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
auto
2024. 03. 29. péntek

Második alkalommal tartotta meg Hungarian Battery Day néven futó nemzetközi konferenciáját Budapesten a Magyar Akkumulátor Szövetség és a White Paper Consulting. Az egynapos eseményen Magyarország és a régió akkugyártásának és a kapcsolódó iparágaknak a szakemberei vitatták meg az aktuális trendeket és az előttük álló kihívásokat. A Samsung SDI, az SK Innovation és a CATL akkugyártók, illetve a hozzájuk kapcsolódó különböző beszállítók megjelenésével Magyarország akkugyártás terén az egyik legmeghatározóbb országgá válhat az Európai Unióban.

dr. Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője

A nap során több előadó is rávilágított, hogy az elmúlt években mennyire alulbecsülték az akkutermelés felfutását, illetve a világ akkumulátor igényét. Jelenleg 1 TWh a világ akkutermelése, ami a jelenlegi várakozások szerint 2030-ra 10 TWh-ra növekszik. Az Európai Akkumulátor Szövetség (European Battery Alliance – EBA) célja, hogy 2025-re Európa a második legnagyobb akkugyártó legyen.

Thore Sekkenes, az Európai Akkumulátor Szövetség igazgatója

Thore Sekkens, az EBA programigazgatója azonban kiemelte, hogy a stabil és fenntartható európai akkumulátor ellátási láncnak csak egy eleme a gyártás, hasonlóan fontos a tudás, a nyersanyag és az innováció is. Az akkumulátor gyártósorok például nem Európában készülnek, ami kiszolgáltatottá teszi a kontinenst a gyártás terén is.

A világ és azon belül Európa és Magyarország energiaszektorának egyszerre kell megküzdenie többféle kihívással, amiket a háború okozta ellátási nehézségek, a megújuló energiaforrások egyre gyorsuló térnyerése és a közlekedés elektrifikációja támaszt. Ezeknek a problémáknak a megoldásához mind-mind akkumulátorra és egyéb technológiákra, például hidrogén alapú energiatárolásra lesz szükség. Az Eurolectric számítása szerint 2030-ig legalább 50 GW extra tárolói teljesítmény kiépítésére lesz szükség, amiből Magyarországon 2026-ig a DSO-k 100 MW-ot, illetve az érintettek együtt 2030-ig pedig 1 GW-ot fognak várhatóan üzembe állítani. A jelenleg még csak frekvencia- és feszültségszabályozásra telepített kisebb akkutelepek mellé meg fognak érkezni a nagyobb, teljesítményszabályozásra alkalmas akkumulátorok is. Ezek telepítésére a magyar állam többféle programon keresztül is fog támogatást biztosítani.

 

Bár a többféle terület képviselőiből álló kerekasztal-beszélgetés során a résztvevők között nem volt teljes egyetértés abban, hogy szükség van-e távoli célokra, de a moderátor által a közönség sorainak megszondáztatása alapján a piaci szereplők szerint mindenképpen szükség van ilyenekre, amikhez utána lehet igazodni. Kaliforniában jól működött ez a stratégia, ahol 2010-ben 1325 MW teljesítményt céloztak meg 2020-ra, 2022 nyarán pedig már 3163 MW energiatároló teljesítmény volt hadrendbe állítva. Nem túl régen New York állam is kitűzött 2030-ra egy 3000 MW-os célt, de egyre több helyen az EU-ban is megjelennek komolyabb vállalások. Spanyolország 2030-ra 74%-os megújuló részarányt szeretne elérni, amihez akkorra 20 GW akkus tárolásra is szükség lesz.

Jól látható, hogy minden egyes legyártott akkucellának lesz helye a következő 8-10 évben, ha Európa jelentősen függetleníteni szeretné magát a fosszilis üzemanyagoktól. Ezért is olyan fontos az a szinte teljes akku értéklánc, ami a következő években Debrecenben és környékén kiépülhet a világ legnagyobb akkugyártójának, a CATL-nek a debreceni üzemének kiszolgálására. Az európai viszonylatban is jelentős méretű ipari parkban az akkugyártó mellett az alapanyaggyártástól, az egyéb komponensek gyártásán keresztül az elektródagyártásig több kulcsfontosságú beszállító is jelen lesz, és számítanak a cella- és autógyártás közé beékelődő modul és akkupakk összeszerelő cégek érkezésére is. Az ellátási lánc fontos eleme az elhasznált akkuk feldolgozása és a nyersanyagok kinyerése, amire szintén akad már vállalkozás Magyarországon.

Az esemény a problémák és nagy általánosságban a megoldások körül forogtak, de az akkumulátorfejlesztés jövőbeni lehetőségeiről, a szilárdtest akkukról, a lítium-ion alternatíváiról a konferencián nem volt szó.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.