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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Minden kiderült a Tesla karácsonyi meglepetéséről

Most már szinte hagyomány, hogy karácsonyra a Tesla egy nagyobb szoftverfrissítéssel készül. Idén ez a 2022.44.25-ös verzióval érkezik, ami december 13-án tűnt fel először a TeslaFi radarján és úgy néz ki rendkívül gyorsan terjed, mivel mostanra már a hozzájuk bekötött autók 10%-án ez fut. Új streaming szolgáltatás, videójáték platform, okosabb kutya-üzemmód, több személyreszabás, garázsvezérlés és egyéb okosságok, valamint, a Teslához híven, viccesnek szánt hülyeségek is érkeznek.

Íme a 2022 karácsonyi frissítés, aminek részleteit a not a tesla app segítségével szedtük össze.

Gőzölög

A tartalomfogyasztás terén a legfontosabb újdonság kétség kívül a korábban már megszellőztetett Apple Music, ami globálisan, az összes Teslán elérhető lesz annak, aki az almás ökoszisztémában éli életét.

Beteszi a lábát az Apple a Teslákba

A használatához természetesen kell a Premium Connectivity adatcsomag az autógyártótól, ami egyelőre nálunk még ingyenes – legalábbis a hazai képviselet által szállított autóknál. Na meg persze Tim Apple is elkéri a havidíjat, de ez magától értetődik.

Megérkezett a régóta várt Steam is, ami a videójátékok kedvelőinek okozhat örömet – feltéve ha az új, Palladium frissítésű Model S vagy X áll az autóbeállójukban. A korlátozás egyik oka, hogy az ezen futtatott játékokhoz nem lenne elég a régi Intel Atom, illetve Nvidia Tegra alapú vas, sőt úgy néz ki, még tavalyi S és X is kevés, kell a 2022-es gyártás, ami már 16 GB memóriát pakolt a kocsiba. 640 KB memória mindenkinek, ugye…

Ennyire nem nagy igényű a Mahjong játék, amit minden bizonnyal sokan ismernek számítógépről, telefontól, de valami miatt a régi S és X hiányzik a felsorolásból, és egyelőre nem lesz elérhető minden országban az újdonság.

Az új Model S és X tulajdonosai annak is örülhetnek, hogy mostantól a Bluetooth játékvezérlők is működnek a kocsival, így nem kell kábelekkel bajlódni. Az autógyártó a PS5 kontrollerét javasolja.

Még mindig ebben a tágan értelmezett média kategóriában van a Zoom, a gyárilag beépített telekonferencia alkalmazás is megérkezett, de itt is van két megkötés. az egyik, hogy MCU3, azaz AMD Ryzen processzor kell hozzá, így csak nagyjából a 2021-es gyártású és frissebb autók kapják meg a szolgáltatást. A másik, hogy úgy néz ki, egyelőre azok is csak Amerikában, de valószínű ez utóbbi nem állandó állapot, csak a kezdetben korlátozták földrajzilag.

Telekonferencia Teslából – hamarosan beépítve

Kényelmesebb

A kényelmi újítások azok amik talán a felhasználók legszélesebb rétegét érintik.

Az egyik ilyen újítás, hogy Dog Mode, vagy Sentry Mode használata közben elérhető lett a belső kamera képe, hogy a pénztárnál sorban állva ránézhessünk a hátsó ülésen hagyott bundás barátunkra. Ehhez szükséges a HW3 is, mivel csak ezek az autók tudják egyszerre futtatni a kuyta üzemmódot és bekapcsolva hagyni az őrszemet is, valamint kell majd a mobilalkalmazás legújabb 4.15-ös, vagy frissebb változata is. (Ez már pár hete elérhető Androidon és iPhone-on is).

Forrás: myQ

Egy időben Home Link hardverrel szerelték a Teslákat, így a kocsi képernyőjéről, vagy akár automatizálva is nyitni lehetett a kert, vagy garázskaput. Ez viszont nem minden változatban széria, utólag pedig csak 350 dollárnyi helyi valutáért szerelik be. Aki nem szeretne erre ennyit költeni annak lehet jó a myQ érkezése, ami egy hasonló szolgáltatás, csak nem kell hozzá speciális hardver az autóba. A myQ weboldalán regisztrálni kell egy fiókot, le kell tölteni a mobilappot (az autóban történő QR kódos aktiváláshoz), és máris elfelejthetjük a távirányítót…. Illetve majdnem. A szolgáltatás ugyanis csak 30 napig ingyenes, utána évi 45 dollárba kerül, de van kettő és öt éves csomag is. A nagyobb probléma talán nem is ez, hanem hogy valahogy összehegesszük az appot a mi európai garázsnyitónk WiFi-re kötött vezérlőjével. A kompatibilitási listában egyelőre nem találtam olyan márkanevet ami emlékeztetne arra amit nálam telepítettek, de ha sikerül működésre bírnom a rendszert, beszámolok róla. Hardver oldalon Model 3, Y, vagy új, frissített S, X kell hozzá.

