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
auto
2024. 10. 13. vasárnap
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

A múlt héten ismertették az Európai Unióban forgalmazott járművek szennyezésére vonatkozó EURO 7 szabvány tervezetét, amelytől sokan a belsőégésű motor ellehetetlenítését várták. Helyette az elektromos autókra is vonatkozó szabályok érkeztek, a hagyományos autók pedig túlságosan is hosszú haladékot kaptak. Amennyiben a tanács megszavazza az előterjesztést, legkorábban 2025-től léphetnek életbe az új, szigorúbb előírások.

Nem elfogadható, hogy csak az EU tagországaiban évente 300.000 korai halálesetért felelős a levegőszennyezés – mondta Margrethe Vestager alelnök. A 2018-as adatok szerint az Európai Unióban az NOx kibocsátás 39%-a, valamint az elsődleges PM2.5 és PM10 kibocsátás 10%-a származik a közlekedésből, azonban az arányok jóval magasabbak a városokban, ahol a közlekedés a fő légszennyező. Csak a közúti áruszállítás mintegy 70.000 idő előtti halálesetet eredményez.

Ne járasd az álló autó motorját!

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

Az új Euro 7-es kibocsátási normák célja az autók, kisteherautók, teherautók és autóbuszok károsanyag kibocsátásának csökkentése, valós vezetési körülmények között. A javaslat a kipufogócsövekből, valamint a fékekből és a gumiabroncsokból származó károsanyag-kibocsátással egyaránt foglalkozik.

Nézzük mi változik, szigorodik

Az Euro 7 szabályozás egyaránt vonatkozik majd személygépkocsikra és kisteherautókra, melyekre eddig az Euro 6 vonatkozott, valamint tehergépkocsikra és buszokra (eddig Euro VI). Az új szabványok függetlenek lesznek a jármű meghajtásának módjától, azaz a benzines és dízel járművek mellett az elektromos hajtásláncra és alternatív üzemanyagokra is kiterjednek.

Nincs kibúvó hideg üzemre

Szélesítik a közúti károsanyag-kibocsátási tesztek által lefedett vezetési feltételeket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy kevesebb lesz a kibúvó, amikor lekapcsolhatók a kipufugógáz-kezelő rendszerek. A jelenlegi szabályozás gyakorlatilag csak ideális külső és belső körülmények között érvényes, a beindítás utáni hideg üzemben féktelenül szennyezhetnek a járművek, márpedig – különösen télen – a városi üzemnek jelentős részét hideg motorral teszik meg a járművek.

Erről a problémáról az ún. Thermofenstert ismertető cikkünkben írtunk részletesen.

Az autógyártók nem is tagadják, hogy csalnak

Az Euro 7 norma jobban tükrözi a járművek európai, gyakorlati használati körülményeit, beleértve a 45 °C-os hőmérsékleti határt és a napi ingázásra jellemző rövid utakat.

Szigorodnak a szennyezőanyag-kibocsátásra vonatkozó határértékek, korábban nem szabályozott szennyező anyagokra is kiterjednek, például a nehézgépjárművek dinitrogén-oxid-kibocsátására. A NOx-kibocsátás esetében a személyautóknak és kisteherautóknak 35%-kal, az autóbuszok és teherautók esetében pedig 56%-kal alacsonyabb értékeknek kell megfelelni az előző szabványhoz viszonyítva.

A kipufogóból származó szilárd részecskékre (PM2.5 és PM10) vonatkozó előírás a személyautók és kisteherautók esetén 13%-kal, a buszoknál és teherautóknál 39%-kal szigorodik.

