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
auto
2024. 05. 29. szerda

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója a mai napon egy párizsi üzleti konferencián bejelentette, hogy ketté, pontosabban ötfelé választják a vállalatot, és az új, külön villanyautós üzletet önállóan tőzsdére is viszik. Az, hogy a cég átalakulásra készül nem teljesen váratlan fejlemény, de a radikális lépések sokakat megleptek.

Mondjuk a részleteket.

Forradalom

Fontos mindjárt az elején leszögezni, hogy az átalakulás sokkal több, mint egy egyszerű belső átszervezés, pár osztály, vagy üzletág összevonása, mivel úgy néz ki, születik egy különálló villanyautós cég, az Ampere, amit jövő nyáron önállóan bevezetnek a tőzsdére is. Ezzel egyidejűleg a hibrid és belsőégésű motoros üzletágat Power néven gyúrják egybe, az ehhez szükséges ellátási láncot pedig a Volvo, a Polestar és az Európában most debütáló Geometry tulajdonosával, a Geely-vel közösen fogják üzemeltetni.

A fentiek mellett a Renault tovább erősíti együttműködését a Google-lal, amely a villanyautók operációs rendszerének beszállítója lesz, valamint a mobilpiacról ismert chipgyártóval a Qualcomm-mal, amely a szükséges informatikai hardvereket szállítja majd.

Renault Megane E-Tech

A cég a Revolution, azaz forradalom néven emlegetett lépéstől azt várja, hogy növekedési pályára tudnak állni az elektromos autók, a szoftverek, a mobilitás-szolgáltatások és a körforgásos gazdaság területén is.

Öt üzleti terület

A Renault a jövőben öt üzleti területbe szervezi tevékenységét:

Ampere: kizárólag villanyautókat és az ehhez szükséges szoftveres szolgáltatásokat  fejleszti, illetve gyártja. Külön tőzsdei cég lesz valamikor a jövő év második felében.

Alpine: felsőkategóriás, zéró emissziós sport és versenyautók gyártója, amely egy olyan üzleti modell mentén működik, amely kis eszközállomány mellett, különleges technológiák alkalmazását is megengedi. (Magyarul, az Alpinenak valószínűleg nem lesznek hatalmas saját gyárai, és nem feltétlenül a mainstream autók technikáját vonultatja majd fel, cserébe drága sportautók és versenysport csapatok futnak majd a logó alatt).

Mobilize: a cégcsoport finanszírozási üzletága.

The Future is NEUTRAL: a teljes körforgásos gazdaságot hozza el az autóiparba, amelyben az alapanyagok és az akkumulátorok zárt rendszerben kerülnek újrahasznosításra.

Power: ez lesz a Renault hagyományos, belsőégésű motoros és hibrid hajtásláncos járműveinek új üzletága. Feladata új, üzemanyag takarékos és alacsony károsanyag kibocsátású meghajtások tervezése és gyártása a Renault és Dacia személyautók, valamint a Renault kishaszongépjárművek részére. a legfontosabb bejelentés azonban talán mégis az ezzel kapcsolatos Horse projekt bejelentése, amely a Geely-vel 50-50%-ban tulajdonolt Tier 1 beszállítói hálózatot hoz létre a belsőégésű motoros járművek alkatrészeinek gyártására.

A cég sajtóközleménye azt is megemlíti, hogy később egy másik, egyelőre meg nem nevezett autógyártóval közösen, elektromos kishaszongépjármű termékeket jelentenek majd be. A FlexEVan névre keresztelt termékcsalád valós idejű, adat alapú flottamenedzsmentet és 30%-os költségmegtakarítást ígér az üzemeltetőknek.

Google

A vállalat külön sajtóközleményben jelentette be, hogy a korábbinál szorosabb együttműködésre lépett a Google-lel, a Software Defined Vehicle (SDV), azaz olyan járművek gyártásának területén, amelyeknek alapjait, fő tulajdonságait a szoftveres szolgáltatások határozzák meg. Ezek a fejlesztések 2026-a érhetnek be.

Az együttműködés keretében a Renault Csoport a Google felhőszolgáltatását fogja igénybe venni, és új, digitális szolgáltatásokat kíván bevezetni. A két cég közösen fogja fejleszteni mind az autókban, mind a szervereken futó szoftveres megoldásokat, többek között az autók egy digitális ikertestvért (Digital Twin) kapnak majd a felhőben, amely megteremti az új szolgáltatások hátterét.

A Megane Androidos rendszere sokkal jobb, mint az átlag autós elektronika, de bőven van még mit csiszolni rajta.

A sok hangzatos informatikai zsargon mellett a cég azért mondott némi konkrétumot is, így például az együttműködés segítségével kívánják biztosítani a folyamatos szoftverfrissítéseket, megnyílik a lehetőség az autó rendszerei által előre megjósolt és betervezett szerviz és karbantartás szolgáltatásokra (tehát, hogy ne várjuk meg amíg bekövetkezik a hiba), de személyre szabott szolgáltatásokat is biztosítanának az autókban a felhasználó szokásai, például kedvenc töltői alapján. Azt is tervezik, hogy az autó tulajdonosának saját vezetési adatai alapján egyénre szabott biztosítást kínálnak majd.