A személyreszabást kiterjesztették a médiavezérlésre is, amelynek képernyőikonja közelebb kerültek a sofőrhöz, és a régebbi információs-kártya rendszert idézik. Felfelé pöccintve a legutóbbi, és kedvenc tartalmak, valamint a forrás választása jelennek meg. És ha már kártyák, ugyanitt visszatért a trip számláló és a guminyomás értékének ellenőrzése is, ehhez csak jobbra, vagy balra kell pöccinteni a médiavezérlőt. Ezek a funkciók a Model 3 és Y esetén jelennek meg.

Forrás Forrás: notateslaapp.com

A klímavezérlésben nem kell kilépnünk az automata üzemmódból ahhoz, hogy lejjebb vegyük, vagy magasabb fokozatba állíthassuk a ventilátort – a  LO, MED és HI opciók meghagyják az összes többi paraméter vezérlést a számítógépnek. Ez is Model 3, Y és frissített S és X esetén érhető el.

A Model S tulajdonosok közül sokan használják az automata kilincseket, amelyek megjelennek, ha az autó közelébe érünk. Model X esetén arra van lehetőség, hogy a sofőr ajtaja nyíljon ki ilyenkor. Azonban ez gyakran zavaró lehet, ha otthon vagyunk és a garázs környékén járkálunk a telefonnal a zsebünkben, így mostantól beállítható, hogy az otthoni címünkön ne működjenek ezek a szolgáltatások.

Szintén Model S és X, csak az újabbik fajta, Palladium kapja meg azt a frissítést ami a hátsó képernyőt érinti. Ezt a gyártó tipikusan a hátul ülő gyerekek szórakoztatására szánta, de elég furcsa volt, hogy azt nem lehetett elölről vezérelni. Most már a szülők a központi képernyőn kiválaszthatják a hátul futó médiatartalmat, vagy akár ki is kapcsolhatják a gyerekek kijelzőjét.

Forrás: Bérczi Balázs

Amikor a saját autóm hibáit, bosszantó hülyeségeit szedtem össze, én is panaszkodtam rá, hogy ha nincs valaki elmentve a telefonkönyvünk kedvencek listájára, akkor nagyon béna a kontakt kiválasztása az autó képernyőjén. OK, nem is béna, szerintem közel használhatatlan, vezetés közben mindenképpen. Elvileg ez most javulni fog, ugyanis raktak oda végre egy kereső mezőt, ahová bepötyöghetjük a nevet, és nem kell az apró kezdőbetű listában eltalálunk a körömhegynyi karaktert.

A Tesla Model 3 legnagyobb hibái

Automata index is érkezik a Model 3 és Y típusokba. Ez akkor lép működésbe, ha nem a kényelmi, három villanásos indexet használtuk, hanem teljesen le/fel nyomtuk a kart. Mostantól, ha az autó azt érzékeli, hogy már befejeztük a sávváltást, fordulót, vagy besorolást, akkor magától lekapcsolja az indexet.

Forrás: notateslaapp.com, Teslamaniacs/YouTube

Végül ebbe a kategóriába tartozik még a navigációs felület frissítése, amit minden Tesla megkap. Mostantól az érkezés ideje, a célpont távolsága és a várható töltöttség a képernyő aljára kerültek, baloldalt felül csak a navigációs útmutató maradt. Kíváncsian várjuk javult-e az itt kijelzett körforgalmi kijárat előrejelzés is, vagy továbbra is le kell számolni, hol kell elhagyni azt.

Teljesítmény

A Tesla már egy ideje ígéri, hogy a Model Y Performance változatára is megérkezik a Track Mode. Most jutottunk el ide, így a hármasról ismert felületen meg lehet nézni, illetve be lehet állítani a kocsi különböző paramétereit ezzel élvezetessé, vagy gyorsabbá téve a versenypályán történő csapatást.

Forrás: EVANNEX

Vicceskedünk

Nem is Tesla frissítés lenne, ha ne érkezett volna valami bazári fícsör az autókba, amely megszólítja a bennünk élő hatévest.

A dízelbotrányt megidéző Emission Testing Mode, azaz kibocsájtás-tesztelő üzemmód nem az autó károsanyag értékeit manipulálja a próbapadon, hanem lehetővé teszi, hogy telefonról küldjünk szellentéseket az autóra. Hogy ez az utasokat, vagy a kocsi körül sétálókat szórakoztatja majd, az majd kiderül.

Továbbfejlesztésre került az OG bazári látványosság, a villogó, zenélő-táncoló Tesla koncert, amivel a szomszédokat, vagy a parkolóban sétálókat tudjuk meggyőzni arról, hogy nem feltétlenül kell index nélküli, állandóan villogó autósnak lenni ahhoz, hogy mindenkinek meglegyen a véleménye a sofőrről. Mostantól senkinek nem kell szólóznia, össze lehet hangolni több Tesla koncertjét is, amelyek ezután egy időben kezdenek zenélni.

Végül azokra is gondoltak, akinek kislánya egyszarvúnak nézi a kocsit és szeretne a kijelzőn szivárvány színű utat varázsolni a kocsi elé. Igen, hiánypótló újítás ez.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.