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 Ahogyan arra a tavaly év végi, gyengélkedő eladások után számítani lehetett, árat csökkentett Kínában a Tesla. Hamarosan kiderül: igazi versenytársai-e egymásnak a villanyautók, vagy csak a belsőégésűeknek kell tőlük tartaniuk. Nyitó lépés A Tesla már tavaly év végén különböző biztosítási kedvezményekkel, illetve a raktárkészletre vonatkozó időszakos engedményekkel próbálta fellendíteni a keresletet Kínában, de ez nem sokban tért el a korábban már látott, hasonló lépésektől. Az elmúlt évben azonban alapvetően az árak emelkedését láttuk, a leginkább nyilvánvaló példákat a Model 3 és Model Y különböző változataival produkálták, melyek 8-19 százalékkal kerültek többe, mint korábban. A kínai gazdaság lassulása és a koronavírus-járvány újabb hullámaira visszavezethető okok miatt a legtöbb kínai prémium villanyautó gyártó kénytelen volt csökkenteni a negyedik negyedéves célszámait. De a BMW és a Mercedes is 10-30 százalékos engedményekre kényszerült.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1jdXRvdXQxJnV0bV9jYW1wYWlnbj1ldjN2aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1faWQ9ZXYzIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5raWEuY29tL2h1L21vZGVsbGVrL2V2My9iZW11dGF0by8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dDEmdXRtX2NhbXBhaWduPWV2M3ZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9pZD1ldjMnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1jdXRvdXQtMDEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9raWEtdmlsbGFueWF1dG9zb2stY3V0b3V0LTAxLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ A Tesla január hatodikától 10-15 százalékos áresést jelentett be a Model 3 és Y sorozatokra az ázsiai országban. Ennek köszönhetően mindegyik változat olcsóbb lett, mint bármikor korábban. Today @Tesla reduced prices in China to boost demand. The prices of the individual models have never been as low as they are now. #TSLA https://t.co/MkQWKV0qwF pic.twitter.com/dOxGSdfSfg — Roland Pircher (@piloly) January 6, 2023 A New Street Research elemzése szerint az autógyártó globálisan átlagosan 8 százalékkal tudná csökkenteni az árait az idei első negyedévben anélkül, hogy az valódi hatással lenne a haszonkulcsára. A Tesla vezetése korábban többször kommunikálta már, hogy a folyamatos költségcsökkentés mellett e kérdéskörben segítséget jelenthet számukra az is, hogy több fontos nyersanyag ára is megindult lefelé. Austin és Berlin felpörgetésével pedig az új üzemek is nyereségessé válnak majd. De, hogy valóban sikerül-e túl nagy vérveszteség nélkül ismét felpörgetni az eladásokat, az majd csak április vége felé, az első negyedéves pénzügyi jelentésből derül ki. Az első beszámolók alapján az árcsökkentés meghozta a kívánt piaci hatást. Több, hivatalosan még meg nem erősített jelentés is megjelent a közösségi médiaoldalakon arról, hogy a roham miatt a cég weboldala egy időre elérhetetlenné vált. Egy Twitteren keringő videóban pedig az egyik helyi Tesla bolt értékesítője azt közölte, hogy egyetlen nap alatt 70 ezer új megrendelésük érkezett. Ezzel a számmal és a videó tartalmi hitelességével kapcsolatban óvatosságra intenénk mindenkit, mivel nem csak a szám valószínűtlenül nagy, de az sem biztos, hogy a nyilatkozó egyáltalán ráláthat a cég teljes kínai rendelési állományára. Ám maga a visszajelzés ezzel együtt is erősíti a többi értesülést. The organizer of the protest group after Tesla's price cut was a BYD employee. BYD was really nervous pic.twitter.com/aVYzhc9prP — 𝐶ℎ𝑎𝑟𝑙𝑒𝑠 (@CharlesWBoy) January 8, 2023 Az árejtésre a másik, előre borítékolható reakció a decemberi vásárlók egy részének nemtetszése volt, akik tiltakozást szerveztek több Tesla szalon elé. Szerintük átverték őket azzal, hogy a cég nem közölte velük előre, hogy januártól árat fog csökkenteni. Európai fejjel kicsit ez ugyan nehezen érthető – hiszen áremelés után sem mennek kalapozni a cégek az előző hónapok vevőihez, hogy utólag fizessenek többet. Kínában azonban gyakoriak az efféle tiltakozások, többségüket a közösségi médián keresztül szervezik. Az egyik érdekességet így is az jelentette, hogy több beszámoló is megírta: az egyik sanghaji tiltakozás szervezője a BYD egyik regionális menedzsere volt. Nem feltételeznénk központi szervezést, de végeredményben akkor is a gyártó számára lehet kínos ez az eset. A labda a versenytársaknál van Van olyan elmélet, mely szerint a villanyautók igazából nem is annyira egymás versenytársai, mivel viszonylag alacsony piaci részesedésük miatt minden egyes új elektromos típus sokkal inkább a hagyományos autóktól vesz el vásárlót. A teória nem biztos, hogy helytálló Kínában, pláne, hogy tavaly novemberig bezárólag ott már 22 százalékig jutottak a tisztán elektromos autók, miközben a konnektorosok részesedése összesen 30 százalék volt. Elemzők szerint idén akár 50 százalékig is eljuthat a plug-in hibridek és tisztán elektromos autók együttes aránya a kínai piacon, így az is kérdés, hogy a Tesla árcsökkentése (vagy majd másé) válaszlépésre készteti-e a versenytársakat. Vagy: egyelőre, továbbra is a belsőégésű motoros típusok eladásait csökkentik majd tovább. XPeng bemutatóterem a stockholmi Westfield plázában, Forrás: XPeng A CnEVPost kínai villanyautós oldal írása szerint a legsérülékenyebb autógyártó e tekintetben az XPeng, egyelőre azonban a cég a NIO-hoz és a Li autóhoz hasonlóan kivár. A tőzsde a Tesla árcsökkentésének hatására enyhe pesszimizmussal kezelte a versenytársakat: az értékpapírjaik 2-7 százalékot estek a hír hallatára. Ez persze csak egy első reakció volt, de az elemzők és a befektetők biztosan árgus szemekkel figyelik máris, hogy ki követi majd a Tesla lépését, s hogyan alakulnak a versenytársak eladási számai. A Tesla kínai árcsökkentése napján a versenytársak részvényei estek, míg a New York-i tőzsdén TSLA 2,5 százalékos pluszban zárta a napot. Forrás: CnEVPost. Az előző év harmadik negyedévében a NIO mintegy 580 millió, az XPeng 350 millió, a Li Auto pedig 230 millió dolláros veszteséget könyveltek el, így az autóik árcsökkentése nem biztos, hogy felvállalható opció számukra. A BYD a kínai piacon a tisztán elektromos eladásokban már beelőzte a Teslát, és már nyereséggel termelnek. Átlagosan csupán 1460 dollárt kerestek egy-egy autón, ami azért érdekes, mert ez szinte pontosan annyi, amennyi a január 1-től megszűnő állami villanyautós támogatás összege volt Kínában. Eddig csupán az XPeng döntött úgy, hogy benyeli a megszűnő támogatás értékét, így saját zsebből biztosítja a vásárlóinak továbbra is a 2022-es árakat. Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik. Tőzsdepánik, Twitter felhők, Tesla para Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!