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
auto
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

Tízmillió négyzetméternyi napelem letelepítését tervezi a budapesti városvezetés 2030-ig, csökkentve ezzel a főváros károsanyag-kibocsátását és energiafüggőségét – az úgynevezett Nappal hajtva projekt részleteit egy fenntarthatósági konferencián ismertették tegnap.

Karácsony Gergely főpolgármester elmondta, hogy a főváros klímastratégiájában megfogalmazott célokkal összhangban a jelenlegi közel 130-szorosára, azaz mintegy 1500 MW teljesítményre növelik Budapest napelem-kapacitását. Ámon Ada, a Főpolgármesteri Hivatal Klíma- és Környezetügyi Főosztályának főosztályvezetője és a projekt szakmai felelőse hozzátette, hogy ezzel párhuzamosan energetikai korszerűsítést is végrehajtanak a budapesti lakások egyharmadában, 50%-ra növelik a megújuló energia arányát a távhőellátásban, továbbá megnövelik a városi zöldterületek és a helyi jelentőségű védett természeti területek méretét. Mindemellett az is célkitűzés, hogy legalább harmadára csökkenjen a személyautóval közlekedők aránya a fővárosban.

Ezen intézkedések a szakértők számításai szerint 2015-höz képest 2030-ra 40%-kal csökkenthetik Budapest évi 6 millió tonnás szén-dioxid-kibocsátását. A 2,4 millió tonnás CO2-csökkentés nagyjából 19%-át a napelemektől várja városvezetés. A Népszava kérdésére Morva György, az Óbudai Egyetem docense úgy becsülte, Budapest áramfogyasztásának akár 35-40 százaléka is származhatna napenergiából. Jelenleg a főváros energiafogyasztásának csak 4 százalékát biztosítja megújuló forrás.

Naponta dőlnek meg a rendszerterhelési rekordok a kánikulában

A projekt jelenleg a tervezési fázisnál tart, a legfontosabb feladat most az, hogy 2023-ig teljes képet kapjanak a döntéshozók a napelem-telepítések jogi, műszaki, és pénzügyi buktatóiról, és ezekre megoldásokkal rukkoljanak elő. Az EMLA Egyesület jogásza például elmondta, hogy a napelem-telepítési programok legkomplexebb területei közé tartoznak a szolgáltatói engedélyezések, a környezetvédelmi előírások, a termőföld és a kulturális örökség védelme, az építésügyi és településképi szabályozások, illetve a fogyasztói jogok védelmének szempontjainak elemzése, valamint a szabályozás átalakítása. Gondot jelent továbbá az alacsonyan tartott hatósági áramár, valamint az érdekellentétek a társasházi lakóközösségeknél.

2023 végéig marad a napelemek szaldós elszámolása

 

A projekt megvalósítását elsősorban uniós támogatásokkal képzeli a főváros, de az EUKI német kormányzati ügynökség is közel hatszázezer euró pénzügyi támogatást ígért.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás