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
auto
2024. 04. 19. péntek

A 2022-es EICMA (Nemzetközi Motorhow) jelenleg is tart Milánóban, ahol összesen 44 ország – köztük Magyarország – képviselteti magát. Ahogy az ilyenkor lenni szokott a gyártók többsége ezekre a rendezvényekre időzíti az újdonságok bemutatását, illetve a nagy bejelentéseit.

Pontosan ezt tette a Davinci Motor nevű kínai startup is, amely hét év kemény munka után 2021-ben mutatta be első sorozatgyártású modelljét, a tisztán elektromos DC100-at. A motor mindeddig csak a belpiacon volt elérhető, azonban a kiállítás megnyitójával egyidejűleg a cég elindította a hivatalos európai értékesítést is.

Az extravagáns dizájnú motorban komoly technikát és rengeteg szenzort rejtettek el, amelyek lehetővé teszik, hogy a DC100 egy sor vezetést támogató funkciót kínáljon a motorosoknak, beleértve a hegymeneti asszisztenst, az automatikus motorfékezést, a hátrameneti fokozatot, a kipörgésgátlót és még sok egyebet.

Technikai paraméterek:

Ahogy azt az elektromos járművektől már megszoktuk, a specifikációk papíron lenyűgözőek, de persze a gyártónak joga van azt állítani, amit akar. Hogy mi a valóság, arról a gyakorlati tesztek fognak árulkodni.

A motor állítólagos végsebessége 200 km/h és nulláról 160-ra (100 mp/h) 3 másodperc kell neki. A csúcsteljesítmény 100 kW, ami nagyjából 134 LE, de tudjuk, hogy elektromotor esetén nem a lóerő a lényeg, hanem a folyamatos eszement nyomaték, ami a DC100 esetén 850 Nm. Túl sok részlet nem jelent meg a hajtásláncról és az akkumulátorról, de annyit azért lehet tudni, hogy a motorba egy 17,7 kWh-s pakkot szerelnek be, amit egyenáramú gyorstöltéssel akár 30 perc alatt fel lehet tölteni.

A gép elöl Bitubo RCH02 felfüggesztést kapott, hátul pedig Bitubo XZE21V2 rendszerű futómű dolgozik. A megállásról a Brembo Stylema csúcsminőségű féknyergei és 330 mm-es családi pizza méretű első féktárcsái gondoskodnak. A Diablo Rosso III gumiabroncsokat a Pirelli szállítja 17 colos méretben. Az ABS alapfelszereltség, az ülésmagasság pedig 795 mm és 815 mm között állítható.

A motor önsúlya 255 kilogramm, azaz nagymotorokhoz közelít. Mindez azért érdekes, mert a DC100 vázát egyetlen darab alumínium öntvényből készítik, amit szénszálas kompozit héjjal borítanak. Vagyis a gép akkumulátorok nélkül meglehetősen könnyű. Ez tehát azt jelenti, hogy a jelenlegi akkumulátortechnológiával még mindig ott tartunk, hogy ha teljesítményt és hatótávot is akarunk, akkor az nagy tömeggel jár együtt, vagyis komoly kompromisszumot kell kötnünk.

Ezek az adatok tényleg eszementek és azt sugallják, hogy hamarosan eljöhet az a fajta áttörés az elektromos motorkerékpárok piacán, ami már nagyobb tömegben kezdi elcsábítani a hagyományos motorok használóinak egy részét. Néhány hete nálunk járt a BMW hasonlóan futurisztikus gépe, aminek a csúcsteljesítménye 34 kW és már azon is észnél kellett lenni.

Elektromos motor teszt: BMW CE-04

A cég már el is kezdte felvenni az európai előrendeléseket a 26 000 eurós motorra, ami 400 feletti árfolyamon 10 millió forint feletti összeget jelent. A kiszállítás várhatóan valamikor 2023 második vagy harmadik negyedévében történhet meg, szóval a várólista hasonló a személyautók piacán már megszokotthoz. Bár a vállalatnak jelenleg sem bemutatóterme, sem központja nincs Európában, azon dolgoznak, hogy hamarosan legyen mindkettő.

Mindenesetre a motorról készített kisfilm vérpezsdítőre sikerült:

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.