai állami támogatásba befért a Model 3.

Címlapkép: Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő az ezredik e-autó átadásán; fotó: MTI/Máthé Zoltán

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.