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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Kötelező minden parkolót napelemmel lefedni Franciaországban

energia

A francia szenátus elfogadta azt a javaslatot, amely szerint minden 80 autónál többet befogadni képes parkolót kötelező lesz napelemes tetővel ellátni 3-5 éven belül. A kormány számításai szerint az intézkedéssel 11 gigawattos termelőkapacitás érhető el, amely tíz atomreaktor teljesítményének felel meg.

Az újépítésű ingatlanok és parkolók esetében Franciaország már 2021 nyarán előírt hasonló napelem telepítési kötelezettséget, a most elfogadott előírás azonban ennél lényegesen szigorúbb, a már meglévő parkolókra is vonatkozik. A korábbi négyzetméterben meghatározott küszöbértékeket felváltotta a férőhely alapú számítás.

A 80-400 férőhelyes parkolók esetében 2023 júliusában lép életbe a kötelezettség, és az üzemeltetők 5 évet kapnak a beruházások megvalósítására. A 400 autónál többet befogadni képes parkolókra szigorúbb szabály vonatkozik, esetükben 3 év alatt kell a terület legalább 50%-át lefedni napelemekkel (vagy egyéb megújuló energiát termelő eszközökkel).

Napelemről töltődnek a BKV villanybuszai Kelenföldön

A kötelezettség alól műszaki, biztonsági, építészeti vagy örökségvédelmi indokkal lehet felmentést kapni. Az ülésen benyújtott módosító indítványok alapján felmentést kapnak például a kifejezetten 7,5 tonnánál nagyobb járművek parkolói, és az idegenforgalmi látványosságok közvetlen közelében található parkolókkal sem szeretnék torzítani a városképet.

Budaörs Decathlon áruház – Mobiliti elektromos autó töltők napelemes árnyékoló alatt

Az intézkedésnek köszönhetően még az autók üzemanyag-fogyasztása is csökkenni fog, hiszen a napelemek árnyékában parkoló járművek utastere nem fog akár 60 fokra felforrósodni, így kevesebbet kell majd a légkondicionálót használni.

Franciaországban már az intézkedést megelőzően is elkezdődtek hasonló projektek, jó példaként említhető a Lidl alábbi elektromosautó-töltőállomás és napelemes parkolófedés beruházása, amelyben egy 141 férőhelyes parkoló közel 10%-át, 13 parkolóhelyet fedtek le árnyékot nyújtó napelemekkel.

Ekkora Lidl töltőállomást még nem láttál

Alábbi cikkünkben  napelemmel fedett parkolókra mutatunk példát a világ minden tájáról.

Szeretjük a napelemet, de miért a szántóföldre kerül?

 

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.