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
auto
2024. 05. 19. vasárnap
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

Tegnap Stephan Winkelmann, az Automobili Lamborghini elnöke és vezérigazgatója prezentálta az úgynevezett „Direzione Cor Tauri” stratégiát (utalva a Bika csillagkép legfényesebb csillagára), amely a sportautómárka kínálatának, illetve Sant’Agata Bolognese-i gyárának dekarbonizációs lépéseit foglalja össze.

Az Audi leányvállalataként működő olasz cégnél 2017-ben már felmerült a villanyautózás gondolata, igaz a saját karosszériáját javítani képes, szuperkondenzátoros Terzo Millennio koncepció elég nyilvánvalóvá tette, hogy nem mostanság érkezik az első teljesen villanyos Lamborghini. Szűk egy évvel később aztán egy interjúban le is szögezte a vállalat pénzügyi igazgatója, hogy legalább 2026-ig ne várjunk elektromos autót arany bikával az orrán, hiszen a villanymotor túl csendes, az akkumulátorok pedig egyébként sem bírnák a márkára jellemző magas teljesítményt.

Jó sokat kell még várni a tisztán elektromos Lamborghinire

A ma bejelentett ütemterv sem hozza közelebb az első 100%-ban elektromos Lamborghinit: a stratégia legutolsó, harmadik szakaszában a cég a tisztán elektromos technológiának szenteli innovációs képességét, ám erre csupán az évtized második felében kerülhet sor. Addig, az első fázisban 2021 és 2022 között marad a belsőégésű motorok fejlesztése, és az ezeket hordozó új modellek bevezetése. A brit Autocar magazin megtudta, hogy az első villanyautó valószínűleg egy 2+2 üléselrendezésű kétajtós GT lesz.

A Sián, mely nagyrészt a Terzo Millennio tanulmány és az Aventador összegyúrásából jött létre, elsőként hozott hibrid meghajtást a Lambo életébe – erről a technológiáról szól a második szakasz. 2023-ban megjelenik a márka legelső, sorozatban gyártott hibridje, 2024 végére pedig az egész portfóliót elektromosítja a cég, ám azt nem tudni, hogy a hibrid hajtás mely típusával. Az Autocar információi szerint a konnektoros hibridek fontos szerepet kapnak, az Urus SUV, valamint a Huracán és az Aventador utódjai is plug-in hibrid hajtást kapnak majd. A vállalat 2025-re 50%-kal szeretné csökkenteni a CO2-kibocsátását.

A Lamborghini hangsúlyozza, hogy az egész stratégia alatt fennmarad az eddigi értékrend, azaz a hamisítatlan termékek fejlesztése kiemelkedő teljesítménnyel. Hogy az elektromosítással járó tömegnövekedést ellensúlyozni tudják, a mérnökök ezt a fázist új, extra könnyű anyagok és technológiák kutatásával és fejlesztésével fogják tölteni.

A stratégia kitér a Sant’Agatha Bolognese gyártólétesítmény fenntartható működésére is. A gyár már korábban megszerezte a CO2-semleges minősítést, de a jövőben számos környezetvédelmi, illetve CSR intézkedést léptetnek életbe.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.