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
auto
2024. 04. 24. szerda

Terawattórás tervek – felpörgeti az amerikai akkugyártást a Tesla

elektromosautó-akkumulátor

A Tesla negyedéves telekonferenciáján elhangzott információkból merítő összefoglalónk első részéhez vezető linket ennek az írásnak az alján megtalálja az olvasó.

Most folytatjuk a második résszel, amely az akkugyártásról szóló terveket és eredményeket ismerteti.

4680

Úgy látszik korán keltettük a 4680-as cellák halálhírét, Muskék ugyanis arról számoltak be, hogy

az előző negyedévben háromszorosára növelték az új akkucellák gyártását az előző három hónaphoz képest, és exponenciális növekedést várnak ezek előállításában. Egyetlen termék kapcsán sem lesz szűk keresztmetszet a 4680-sok elérhetősége.

Nemrég arról írtunk, hogy egy forrás szerint leállt a Kato Roadon található pilot gyár, és új, következő generációs gépsorokra vár, mivel a korábbi gyártástechnológia túl lassúnak bizonyult. Azóta olvastunk pár ezzel ellentétes információt is az interneten. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy átmeneti, időszakos leállások lehetnek, amelyeket egy félinformációkkal rendelkező forrás túlértékelhet, de Muskék most az eddigiekhez képest érezhetően derűlátóbbak voltak az új cellák kapcsán.

Austinban már üzemel a második generációs 4680-as gyártósor, Fremontban pedig az első generációs pilot gépek termelnek. A következő hónapokban a texasi gyártású autók egyre nagyobb részét szerelik majd ezekkel a cellákkal, a negyedik negyedéves terv pedig heti 1000 ilyen autó legyártása.

A vállalat műszaki, gyártási területeinek legmagasabb szintű vezetője, Drew Baglino a konferenciahíváson azt elismerte, hogy a gyártás skálázása során mindig vannak újabb és újabb problémák, mérnöki kihívások, de egyelőre a várakozásoknak megfelelően haladnak. Baglino egy ilyen texasi Model Y-nal túl van már 16.000, napi használatban megtett kilométeren.

Austini Model Y gyártósor. Forrás: Tesla

Talán most először hallottuk viszont konkrét évszámmal, hogy anno a Battery Day alkalmával bemutatott tervek 2026-ig szóltak, tehát senki ne várja azt, hogy az összes újítás egyszerre, az első 4680-as generációban érkezik, de úgy látják reális cél, hogy minden támogatás nélkül $70/kWh legyen az új cellák gyártási költsége.

Terawattórák, felturbózott amerikai tervek

Az akkugyártás kapcsán a cég megerősítette, hogy a Biden kormányzat IRA törvénye, amely többek között az akkugyártás Amerikába csábítását célozta meg, az ő terveiket is átírta.

Musk úgy fogalmazott, hogy padlógázzal haladnak afelé, hogy elérjék az új kitűzött célt: 1000 GWh vertikálisan integrált saját akkugyártást terveznek az USA-ban.

A konkrét, 1 TWh-s adat új, de amit hallottunk az megfelel az elmúlt hetek híreinek, amelyek Berlinnel szemben Austin favorizálásáról szóltak a cellagyártás kapcsán, hogy a Tesla is megkapja a nagyvonalú $45/kWh körüli állami támogatást a hazai gyártás után. Ennek kapcsán elmondták, hogy folyamatosan egyeztetnek az amerikai kormányzattal, de jelenleg nincs kétségük, hogy teljesítenek minden követelményt, és mind az akku, mind az autógyártás kapcsán jogosultak lesznek mind ők, mind vásárlóik az IRA által biztosított maximális kedvezményekre. A Biden kabinettől egyébként azt kérték, hogy vizsgálják meg hogyan lehet felgyorsítani a zöld fordulattal kapcsolatos beruházások engedélyeztetését, hogy mondjuk egy lítium bánya ne legyen egy kalap alá véve egy kőszénbányával.

Giga Texas. Forrás: Tesla

Az amerikai akkugyártás terveinek része, hogy az austini gyár területén épül a Tesla saját katódgyára, és ahogy arról mi is beszámoltunk a texasi Corpus Chrisitben saját lítium finomítót is terveznek. A katód kapcsán megjegyezték, hogy továbbra is nagy jövőt látnak a vas alapú kémiák (LFP) előtt, amelyek szerintük az eladásaik kétharmadát teszik majd ki.

Elemzői kérdésre válaszul elmondták, hogy amennyiben szükséges, nem félnek attól sem, hogy saját bányászatba kezdjenek, de nem akarnak mindenáron ebbe az irányba menni. Musk szerint még, ha technikailag meg is tudnák csinálni, kifizetődőbb egy megbízható partnert keresni a bányavállalatok között, hiszen így a Tesla saját – pénzügyi és szellemi – erőforrásait más területekre tudja összpontosítani.

A cég saját számításai szerint 300-400 terawattóra akkumulátorra lesz szükség a Föld teljes energiatermelésének és közlekedésnek átalakításához, tehát bőven van üzleti lehetőség ezen a területen. Továbbra is úgy látják, hogy a Tesla Energy az autós üzletágnál gyorsabban fog növekedni, és az akkus energiatárolók forgalma évi 150%-kal megy majd felfelé. Az előző negyedévben a Tesla rekord, 2,1 GWh akkutárolót telepített, és jelenleg is folyik az éves 40 GWh kapacitású, a fremonti gyártól nem messze Lathropban található Megapack gyár felpörgetése.

Musk: ha törik, ha szakad, növekedni fogunk!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.