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
auto
2024. 04. 19. péntek

Öngyógyító elektromos csodaautót mutatott be a Lamborghini

elektromos autó

Az olasz autógyártó mert egy nagyot álmodni, és az elektromos sportautók jövőjéről alkotott elképzelését meg is osztotta a világgal. A Terzo Millennio, azaz a „Harmadik Évezred” névre keresztelt koncepcióról a jellegzetes formatervezés alapján gondolkodás nélkül megmondanánk, hogy Lamborghini, de a futurisztikus, már-már nem evilági megjelenés sejteti velünk, hogy nem egy akármilyen autót terveztek meg az olaszok. De nem ám, ugyanis a jármű olyan technológiákkal készülne, melyek tulajdonképpen még nem is léteznek, illetve jelen pillanatban is fejlesztés alatt állnak. Azt, hogy a Lamborghini valóban a jövő csúcstechnológiájával akarja megépíteni legelső elektromos modelljét, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az Egyesült Államok, sőt, a világ legrangosabb műszaki egyetemének, az MIT-nek két tanszékével is együtt dolgozik a kutatásban.

Az új Lamborghini az energiatárolás, és az innovatív anyaghasználat terén vesz egészen új irányt. A gyártó úgy döntött, hogy felhagy a jól megszokott lítium-ion akkumulátoros megoldással, és az áram tárolását maga az autó karosszériája végzi. Ahhoz, hogy ez megvalósítható legyen, kellően vékony és formázható tárolóegységek kellenek, melyek beférnek a váz külső és belső rétege közé, de cserébe megszabadulunk a borzasztóan nehéz, padlólemezre pakolt aksitól. Az energia tárolását tehát szuperkondenzátorok segítségével oldanák meg, melyet már más vállalatok is próbáltak bevezetni az elektromos autózásba, ám relatíve alacsony energiasűrűségük miatt nem tűntek túl praktikusnak. A kocsi energiaellátását továbbá egy kinetikai energia-visszanyerő rendszer (KERS) is segíti. A Terzo Millennio összkerékmeghajtását 4 darab kerékagy-motor működteti.

Forrás: The Verge

A koncepció teljesen karbonszálas felépítésű, ami rendkívül könnyűvé teszi az autót. És a legérdekesebb rész még csak most jön. A beépített szenzorokkal a kocsi képes saját magát megvizsgálni, érzékelni, ha repedés, törés van a struktúrában, és „öngyógyító” üzemmódba kapcsolni, ami során a szénszálak közötti mikroszkópikus csatornákon keresztül a rendszer speciális vegyi anyagokat juttat a sérült helyre, helyreállítva azt.

A bemutatóautó belső teréről annyit tudtunk meg, hogy a beépített szimulátor lehetővé teszi híres versenypályák körbeautózását, versenyezve saját, „szellemként” megjelenő köridőnkkel, ahogy az a videójátékokból is ismert.

A Terzo Millennio biztosan nem fog egyhamar gyártásra kerülni, de koncepciónak bizony lenyűgöző. És még ha soha nem is fog megvalósulni az autó ebben a formában, az energiatárolásra és anyagtudományra irányuló kutatások számos más területen hasznosnak bizonyulhatnak a későbbiekben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.