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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Riadót fújtak az európai autógyártásnak

üzlet
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

Európa egyik legjelentősebb gazdasági tényezője az autóipara, ám ha így megy tovább, hamarosan az export helyett a kínai import fog dominálni a kontinensen.

A PricewaterhouseCoopers (PwC) legfrissebb jelentése riadót fúj az európai autóiparnak a német szaksajtó szerint.

Technológiai váltás

A villanyautók megjelenése, majd terjedése, kezdetben csak egy alternatíva, egy újabb meghajtási forma színrelépést jelentette, amely – ha egyáltalán – évtizedek alatt válthatta volna le a belsőégésű motorokat. A klímaváltozás egyre nyilvánvalóbb természeti és gazdasági kárai azonban mostanra Amerika, Európa és Ázsia döntéshozóit is meggyőzte, hogy drasztikusan csökkenteni kell a belsőégésű motorok okozta károkat, így több országban konkrét céldátumokat fogadtak el a közlekedés átalakítására. A változás ütemére azonban úgy néz ki a régi, nagy európai autógyárak nem voltak megfelelően felkészülve.

A PwC legfrissebb jelentése is abba az irányba mutat, hogy az európai autógyártás komolyan visszaszorulhat a folyamatok eredményeképp. A tanácsadócég elemzői szerint ugyanis

már 2025-ben előállhat az a helyzet, hogy Európa autóipari mérlege 221.000 darabos importtöbbletet fog mutatni. Ekkor ugyanis már közel 800.000 kínai autót adhatnak el a kontinensen, amelyből 330.000 európai márkák ottani gyáraiból érkezik majd.

Az európai gyártók egy része már most is kínai tulajdonban van, Kínában gyártat, vagy onnan szerzi be az akkumulátorokat. Így a Mercedes-Benz például a Smart új elektromos modelljeit a Geely-vel közösen fejlesztette és gyártja Kínában.

A BMW kínai gyára.

A BMW az elektromos Minit a jövőben a GWM-mel közös kínai üzemében készíti majd, a bajorok iX3-asa pedig már eleve csak Senjanban készül. A kínai kormány éveken keresztül sikeresen erősítette saját villanyautós iparát, most pedig learatja ennek a munkának a gyümölcsét.

Amikor elkezdnek majd csökkeni a belsőégésű motoros autók eladásai, egyre nyilvánvalóbb lesz az európai üzemek kihasználatlan, üres kapacitása, az elektromos modellek, ugyanis lehet már nem itt, hanem Kínában készülnek – ez pedig gyárbezárásokhoz és elbocsátásokhoz vezethet.

Az Automobilwoche kiemeli, hogy a történet legnagyobb vesztesei az európai beszállítói hálózat szereplői lehetnek. Olyan cégek, mint a Bosch, a Continental, vagy a Mahle csak akkor nyereségesek, ha nagy darabszámban tudják gyártani alkatrészeiket, azonban a kínaiakkal szemben alulmaradnak az árversenyben. A lap szerint a folyamatokat csak az fordíthatja meg, ha az autógyártók odafigyelnek a beszállítóikra is és ellátási láncukat konzekvensen Európában építik ki. Véleményük szerint az európai döntéshozóknak pedig a büntetések és tiltások helyett a technológiai innovációk támogatását kellene előtérbe helyezniük. Erre jó példának tartják a hidrogénipar felépítését, amellyel, szerintük, vissza lehetne szerezni az elveszetett piacokat, és munkahelyeket.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.