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
auto
2024. 03. 29. péntek

A világ legnagyobb autógyártója kapcsán már többször elhangzott az a kritika, hogy túl lassan reagáltak a villanyautós hullámra, ám sokan úgy gondolták, a cég csak „altat”, és amikor majd előáll a terveivel, egyértelmű lesz, hogy a háttérben eddig is komoly munka folyt.

Azonban ha helytállóak a Reuters friss értesülései, inkább a kritikusoknak volt igazuk.

Vissza a tervezőasztalhoz

Elméletben a Toyotának elég nagy előnnyel kellene rendelkeznie a villanyautós versenyben, hiszen a milliós darabszámban, és már két évtizede gyártott Priusok, valamint a folyamatos Mirai fejlesztések révén nagy tapasztalatuk van az elektromos hajtáslánc és az akkumulátorok terén is.

Csakhogy az első globális elektromos modell, a bZ4X története eddig inkább egy kínos visszahívásról emlékezetes, a sokak által várt, második, bZ3 pedig úgy néz ki, egyelőre csak Kínában kerül bevetésre.

Hivatalos képeken a Toyota új villanyautója

A legfrissebb hírek szerint viszont ennél is nagyobb a baj,

a Reutersnek nyilatkozó négy forrás ugyanis úgy tudja, hogy az autógyártó mérnökeinek vissza kell menniük a tervezőasztalhoz, és előröl kell kezdeni a munkát. Állítólag 30 jelenleg futó elektromos fejlesztést le is állítottak.

A jelenleg mérlegelt tabula rasa alaposan átírhatja a gyártó tavaly bejelentett 38 milliárd dolláros elektromos terveit, ugyanis mint kiderült, azok nem versenyképesek a konkurenciával. A hírportálnak négy olyan forrás nyilatkozott, akik ismerik a gyártó belső ügyeit, és az újságírók egy a jelenlegi helyzettel kapcsolatos belső dokumentumot is áttekinthettek. Az autógyártó hivatalosan nem erősítette meg az értesülést.

A hírek szerint a vállalat azután rendelte el a tervek felülvizsgálatát, hogy mérnökei és vezetői egy csoportja figyelmeztette a döntéshozókat, hogy a Toyota vesztésre áll a Teslával szemben a gyártás költsége terén.

A vállalat 2019-ben mutatta be az e-TNGA platformot, amelyre első modellként a bZ4X épült. A platformot úgy tervezték, hogy elektromos és belsőégésű motoros autók is készülhessenek ugyanazon a gyártósoron, mivel az autógyártó úgy kalkulált, hogy 2030-ra még csak éves volumenének harmada lesz teljesen elektromos. Azonban a céget meglepte a villanyautók gyors terjedése. Jelenleg már több nagy autógyártó úgy gondolkozik, hogy globális eladásaik több, mint 50%-lesz elektromos az évtized végére.

A bZ4X modell az e-TNGA padlólemezre épül

A Reuters beszélt hat olyan belsőssel, akik elmondták, hogy a Toyota házon belül felállított egy BR, azaz Business Revolution (üzleti forradalom) nevű egységet, amit Shigeki Terashi, a vállalat versenyképességéért felelős vezető irányítására bíztak. Terashi feladata, hogy választ találjon a villanyautók rendkívül gyors terjedésére, és a Tesla, illetve más szereplők sorozatos high-tech innovációira.

Három forrás szerint az egyik opció, hogy modernizálják és kitolják az e-TNGA platform életciklusát, de ugyanígy az asztalon van az is, hogy idő előtt nyugdíjazzák a jelenlegi villanyautós tervek alapjául szolgáló csomagot, és tiszta lappal egy teljesen újat fejlesszenek helyette. Csakhogy ez utóbbi akár öt évet is igénybe vehet.

Addig is, a Toyota a beszállítóival azon dolgozik, hogy olyan megoldásokat alkalmazzon, mint a Tesla Giga Press, amely hatalmas présöntvényeivel jelentősen csökkentette a gyártási költségeket. Az információk szerint ez lett két nagy beszállító, az Aisin és Denso fő feladata, ugyanis ettől várják azt, hogy csökkenthessék az akkucsomag méretét és költségét.

Toyota RAV4 EV – Tesla hajtáslánccal.

Az egyik forrás szerint, amikor egy évtizeddel ezelőtt a Toyota a Tesla segítségét kérte a RAV4 elektromos változatához, a japán cég mérnökei azzal a véleménnyel búcsúztak el az együttműködéstől, hogy nincs mit tanulniuk a startuptól. Most viszont az amerikai autógyártó számít házon belül az új etalonnak az elektromos autók költséghatékony gyártása kapcsán.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.