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
auto
2024. 04. 20. szombat

600 km hatótávval lép piacra a Volvo óriási villanyautója

elektromos autó

EX90 néven mutatkozott be tegnap a Volvo Cars harmadik tisztán elektromos modellje, egy hétüléses szabadidő-autó, amely műszaki alapját tekintve új korszakot nyit a svéd márka történetében.

A Volvo 2020-ban dobta piacra első villanyautóját, az XC40 Recharge-ot, így a kompakt városi terepjárót a hagyományos és plug-in hibrid hajtású változatok mellett kibocsátásmentes hajtáslánccal is meg lehetett vásárolni. A második elektromos autó, a C40 Recharge már egy nagyobb ugrás volt az elektromobilitás világába, ezt ugyanis már nem árulja a gyártó belsőégésű motorral szerelt formában.

A két modellben azonban közös, hogy a vállalat Compact Modular Architecture (CMA) nevű padlólemezére épültek, míg az EX90 a Geely Csoport SPA2 dedikált elektromos padlólemezét használja. Így aztán hiába tekinthető az újdonság a Volvo XC90 SUV elektromos változatának, és fedezhetőek fel erőteljes hasonlóságok is a dizájnban, műszakilag nincs kapcsolat közöttük – az EX90 a Polestar 3-mal áll rokonságban, amelyről októberben hullt le a lepel.

A svédek új városi terepjárója elsőként egy kétmotoros, összkerékhajtású verzióban kerül piacra 111 kWh (nettó 107 kWh) akkukapacitással és két teljesítményszinttel. A Twin Motor Performance esetében két állandó mágneses villanymotor együtt 380 kW (517 LE) leadására képes, forgatónyomatékuk eléri a 910 Nm-t.

Egyetlen feltöltéssel akár 590 kilométert is el tud menni az autó a WLTP szabvány szerint, és 30 perc alatt is 10%-ról 80%-ra lehet tölteni az aksit. A CATL által szállított akkumulátort akár fél óra alatt is fel lehet tölteni 0-ról 80%-ra, kihasználva a 250 kW-os teljesítményplafont DC villámtöltőn. Váltakozó áramú hálózaton 11 kW-ot enged a fedélzeti töltő. A kétirányú töltés szintén a villanyautó képességei közé tartozik.

A másik teljesítményszintet a Twin Motor képviseli, itt 300 kW az összteljesítmény 770 Nm nyomatékkal, a hivatalos hatótávolság azonban eléri a 600 km-t is. Mindkét típus végsebességét 180 km/h-ra limitálta a Volvo.

Az autó 5037 mm hosszú, 1964 mm széles, 1747 mm magas, tengelytávolsága pedig 2985 mm. Felszereltségtől függően nagyjából 2818 kilót nyom, és opcionálisan hét utas számára kínál ülőhelyet, akik mögött 365 liternyi csomagtér húzódik. Ha nincs szükség a leghátsó ülésekre, 655 literre nő a felhasználható hely, és ha még a középső üléssor is le van döntve, akár 1915 liternyi cuccot is lehet szállítani. Néhány kisebb holmi, például a töltőkábel, a 37 literes frunkban is elférhet. Ha még ez sem lenne elég, az EX90 utánfutót is húzhat, vontatási kapacitása 2,2 tonna, és 100 kiló a tetőn is szállítható.

Az EX90 a valaha készült legbiztonságosabb Volvo a cég elmondása szerint. Úgy tervezték, hogy figyelje és megértse a környezetét és az utasokat, és folyamatosan tanuljon. A legmodernebb érzékelők, kamerák, radarok és LiDAR csatlakoznak az autó nagy teljesítményű központi számítógépeihez, ahol az NVIDIA DRIVE a Volvo Cars házon belüli szoftverét futtatja, hogy valós idejű, 360 fokos képet készítsen a világról.

Belül a Volvo által fejlesztett algoritmusokkal működő speciális érzékelők és kamerák figyelik a sofőr koncentrációját, és ha fáradtságot vagy figyelmetlenséget észlelnek, először csak figyelmeztet, reakció hiányában pedig félrehúzódik és segítséget hív az autó. A Volvo EX90 az első olyan Volvo, amely hardveresen készen áll a jövőbeni felügyelet nélküli vezetéshez – írja a vállalat.

A Google alkalmazásai és szolgáltatásai egy 14,5 colos központi kijelzőn megjelenített infotainment rendszeren keresztül érhetőek el. Az autóban 5G és vezeték nélküli Apple CarPlay támogatja az összekapcsolhatóságot, továbbá az alapfelszereltség része lesz a telefonkulcs technológia, azaz az okostelefont érzékelve automatikusan nyitja majd ajtóit az EX90.

A modell gyártása az Amerikai Egyesült Államokban indul 2023-ban, később Kínában is gyártani fogják. Hivatalos vételára egyelőre nem ismert.

A Volvo Cars 2030-ra kizárólag villanyautókat fog árulni, addig pedig minden évben bemutat egy vadonatúj elektromos modellt.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.