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
auto

Riadót fújtak az európai autógyártásnak

üzlet
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

Európa egyik legjelentősebb gazdasági tényezője az autóipara, ám ha így megy tovább, hamarosan az export helyett a kínai import fog dominálni a kontinensen.

A PricewaterhouseCoopers (PwC) legfrissebb jelentése riadót fúj az európai autóiparnak a német szaksajtó szerint.

Technológiai váltás

A villanyautók megjelenése, majd terjedése, kezdetben csak egy alternatíva, egy újabb meghajtási forma színrelépést jelentette, amely – ha egyáltalán – évtizedek alatt válthatta volna le a belsőégésű motorokat. A klímaváltozás egyre nyilvánvalóbb természeti és gazdasági kárai azonban mostanra Amerika, Európa és Ázsia döntéshozóit is meggyőzte, hogy drasztikusan csökkenteni kell a belsőégésű motorok okozta károkat, így több országban konkrét céldátumokat fogadtak el a közlekedés átalakítására. A változás ütemére azonban úgy néz ki a régi, nagy európai autógyárak nem voltak megfelelően felkészülve.

A PwC legfrissebb jelentése is abba az irányba mutat, hogy az európai autógyártás komolyan visszaszorulhat a folyamatok eredményeképp. A tanácsadócég elemzői szerint ugyanis

már 2025-ben előállhat az a helyzet, hogy Európa autóipari mérlege 221.000 darabos importtöbbletet fog mutatni. Ekkor ugyanis már közel 800.000 kínai autót adhatnak el a kontinensen, amelyből 330.000 európai márkák ottani gyáraiból érkezik majd.

Az európai gyártók egy része már most is kínai tulajdonban van, Kínában gyártat, vagy onnan szerzi be az akkumulátorokat. Így a Mercedes-Benz például a Smart új elektromos modelljeit a Geely-vel közösen fejlesztette és gyártja Kínában.

A BMW kínai gyára.

A BMW az elektromos Minit a jövőben a GWM-mel közös kínai üzemében készíti majd, a bajorok iX3-asa pedig már eleve csak Senjanban készül. A kínai kormány éveken keresztül sikeresen erősítette saját villanyautós iparát, most pedig learatja ennek a munkának a gyümölcsét.

Amikor elkezdnek majd csökkeni a belsőégésű motoros autók eladásai, egyre nyilvánvalóbb lesz az európai üzemek kihasználatlan, üres kapacitása, az elektromos modellek, ugyanis lehet már nem itt, hanem Kínában készülnek – ez pedig gyárbezárásokhoz és elbocsátásokhoz vezethet.

Az Automobilwoche kiemeli, hogy a történet legnagyobb vesztesei az európai beszállítói hálózat szereplői lehetnek. Olyan cégek, mint a Bosch, a Continental, vagy a Mahle csak akkor nyereségesek, ha nagy darabszámban tudják gyártani alkatrészeiket, azonban a kínaiakkal szemben alulmaradnak az árversenyben. A lap szerint a folyamatokat csak az fordíthatja meg, ha az autógyártók odafigyelnek a beszállítóikra is és ellátási láncukat konzekvensen Európában építik ki. Véleményük szerint az európai döntéshozóknak pedig a büntetések és tiltások helyett a technológiai innovációk támogatását kellene előtérbe helyezniük. Erre jó példának tartják a hidrogénipar felépítését, amellyel, szerintük, vissza lehetne szerezni az elveszetett piacokat, és munkahelyeket.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.