Sold out: ennél több autót a Tesla sem tud gyártani

A Tesla első negyedéves eladási adatai kapcsán nem az volt a legmeglepőbb, hogy több autót adtak el mint egy évvel korábban, hanem, hogy megdöntötték a negyedik negyedéves rekordjukat is. Tradicionálisan a cég eladási számai meglehetősen ciklikusak, az első negyedév mindig a leggyengébb, a negyedik a legerősebb.

A negyedéves pénzügyi jelentést követő konferencia híváson a cég vezetői is arról beszéltek, hogy még őket is meglepte mekkora volt a kereslet a termékeik iránt. Úgy néz ki a második negyedév még ennél is húzósabb lesz.

Elfogyott

Az Electrek friss jelentése szerint a Tesla menedzsmentje a minap arról tájékoztatta a cég alkalmazottait, hogy már most, alig egy hónappal a negyedév kezdete után betelt a 3 hónapos időszak minden gyártási helye.

A cég webshopjában, régiónkként áttekintve a helyzetet, a Model 3 és Model Y különböző változatait 4-8 hétre vállalja a cég Észak-Amerikában és Kínában. Európában május-június jelenik meg a Model 3-at kiválasztva.

Giga Sanghaj

Bár ez elsőre némileg ellentmond a fenti értesülésnek, a Model 3 tömeggyártása óta a vállalat megváltoztatta értékesítési-gyártási modelljét. A Model S/X esetében az autók nagyrészt a vásárlók konkrét rendelése alapján készültek és viszonylag kevés kocsit gyártottak raktárra. Az olcsóbb Teslák azonban lényegesen nagyobb darabszámban jönnek le a futószalagról, ezért ez a luxuscikkeknél látott modell nem volt fenntartható.

Jelenleg úgy működik a gyártás, hogy a beérkező rendelések és a historikus regionális preferenciák figyelembevétel a cég előre legyártja az autókat, majd, amikor a vásárló közelében lévő logisztikai ponton elérhető egy a konkrét igénynek megfelelő kocsi, akkor azt hozzápárosítja a megrendeléshez. Tehát az Electrek fülese és a cég weboldala nem feltétlenül mond egymásnak ellent: a webshopban látható 4-8 hetet aszerint kell érteni, hogy a vásárló által megálmodott konfiguráció már benne van-e a gyártási tervben. Ha igen, akkor jó eséllyel egy, másfél hónapon belül megkapja a kocsit. Ha nem, akkor jön a 8 hét, azaz a Q3-as gyártási naptárba kerül az ő specifikus igénye.

Az európai helyzet ennél annyival speciálisabb, hogy itt még nem üzemel gyár. Jelenleg 7 hajóról tudunk ami a kontinensre érkezik  – ebből az első április 27-én kötött ki, így a nagy volumenű kiszállítások csak most májusban indulnak. Ha a vállalat jól saccolta meg a vásárlók által preferált kombinációkat, akkor ma rendelve még megkaphatjuk a következő 7 hétben az autót. De ha valami ritkább specifikációt válogatunk össze a külső-belső szín, felni és akkuméret függvényében, akkor lehet hamar elfogy az erre félretett kvóta a gyárban és többet kell várnunk.  A weboldalon látható szállítási időpontok csak becslések, konkrét dátumot csak a rendelési folyamat vége felé, az alvázszám kiosztása után kapunk.

A Model S és X esetében még nem indult meg az észak-amerikai ügyfelek rendeléseinek kiszállítása, de ha valaki csak most foglalja be az autót, akkor csak a harmadik negyedévre kap időpontot. A Plaid+ esetében pedig már 2022 közepéig kell várnia. Európában a Long Range és Plaid variánsok új megrendelői jövő év elejéig kell várjanak, a Plaid+ pedig nemes egyszerűséggel csak 2022-re van ígérve.

Az jelenleg elérhető információk és internetes pletykák értelmében ez csak az új megrendelésekre vonatkozik, aki korábban rendelt, előbb kap autót.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.