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
auto
2024. 04. 23. kedd

Tegnap Stephan Winkelmann, az Automobili Lamborghini elnöke és vezérigazgatója prezentálta az úgynevezett „Direzione Cor Tauri” stratégiát (utalva a Bika csillagkép legfényesebb csillagára), amely a sportautómárka kínálatának, illetve Sant’Agata Bolognese-i gyárának dekarbonizációs lépéseit foglalja össze.

Az Audi leányvállalataként működő olasz cégnél 2017-ben már felmerült a villanyautózás gondolata, igaz a saját karosszériáját javítani képes, szuperkondenzátoros Terzo Millennio koncepció elég nyilvánvalóvá tette, hogy nem mostanság érkezik az első teljesen villanyos Lamborghini. Szűk egy évvel később aztán egy interjúban le is szögezte a vállalat pénzügyi igazgatója, hogy legalább 2026-ig ne várjunk elektromos autót arany bikával az orrán, hiszen a villanymotor túl csendes, az akkumulátorok pedig egyébként sem bírnák a márkára jellemző magas teljesítményt.

Jó sokat kell még várni a tisztán elektromos Lamborghinire

A ma bejelentett ütemterv sem hozza közelebb az első 100%-ban elektromos Lamborghinit: a stratégia legutolsó, harmadik szakaszában a cég a tisztán elektromos technológiának szenteli innovációs képességét, ám erre csupán az évtized második felében kerülhet sor. Addig, az első fázisban 2021 és 2022 között marad a belsőégésű motorok fejlesztése, és az ezeket hordozó új modellek bevezetése. A brit Autocar magazin megtudta, hogy az első villanyautó valószínűleg egy 2+2 üléselrendezésű kétajtós GT lesz.

A Sián, mely nagyrészt a Terzo Millennio tanulmány és az Aventador összegyúrásából jött létre, elsőként hozott hibrid meghajtást a Lambo életébe – erről a technológiáról szól a második szakasz. 2023-ban megjelenik a márka legelső, sorozatban gyártott hibridje, 2024 végére pedig az egész portfóliót elektromosítja a cég, ám azt nem tudni, hogy a hibrid hajtás mely típusával. Az Autocar információi szerint a konnektoros hibridek fontos szerepet kapnak, az Urus SUV, valamint a Huracán és az Aventador utódjai is plug-in hibrid hajtást kapnak majd. A vállalat 2025-re 50%-kal szeretné csökkenteni a CO2-kibocsátását.

A Lamborghini hangsúlyozza, hogy az egész stratégia alatt fennmarad az eddigi értékrend, azaz a hamisítatlan termékek fejlesztése kiemelkedő teljesítménnyel. Hogy az elektromosítással járó tömegnövekedést ellensúlyozni tudják, a mérnökök ezt a fázist új, extra könnyű anyagok és technológiák kutatásával és fejlesztésével fogják tölteni.

A stratégia kitér a Sant’Agatha Bolognese gyártólétesítmény fenntartható működésére is. A gyár már korábban megszerezte a CO2-semleges minősítést, de a jövőben számos környezetvédelmi, illetve CSR intézkedést léptetnek életbe.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.