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 Európa egyik legjelentősebb gazdasági tényezője az autóipara, ám ha így megy tovább, hamarosan az export helyett a kínai import fog dominálni a kontinensen. A PricewaterhouseCoopers (PwC) legfrissebb jelentése riadót fúj az európai autóiparnak a német szaksajtó szerint. Technológiai váltás A villanyautók megjelenése, majd terjedése, kezdetben csak egy alternatíva, egy újabb meghajtási forma színrelépést jelentette, amely – ha egyáltalán – évtizedek alatt válthatta volna le a belsőégésű motorokat. A klímaváltozás egyre nyilvánvalóbb természeti és gazdasági kárai azonban mostanra Amerika, Európa és Ázsia döntéshozóit is meggyőzte, hogy drasztikusan csökkenteni kell a belsőégésű motorok okozta károkat, így több országban konkrét céldátumokat fogadtak el a közlekedés átalakítására. A változás ütemére azonban úgy néz ki a régi, nagy európai autógyárak nem voltak megfelelően felkészülve. A PwC legfrissebb jelentése is abba az irányba mutat, hogy az európai autógyártás komolyan visszaszorulhat a folyamatok eredményeképp. A tanácsadócég elemzői szerint ugyanis már 2025-ben előállhat az a helyzet, hogy Európa autóipari mérlege 221.000 darabos importtöbbletet fog mutatni. Ekkor ugyanis már közel 800.000 kínai autót adhatnak el a kontinensen, amelyből 330.000 európai márkák ottani gyáraiból érkezik majd. Az európai gyártók egy része már most is kínai tulajdonban van, Kínában gyártat, vagy onnan szerzi be az akkumulátorokat. Így a Mercedes-Benz például a Smart új elektromos modelljeit a Geely-vel közösen fejlesztette és gyártja Kínában. A BMW kínai gyára. A BMW az elektromos Minit a jövőben a GWM-mel közös kínai üzemében készíti majd, a bajorok iX3-asa pedig már eleve csak Senjanban készül. A kínai kormány éveken keresztül sikeresen erősítette saját villanyautós iparát, most pedig learatja ennek a munkának a gyümölcsét. Amikor elkezdnek majd csökkeni a belsőégésű motoros autók eladásai, egyre nyilvánvalóbb lesz az európai üzemek kihasználatlan, üres kapacitása, az elektromos modellek, ugyanis lehet már nem itt, hanem Kínában készülnek – ez pedig gyárbezárásokhoz és elbocsátásokhoz vezethet. Az Automobilwoche kiemeli, hogy a történet legnagyobb vesztesei az európai beszállítói hálózat szereplői lehetnek. Olyan cégek, mint a Bosch, a Continental, vagy a Mahle csak akkor nyereségesek, ha nagy darabszámban tudják gyártani alkatrészeiket, azonban a kínaiakkal szemben alulmaradnak az árversenyben. A lap szerint a folyamatokat csak az fordíthatja meg, ha az autógyártók odafigyelnek a beszállítóikra is és ellátási láncukat konzekvensen Európában építik ki. Véleményük szerint az európai döntéshozóknak pedig a büntetések és tiltások helyett a technológiai innovációk támogatását kellene előtérbe helyezniük. Erre jó példának tartják a hidrogénipar felépítését, amellyel, szerintük, vissza lehetne szerezni az elveszetett piacokat, és munkahelyeket. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!