Holtversenyben a Tesla két új gyára
A Giga Berlin idén márciusban, a Giga Texas pedig egy hónappal később áprilisban kezdte meg a sorozatgyártást. Amikor teljesen kiépül majd a gyártókapacitás, évi fél-félmillió, azaz nagyjából heti 10-10 ezer Model Y gördülhet ki majd a két gyár kapuján. Az első év végére ennek a gyártási kapacitásnak a fele volt a cél – ez nem lesz meg, de nem tűnik túl nagynak az elmaradás.
Pár napon belül jelentettek új csúcsot mindkét üzemből.
Az év elején
Berlinben március közepén kezdődött a sorozatgyártás, és nagyjából három hónappal később júniusban érték el a heti ezres tempót, majd újabb három hónappal később szeptember végén a heti kétezret.
Congrats to the Giga Berlin team on building 3k Model Y this week! pic.twitter.com/uUTOTRrasX
— Tesla (@Tesla) December 18, 2022
Most két és fél hónappal később, december közepén sikerül megugrani a heti háromezer autós küszöböt a német üzemben, a tempó pedig innen elvileg gyorsulni fog.
A gyárban jelenleg heti öt napot, két műszakban dolgoznak, de helyi informátorok szerint már ezen a héten elindult a harmadik műszak a logisztikai területen, egy hónap múlva, január közepén pedig a gyártás is követi majd ezt. Így nagyjából egy jó hónap múlva már heti öt napon át három műszakban dolgoznak majd, és akár 4500 autó is készülhet így hetente.
A heti ötezres tempóhoz azonban állítólag kell majd a szombati termelés bevezetése is.
Kínai segítséggel
Texas nagyon hasonló tempóban halad, mint Berlin. Áprilisban kezdődött a termelés, a heti ezer autót pedig augusztus 20-án érték el. A gyártást hátráltatta az új 4680-as akkucellák előállításának sebessége, de előkerült a B terv, és amióta párhuzamosan gyártják a régebbi, 2170-esekkel is az autókat, felgyorsult a tempó.
Giga Texas hits 3k Model Y builds/week.
Congrats, Tesla team! 🤘 pic.twitter.com/uhG03gFyba
— Tesla (@Tesla) December 15, 2022
Hivatalos kétezres mérföldkövet nem osztottak meg Texasból, de most december közepén itt is meglett a heti 3000 autó.
A hírek szerint a gyártás további növeléséhez kínai segítség érkezett, Tom Zhu, a vállalat kínai területi vezetője segít Austinban replikálni Sanghaj sikerét.
Ha nem ütköznek újabb akadályba, akkor, becslésünk szerint Berlinnel hasonló ütemben, jövő év elején, február-március magaságában érhetik el az éves negyedmilliós gyártási ütemet.
Mexikó és Fremont
A Tesla gyártáshoz kapcsolódóan van még két rövid hírünk, amelyeket érdemes megemlíteni.
Az egyik Mexikóból érkezett, ugyanis állítólag még idén bejelenthetik, hogy itt épül majd a Tesla következő gyára. Hasonló hírek korábban érkeztek Kanadából is, és Korea is nagyon szeretné ha náluk gyártana az autógyártó. Nemsokára kiderülhet melyik pletyka volt igaz a sok közül.
A másik hír Fremontot illeti. A helyi városházához beérkezett építési engedély-kérelmek ugyanis arról árulkodnak, hogy újabb könnyűszerkezetes csarnok – sátor – készül a gyár zsúfolt területén, amely jövő májusig áll majd ideiglenes szolgálatba. De nem is ez az igazi hír, hanem a szerkezet építésének oka: a gyárépületből átmenetileg ki kell költöztetniük a Model 3 gyártásának egy részét, a csarnokban ugyanis munkálatok folynak majd, a Highland projekt előkészítése kapcsán.
A Highland a következő Model 3 frissítés belső kódneve.