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 Amikor már épp azt kezdtük hinni, hogy valami nagy változásindult el a Toyotánál a villanyautózás kapcsán, és éppen nagyszabású terveket szőnek egy vadonatúj platform és több új modell kapcsán, hosszú idő után először újra nyilatkozott a cég vezetője a témában, és amit Akio Toyoda Thaiföldön mondott, az megint csak arra jó, hogy összezavarjon mindenkit. Állítólag ő egy csendes többség tagja. Ő mer csak beszélni róla Akio Toyoda szavait a The Wall Street Journal idézi a cégvezető thaiföldi útján elhangzottak alapján. A Toyota elnöke szerint: Az autóipari szereplők egy olyan csendes többség tagjai, amely azon tűnődik, hogy helyénvaló-e, hogy az [akkumulátoros, tisztán] elektromos autók az egyetlen lehetséges opció. De sokan úgy gondolják, most ez a trend, ezért nem mernek hangot adni kételyeiknek. Toyoda szerint mivel a kérdésre a válasz még nem tiszta, ezért nem szabad a vállalatnak egyelten lehetőségre korlátoznia magát. Állítólag ő már évek óta próbálja erről győzködni az iparág képviselőit és a különböző kormányzati döntéshozókat, de már belefáradt ebbe. Szerinte továbbra is fejleszteniük kell a hibrid és hidrogénes alternatívákat. Előbbiek ráadásul, véli a cégvezető, jelentősen segíthetik széndioxid kibocsátás csökkentését, mivel nagy mennyiségben lehet őket gyártani. Mint elmondta, két éve még csak ő beszélt erről, de mostanra már melegebb fogadtatásra találnak szavai a kormányok és a média részéről. Alternatív valóság Toyoda úr természetesen nem kezdő autóipari szakember, biztosan jó oka van a véleményére, és természetesen az is lehet, a végén neki lesz igaza. Azonban mondandójának több része egy olyan alternatív valóságot mutat, amelyet mi nem tapasztaltunk – persze lehet ezeket csak pontatlan angol fordítás, vagy a WSJ újságíróinak képzelet szülte. Nagy a baj: kukázhatja villanyautós terveit a Toyota Először is, nem tudunk róla, hogy bárhol is betiltották volna a hidrogénes autókat. Épp ellenkezőleg. Szinte mindenütt, ahol volt vagy van villanyautós támogatás, azt technikailag nem akkumulátorhoz, hanem zéró helyi emisszióhoz kötik és a hidrogénes járművek is jogosultak rá. Sőt, voltak olyan hatalmas piacok is, mint például Németország, ahol évekig anyagilag támogatták a konnektoros hibridek vásárlását is. Hasonlóképp a töltőinfrastruktúrára is eurómilliókat ad az EU is, és ennek részese a hidrogén is. Csakhogy ennek ellenére, még ilyen hátszélben sem tudott elterjedni a hidrogénautó, amelynek legfőbb oka, hogy mára a technológia szinte minden előnye majdnem teljesen elfogyott, miközben hátrányai megmaradtak. A mai modern villanyautók már nem 100 kilométer hatótávra képesek, és nem kell őket órákon át tölteni. Az újabb modellek 500+ kilométeres hatótávja és 20 perc körüli (80%-os) töltési ideje már eléggé közel van a hidrogénes alternatívához, de gyártásuk, üzemeltetésük, és töltőinfrastruktúrájuk kiépítése is olcsóbb. A Toyota mellett a Hyundai-Kia is forgalmaz hidrogénes típusokat, amelyek 600 kilométer feletti hatótávra képesek és 3-5 perc feltölteni őket, vásárlásukhoz pedig igénybevehetőek a villanyautós állami támogatások is, mégsem kígyózik a sor a szalonok előtt. Senki nem akar ugyanis kétmillió dolláros hidrogénkutakat telepíteni, és a sokszor vizionált ipari méretű, sok millió autót kiszolgáló, zéró emissziós elektrolízis farmok sem épültek ki. Szimplán egyszerűbb, olcsóbb, és hatékonyabb ugyanazt a zöld áramot közvetlenül az autók aksijába tölteni. A Shell bezárta az összes brit hidrogénkútját Mi arra sem emlékszünk, hogy a média, amely előszeretettel szerepelteti címlapon az égő villanyautók képeit, vagy ír a kongói gyermekek vérétől csöpögő akkumulátorokról olyan nagyon villanyautó-párti lett volna. A szaksajtóról pedig inkább ne is beszéljünk, hiszen a mai napig a kivételt képezi az a pár autós lap és újságíró, aki nem muszájból, szkeptikusan, vagy kifejezetten ellenségesen áll az akkumulátoros kocsikhoz. Se szeri, se száma azoknak a teszteknek, amelyek egyetlen célja az volt, hogy drámaian bemutassák mennyire életképtelen játékszer a dodzsem-kocsi, ami 100 kilométerenként lemerül. Eközben a hidrogént gyermekkorom óta lebegtetik ugyanezek a lapok, mint a jövő technológiáját. Az pedig, hogy hibrid technológia jó és ésszerű alternatíva, hiszen kevesebb akkuból több, majdnem környezetkímélő autót tud gyártani, leginkább csak elméletben igaz. A gyakorilati tesztek rendre azt mutatták, hogy a valóságban a környezeti terhelés alig kevesebb ezeknél az autóknál, mivel valós körülmények között nem tudják a laborban számított WLTP kibocsátási értékeiket reprodukálni. Borzasztóan szennyeznek a plugin-hibridek Persze, ettől még, ha a Toyota költségvetésében elfér, fejleszthetnek számtalan technológiát, ez az ő döntésük. Magáncég, arra költi a pénzt amire akarja. De ha mindenki velünk szemben hajt a sztrádán, lehet nem az a megfejtés, hogy csak mi haladunk a jó irányba. Milliárdokat fektet akkumulátorgyártásba a Toyota 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!