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
auto
2024. 07. 27. szombat

A civil autósok életét is megkönnyíti a dán taxitársaság fejlesztése

A nyilvánosan elérhető elektromos töltőállomások korlátozott száma a legtöbb országban továbbra is lassítja az elektromos közlekedésre való átállást, ott pedig, ahol a lakosság mellett a taxisok is szép számmal váltanak villanyautóra, konfliktusok forrása is lehet ezen töltők használata. Dániában ezért a Dantaxi és az E.ON közös projektbe kezdett, amely során kifejezetten a taxitársaság járművei számára telepítenek töltőoszlopokat. Koppenhágában a múlt héten adtak át egy ilyen helyszínt, amely a partnerek elmondása szerint a legnagyobb taxitöltő-állomás a skandináv országokban.

„A város jelenlegi mintegy 300 elektromos taxijának nagy része a Dantaxihoz tartozik, és a rendelkezésre álló töltőállomások megtalálásának problémája olyan nagyra nőtt sofőrjeink számára, hogy a népszerű nulla kibocsátású járművek kapacitását nem lehet teljes mértékben kihasználni” – fogalmazott a Dantaxi kereskedelmi igazgatója, Vibeke Wolfsberg.

Szerinte az E.ON-nal kötött partnerség nemcsak a taxisok számára lesz előnyös, hanem minden koppenhágai polgár profitál belőle. „Túl sok időt vesztegettünk el a rendelkezésre álló villamos energia kergetésére. Taxijaink gyakran túl sokáig közlekednek anélkül, hogy találnának elérhető töltőállomást. Ez kihat az ügyfelekre és a magán elektromos autók tulajdonosaira is, akik szerint az elektromos taxik túl sok nyilvános töltőállomást foglalnak el.”

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

Forrás: Dantaxi

Wolfsberg úgy véli, hogy a saját töltőállomás robbanásszerű növekedést okoz az elektromos taxizásban, ami hozzájárul ahhoz, hogy a Dantaxi 2025-re valamennyi dízeles meghajtású járművét kivonja a forgalomból. Hozzátette, hogy a jogi szabályozások (Koppenhága 2025-re karbonsemleges város szeretne lenni), és a világjárvány szemmel láthatóan rengeteg taxist ösztönzött az elektromosra való váltásra, hiszen nagyobb forgalmat, és alacsonyabb működési költségeket jelentenek, de sokan a töltőállomások hiánya miatt félnek villanyautót vásárolni. Ezzel a kezdeményezéssel várhatóan már 2022 nyarára 200 dízelautót cserélhetnek le a cégnél, 4 éven belül pedig talán mind a nagyjából 1700 szennyező jármű eltűnhet a Dantaxi flottájából.

Pär Möller, az E.ON eMobility Nordic igazgatója, és Vibeke Wolfsberg, a Dantaxi kereskedelmi igazgatója, Forrás: Dantaxi

A koppenhágai állomáson 5 darab ultramagas teljesítményű töltőberendezést helyeztek el, amely egyszerre 10 taxi töltését teszi lehetővé. Az elérhető legnagyobb teljesítmény 300 kW, így minden villanyautó az akkumulátorának képességeihez mérten a lehető leggyorsabban képes felvenni az elektromosságot. A Dantaxi és az E.ON úgy számol, hogy naponta körülbelül 400 taxi fordul majd meg az állomáson, mely a dán főváros délnyugati részén, a városközponthoz és a repülőtérhez egyaránt közel található. A töltőket egyelőre csak a taxitársaság sofőrjei vehetik igénybe. Amennyiben sikeresnek bizonyul a projekt, úgy további ilyen állomások telepítése várható Koppenhágában, Aarhus-ban, Aalborgban, valamint Odense-ben.

Forrás: Dantaxi

Az elektromos taxiflotta Magyarországon is bővülésnek néz elébe, hiszen a napokban bejelentették az új elektromosautó-vásárlási pályázatot, amelyen belül a taxivásárlást is támogatja az állam. Ennek részletei itt olvashatók.

Júniustól újra pályázhatnak elektromos autó vásárlására a taxisok

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.