Maximális kibocsátás (kilométerenként)

Károsanyag kibocsátás M1, N1 járművek
(személyautók és kisteherautók)
Kisteherautók (N1) esetén
35 kW/tonna teljesítmény-tömeg arányig
NOx [mg] 60 75
PM [mg] 4.5 4.5
PN10 [#] 6×1011 6×1011
CO [mg] 500 630
THC [mg] 100 130
NMHC [mg] 68 90
NH3 [mg] 20 20

Maximális kibocsátás 10 km-nél rövidebb utak esetén (utanként)

Károsanyag kibocsátás M1, N1 járművek
(személyautók és kisteherautók)
kisteherautók (N1) esetén
35 kW/tonna teljesítmény-tömeg arányig
NOx [mg] 600 750
PM [mg] 45 45
PN10 [#] 6×1012 6×1012
CO [mg] 5000 6300
THC [mg] 1000 1300
NMHC [mg] 680 900
NH3 [mg] 200 200

Az elektromos autók szennyezését is korlátozzák

A világon elsőként az Euro 7 emissziós előírásai kiterjednek a villanyautókra is. Természetesen nem a nemlétező kipufogógázok összetételét fogják mérni, azonban szabályozzák a fékekből és gumiabroncsokból származó károsanyag kibocsátást is. Számszerűen az autók fékjéből származó részecskére vonatkozóan 27%-os csökkenést várnak.

Egy elektromos autó, ahogy öregszik, egyre tisztábban üzemel, hiszen évről-évre tisztul a töltéshez felhasznált elektromos energia termelése. A hagyományos autókról ez nem mondható el, a kopásoktól, elmaradó karbantartásoktól, költséges részecskeszűrő csere helyett szoftveres módosítások miatt egy idősebb autó kibocsátása a gyári értékek többszöröse.

A villanyautó-ellenes tanulmányok nem számolnak a jövővel

Az Euro 7 erre a problémára is próbál megoldást adni. Míg az Euro 6/VI szabvány maximum 5 éves, 100.000 kilométert futó személyautók esetén kellett betartani, az új szabályozásnak megfelelést a járművek 200.000 kilométeres futásáig és 10 éves korukig ellenőrzik majd. Hasonló szigorítás érkezik az autóbuszokra és teherautókra is.

Előírják az elektromos (és hibrid) személy- és kisteherautókba beépített akkumulátorok tartóssági követelményeit, hogy növeljék a vásárlók elektromos járművekbe vetett bizalmát. Az új előírástól azt remélik a döntéshozók, hogy csökken majd az akkumulátor-csere szükségessége a járművek élettartamának elején, így csökken az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagok iránti igény is.

A gyakorlatban a szabályozás nem túlságosan szigorú, enyhébb követelményt fogalmaz meg annál, amit az autógyártók többsége jelenleg akkumulátor-garanciaként kínálnak a tisztán elektromos modellekhez.

A hibrid és tisztán elektromos személyautók esetén azt írják elő, hogy 5 év és 100.000 km alatt az akku kapacitása nem csökkenhet az újkori állapot 80%-a alá, míg 8 év és 160.000 km alatt legalább 70%-osnak kell maradni az akku egészségi állapotának (SoH – State of Health).

Kisteherautók esetében még ennél is megengedőbb az Euro7 norma, 5 év és 100.000 km után legalább 75%-os, 8 év és 160.000 kilométert követően pedig minimum 65%-os akku állapot az elvárás hibrid és tisztán elektromos hajtás esetén egyaránt.

Nem lehet új dízelbotrány, de figyelnek a kiütött DPF-re is?

A digitalizáció adta lehetőségeket kihasználva biztosítsák, hogy a járművek adatait ne lehessen meghamisítani. A hatóságok számára egyszerűbb lesz a járművekben található érzékelők adatainak monitorozása, a jármű teljes élettartama alatt mérni fogják a károsanyag-kibocsátást.

Tovább emelkedik az autók ára az új norma miatt?

Az új előírásokat úgy határozták meg, hogy a meglévő technológiákkal is teljesíthetők legyenek a határértékek, hiszen 2035-től már tilos lesz hagyományos erőforrással működő járművek értékesítése, felesleges lenne erre a viszonylag rövid időre újdonságok kifejlesztésére kényszeríteni a gyártókat. A bizottság azzal számol, hogy az Euro 7 előírásai személyautók esetén 90-150 eurós, buszok és teherautók esetén pedig mintegy 2600 eurós költség mellett megvalósíthatók.

A beruházás pedig egyértelműen megtérülnek: minden euró, amit az Euro 7 által megkövetelt technológiákra elköltenek, legalább 5 eurót takarít meg az egészségügy és környezetvédelem oldalán.

A Földet nem, csak az életünket mentik meg az elektromos autók

Címlapkép: Shutterstock

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.