Qualcomm

A félvezetőipari óriással is új együttműködést kötött a Renault Csoport, ami a fenti szoftveres újítások hardveres hátterét biztosítja majd. Ennek részeként a Qualcomm és leányvállalatai az Ampere befektetői is lesznek, és a két cég együtt fogja kifejleszteni a szükséges elektronikai megoldásokat. Ehhez a Qualcomm Snapdragon Digital Chassis nevű megoldását veszik alapul, amely a legtöbb mobiltelefonban található Snapdragon chipek autóipari testvére. Az új elektronika lesz majd a 2026-ra várt SDV szoftveres platform hardveres alapja.

A nagyteljesítményű hardverek az autók infotainment rendszerén kívül a vezetéstámogató (ADAS) rendszereket is magukban foglalják majd, miközben folyamatos online kapcsolatot biztosítanak. Az Android alapú fedélzeti rendszerek mellett, a Qualcomm chipjei lehetőséget nyújtanak majd olyan modern megoldásokra is, mint a külön adatkábelek nélkül, az autó elektromos rendszerén keresztül kommunikáló alkatrészek használata (Power Line Communications), miközben magas szintű hardveres kiberbiztonsági védelmet is nyújtanak.

Lefordítjuk

A három sajtóközlemény és a Renault Csoport bejelentése elég jól körülírja a vállalat terveit, de arra is alkalmat ad, hogy kicsit a sorok között olvassunk.

Az elektromos üzletág külön cégbe szervezése (Ampere) egy rendkívül jelentős lépés. Az hogy itt nem csak egy belső átalakításról, hanem új tőzsdei cégről van szó, kimondatlanul is azt jelenti, hogy ez a vállalat jövője. Ez lehetőséget ad arra, hogy olyan új befektetőket vonzzon be a cég, amelyek nem akartak egy olyan hagyományos autógyártóba fektetni, amelynek belsőégésű motoros gyárai és termékei, időzített bombaként ketyegve húzhatják le a későbbi veszteségekkel az egész vállalkozást, és a befektetést is a mélybe.

Renault 5 prototípus

Ennek kapcsán viszont talán még árulkodóbb a Power üzletág, illetve a Horse együttműködés elindítása. Utóbbi okos húzásnak tűnik, hiszen a kínai Geely egy olyan partner, amely hazájában olcsón tud nagy mennyiségben alkatrészt gyártani, de mivel Peking gyors ütemet diktál az elektromos átállásban, a csökkenő darabszámok miatt náluk hamarabb jöhet elő a szűkülő piacon a méretgazdaságosság hiányának ára.

Magyarul, a két cég közösen fogja a következő 10 évben egyre gyorsuló ütemben kifutó, csökkenő volumenű belsőégésű motoros komponenseket gyártani, így pedig viszonylag magas darabszámmal tarthatják tovább nyereségesen hagyományos üzletágaikat. A közös üzlet fontos lehet azon feltörekvő piacok szempontjából is, hol még nincs tervben a belsőégésű motorok kivezetése.

A lépés erősen emlékeztet azokra a hasonló folyamtokra, amelyeket a szórakoztató elektronika és az informatika nagy technológiai váltásai idején láttunk. Jó példa erre az egykor egyeduralkodó, de gyorsan elavulttá váló VHS videómagnók piaca, ahol korábbi nagy nevű gyártók szervezték ki ázsiai cégeknek a kifutóban lévő technológia gyártását. Így például míg korábban komoly verseny folyt a Sony, a Panasonic, vagy a JVC videomagnó fejlesztése és gyártása között, végül mindössze pár, harmadik fél által üzemeltetett gyár maradt, a nagynevű márkák pedig már tőlük vették a szerkezeteket, mielőtt pár évvel később teljesen beszüntették forgalmazásukat.

Renault 4ever

Nem tudunk nem arra gondolni, hogy később akár egyben el is lehet majd adni a Power üzletágat egy harmadik félnek, vagy akár, ha hamarabb omlik össze az üzleti modell, mint gondolták, csődöt is jelenthet anélkül, hogy az magával rántaná a prosperáló villanyautós bizniszt. Ez egyébként akár annak is megnyithatja a kaput, hogy egy-egy leállítandó motor, vagy váltógyárat később úgy lehessen bezárni, hogy ne kellejen a cégnek több ezer alkalmazottat elhelyezni a villanyautós területen, úgyhogy nem lepődünk meg, ha ezekhez a tervekhez a szakszervezeteknek is lesz majd egy-két szava.

A Renault első ránézésre jó lóra tesz a Qualcomm és a Google együttműködésekkel, hiszen a Volkswagen példáján látjuk, milyen költséges és rizikós, amikor egy hagyományos autógyártó a nulláról próbálja felépíteni ezt a szakértelmet. Az együttműködés garancia lehet arra, hogy a francia és román autókban végleg elköszönhetünk majd a lassú, akadozó fedélzeti számítógépektől és a buta, esetlen, évtizedes lemaradást mutató szoftverektől.

Élesbe fordult a Renault háború

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.