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
auto
2024. 04. 20. szombat

A változásokról már egy ideje folyik az egyeztetés a német kormányban, most pedig, eléggé az utolsó pillanatban, közzétették a végleges szabályozást is.

Túl nagy meglepetések nincsenek, de azért az ügyeskedő exportot végül csak megnehezítették.

Bőkezű szabályozás

A villanyautók vásárlásának támogatása nagyjából addig ésszerű, amíg az alacsony darabszámok, és drága technológia miatt, az ilyen járművek előállítása, és így fogyasztói ára magasabb hasonló kategóriájú belsőégésű motoros társaikénál. Így az állam, a többletköltség egy részét átvállalva tereli a fogyasztót a környezetkímélőbb technológia felé. Németországban most többéves tervet fogadtak el a támogatás kivezetésére, mivel úgy látják, a jövőben már a piaci verseny is elég lesz a kisebb környezeti terhelésű autók népszerűségének növekedéséhez.

A jelenlegi rendszerben, nettó 40 ezer euró alapár alatti tisztán elektromos járművek esetén, 6000 euró állami és 3000 euró kereskedői támogatásra volt lehetőség, 40-65 ezer euró között pedig 5000, illetve 2500 euróra módosultak ezek az összegek, amelyek így összesen nagyjából 3-4 millió forintra rúgtak. A támogatás egyébként, csökkentett összegekkel, élt plug-in hibrid, és fiatal használt járművek esetén is. A minisztérium szerint az évek alatt összese 1,64 millió járművet támogattak így.

Kétéves kivezetés

A 2023. január 1-től életbe lépő szabályozás szerint

már csak, árkategóriától függően, 4500-6750 eurora, 1,9-2,8 millió forintra mérséklődik a támogatás, a plug-in hibrid járművek pedig teljesen kikerülnek a rendszerből.

A használtautós passzus, összesen 4500 euros támogatással továbbra is megmaradt.

Fontos változás, hogy az eddig 6 hónapról minimum 12 hónapra nő az eladási tilalom, 2023. szeptemberétől pedig vállalkozások már egyáltalán nem igényelhetik a támogatást. Ezek a pontok egyértelműen azt a gyakorlatot szeretnék megszüntetni, hogy élelmes vállalkozók Németországon kívülre exportálják a támogatott autókat, amelyeket azután – papíron – hat hónapra tartós bérletbe adnak, mielőtt eladják a korábbi bérlőnek. A 12+ hónap már sokak kedvét elveheti ettől, de szeptembertől végleg megszűnik a nagyüzemi lehetőség, hiszen már csak magányszemély igényelheti a támogatást.

2024. január 1-től nettó 45 ezer euróban maximalizálják a jármű alapárát, a támogatás újautó esetén pedig 4500, használtnál 3600 euro lesz. A jelenlegi tervek szerint 2025-től a támogatás teljesen megszűnik.

Ahogy a múltban, úgy a jövőben is úgy működik majd a rendszer, hogy a támogatás kétharmadát az állam, egyharmadát a kereskedés adja. Csakhogy míg 2022-ben ez 5 milliárd eurós állami részre rúgott, jövőre már csak 2,1, egy évvel később pedig 1,4 milliárd az előirányzat, ami praktikusan egy mennyiségi korlátot is jelent.

Ennél a vásárlóknak talán fájóbb, hogy maradt az az elképzelés, miszerint nem az autó rendelésének, hanem üzembehelyezésének dátuma számít. Így a vásárlóé a kockázat, hogy ha a kereskedő nem szállít az adott év végéig, akkor már csak a csökkentett, következő évi szabályozásba fér majd bele, vagy 2025-től akár bukhatja is a támogatást. Ez már csak azért is szerencsétlen szabályozás, mert, bár autót eleve nem a mindennapi megélhetésért küzdők vesznek, de így lehet majd csak azok merik bevállalni a rendelést, akik amúgy is ki tudnák fizetni a vételárat, és ha megkapják a támogatást, akkor örülnek, de ha nem, azt is túlélik.

Zuhan a dízel, hasít a villanyautó Németországban

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.