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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egyetlen frissítéssel lett egy megvásárolható autóból robottaxi

önvezetés

A kínai XPeng sajtóközleményben jelentette be, hogy sikerült megszereznie minden szükséges hatósági engedélyt ahhoz, hogy önvezető jármű tesztelését kezdje meg kijelölt közutakon. Ez önmagában manapság már nem szenzáció, különösen Kínában, ahol legalább akkora erőfeszítéssel fejlesztik az autonóm autókat, mint az Egyesült Államokban, csakhogy az XPeng G9 tesztelésének engedélyezése mégis különleges: ez az első olyan tömeggyártott és megvásárolható villanyautó, amely mindenféle hardveres módosítás nélkül mozoghat az utakon emberi beavatkozás nélkül.

A vállalat szerint ez egy fontos mérföldkő a robottaxik tömeggyártása és kereskedelmi forgalomba való bevezetése felé vezető úton.

A tesztelés alatt álló sofőr nélküli taxikat általában nem nehéz felismerni az utakon, hiszen jellemzően valamely, az autópiacon is elérhető modell átalakításával születnek meg ezek a robottaxik, és a tetőre szerelt, néha jobban, néha kevésbé eltakart érzékelő műszerek árulkodnak arról, hogy önvezető szoftver dolgozik az autóban. A G9 elektromos SUV esetében azonban eleve minden szükséges kamera, szenzor, és LiDAR be van építve a járműbe. Az XPeng közleménye szerint mindössze egy OTA szoftverfrissítésre volt szükség ahhoz, hogy a vásárlók által is elérhető villanyautó alkalmas legyen robottaxiként való tesztelésre.

Az XPeng-tulajdonosok még nem tudják teljesen önvezető módba kapcsolni autójukat, ám a cég tervei szerint 2023-ra a legtöbb kínai nagyvárosban elérhetővé válik a 4000 dolláros extraként megvásárolható XNGP vezetéstámogató rendszercsomag, amely számos szituációban képes boldogulni emberi beavatkozás nélkül is.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.