Hidrogénnel hajtott Opel Vivaro érkezik

Úgy tűnik, hogy Rüsselsheimbe is eljutott a hír, miszerint Magyarországon épp a hidrogén hetét éljük. Megnyitott az ország első H2 töltőállomása, megkezdődött a Toyota Mirai forgalmazása. A viccet félre téve, nyilvánvalóan nem a magyar piac és a helyi töltőinfrastruktúra fejlődésének elindulása az oka annak, hogy az Opel úgy döntött, kis sorozatban ugyan, de gyártásba küldik a Vivaro hidrogén üzemanyagcellás változatát.

Michael Lohscheller, az Opel vezetője, a Business Insidernek adott interjúban elmondta, hogy bár az elektromobilitás tekintetében továbbra is akkumulátoros energiatárolásban látja a jövőt, különösen az olyan kisebb járművek esetében, mint a Corsa vagy a Mokka. Ennek ellenére a hidrogén üzemanyagcellás fejlesztések sem álltak le. 20 éve kutatják a területet, és azt látjuk, hogy a zöld hidrogén CO2-egyensúlya kiváló, a rövid tankolási idő pedig vonzó az autósok számára-

Ennek eredményeképp a cég úgy döntött, hogy 2021 végén megkezdik az Opel Vivaro kisteherautó hidrogénnel hajtott változatának sorozatgyártását, igaz egyelőre inkább kísérletről beszélhetünk, ugyanis évente mintegy 1000 járművet terveznek gyártani, így 2023-ig 2000 példány majd le Rüsselsheimben a gyártósorról Opel Vivaroból és testvérmodelljeiből hidrogén tüzelőanyagcellás változatban.

Az újdonság árát firtató kérdésre a BI újságírója válaszként azt kapta, hogy mint minden új technológia ez sem lesz olcsó, egyértelműen a dízel változatnál magasabb áron juthatnak majd korom helyett vizet kipufogó Opelhez a vásárlók. A kis sorozat azonban a piaci igények felmérésére alkalmas lehet. Az Opel látni szeretné, hogyan kell méretezni a jövőben a sorozatot, amihez fontos információ lesz, hogy milyen gyorsan kapkodják el a 2000 példányt és mennyit hajlandók érte fizetni a flottavásárlók.

Lohscheller úgy véli, Németországban jó esélyekkel indul a hidrogénnel hajtott Vivaro. Sok olyan ügyféllel vannak kapcsolatban, akik vonzónak tartják a gyors tankolást és a pénzügyi hatékonyságot, ezért érzik úgy, hogy az üzemanyagcellának jövője van, különösen a könnyű haszongépjárművekben.

A flottavásárlók hajlandóak az alacsony üzemeltetési költségért vagy a környezetvédő imidzsért magasabb kezdeti beruházást eszközölni. Ezt alátámasztja, hogy az akkumulátoros elektromos Vivaro is jól fogy, Angliában például van olyan ügyfél, mint a British Gas, amely már 3000 darabos sorozatot rendelt e-Vivaro-ból a dízel járműveknél magasabb vételár ellenére.

A hidrogénes újdonság mellett az interjú kitért az Opel akkus villanyautóira is, így megtudhattuk, hogy 2020-ban összesen 35.000 tisztán elektromos autót értékesítettek, amely az eladások kb. 6%-át jelentette. Idén már most egyértelműen látszik, hogy két számjegyűre növekszik a villanyautók aránya. Egyre csökken az elektromobilitással szemben megfogalmazott szkepcitizmus. Bár javul, de Lohscheller szerint még mindig nehéz kérdés a töltőinfrastruktúra. A villanyautók vezetési élményét viszont egyre többen találják vonzónak.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.