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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ahogyan arra a tavaly év végi, gyengélkedő eladások után számítani lehetett, árat csökkentett Kínában a Tesla. 

Hamarosan kiderül: igazi versenytársai-e egymásnak a villanyautók, vagy csak a belsőégésűeknek kell tőlük tartaniuk.

Nyitó lépés

A Tesla már tavaly év végén különböző biztosítási kedvezményekkel, illetve a raktárkészletre vonatkozó időszakos engedményekkel próbálta fellendíteni a keresletet Kínában, de ez nem sokban tért el a korábban már látott, hasonló lépésektől. Az elmúlt évben azonban alapvetően az árak emelkedését láttuk, a leginkább nyilvánvaló példákat a Model 3 és Model Y különböző változataival produkálták, melyek 8-19 százalékkal kerültek többe, mint korábban. A kínai gazdaság lassulása és a koronavírus-járvány újabb hullámaira visszavezethető okok miatt a legtöbb kínai prémium villanyautó gyártó kénytelen volt csökkenteni a negyedik negyedéves célszámait. De a BMW és a Mercedes is 10-30 százalékos engedményekre kényszerült.

A Tesla január hatodikától 10-15 százalékos áresést jelentett be a Model 3 és Y sorozatokra az ázsiai országban. Ennek köszönhetően mindegyik változat olcsóbb lett, mint bármikor korábban.

A New Street Research elemzése szerint az autógyártó globálisan átlagosan 8 százalékkal tudná csökkenteni az árait az idei első negyedévben anélkül, hogy az valódi hatással lenne a haszonkulcsára. A Tesla vezetése korábban többször kommunikálta már, hogy a folyamatos költségcsökkentés mellett e kérdéskörben segítséget jelenthet számukra az is, hogy több fontos nyersanyag ára is megindult lefelé. Austin és Berlin felpörgetésével pedig az új üzemek is nyereségessé válnak majd.

De, hogy valóban sikerül-e túl nagy vérveszteség nélkül ismét felpörgetni az eladásokat, az majd csak április vége felé, az első negyedéves pénzügyi jelentésből derül ki.

Az első beszámolók alapján az árcsökkentés meghozta a kívánt piaci hatást. Több, hivatalosan még meg nem erősített jelentés is megjelent a közösségi médiaoldalakon arról, hogy a roham miatt a cég weboldala egy időre elérhetetlenné vált. Egy Twitteren keringő videóban pedig az egyik helyi Tesla bolt értékesítője azt közölte, hogy egyetlen nap alatt 70 ezer új megrendelésük érkezett. Ezzel a számmal és a videó tartalmi hitelességével kapcsolatban óvatosságra intenénk mindenkit, mivel nem csak a szám valószínűtlenül nagy, de az sem biztos, hogy a nyilatkozó egyáltalán ráláthat a cég teljes kínai rendelési állományára. Ám maga a visszajelzés ezzel együtt is erősíti a többi értesülést.

Az árejtésre a másik, előre borítékolható reakció a decemberi vásárlók egy részének nemtetszése volt, akik tiltakozást szerveztek több Tesla szalon elé. Szerintük átverték őket azzal, hogy a cég nem közölte velük előre, hogy januártól árat fog csökkenteni. Európai fejjel kicsit ez ugyan nehezen érthető – hiszen áremelés után sem mennek kalapozni a cégek az előző hónapok vevőihez, hogy utólag fizessenek többet. Kínában azonban gyakoriak az efféle tiltakozások, többségüket a közösségi médián keresztül szervezik. Az egyik érdekességet így is az jelentette, hogy több beszámoló is megírta: az egyik sanghaji tiltakozás szervezője a BYD egyik regionális menedzsere volt. Nem feltételeznénk központi szervezést, de végeredményben akkor is a gyártó számára lehet kínos ez az eset.

A labda a versenytársaknál van

Van olyan elmélet, mely szerint a villanyautók igazából nem is annyira egymás versenytársai, mivel viszonylag alacsony piaci részesedésük miatt minden egyes új elektromos típus sokkal inkább a hagyományos autóktól vesz el vásárlót. A teória nem biztos, hogy helytálló Kínában, pláne, hogy tavaly novemberig bezárólag ott már 22 százalékig jutottak a tisztán elektromos autók, miközben a konnektorosok részesedése összesen 30 százalék volt. Elemzők szerint idén akár 50 százalékig is eljuthat a plug-in hibridek és tisztán elektromos autók együttes aránya a kínai piacon, így az is kérdés, hogy a Tesla árcsökkentése (vagy majd másé) válaszlépésre készteti-e a versenytársakat. Vagy: egyelőre, továbbra is a belsőégésű motoros típusok eladásait csökkentik majd tovább.

XPeng bemutatóterem a stockholmi Westfield plázában, Forrás: XPeng

A CnEVPost kínai villanyautós oldal írása szerint a legsérülékenyebb autógyártó e tekintetben az XPeng, egyelőre azonban a cég a NIO-hoz és a Li autóhoz hasonlóan kivár. A tőzsde a Tesla árcsökkentésének hatására enyhe pesszimizmussal kezelte a versenytársakat: az értékpapírjaik 2-7 százalékot estek a hír hallatára. Ez persze csak egy első reakció volt, de az elemzők és a befektetők biztosan árgus szemekkel figyelik máris, hogy ki követi majd a Tesla lépését, s hogyan alakulnak a versenytársak eladási számai.

A Tesla kínai árcsökkentése napján a versenytársak részvényei estek, míg a New York-i tőzsdén TSLA 2,5 százalékos pluszban zárta a napot. Forrás: CnEVPost.

Az előző év harmadik negyedévében a NIO mintegy 580 millió, az XPeng 350 millió, a Li Auto pedig 230 millió dolláros veszteséget könyveltek el, így az autóik árcsökkentése nem biztos, hogy felvállalható opció számukra. A BYD a kínai piacon a tisztán elektromos eladásokban már beelőzte a Teslát, és már nyereséggel termelnek. Átlagosan csupán 1460 dollárt kerestek egy-egy autón, ami azért érdekes, mert ez szinte pontosan annyi, amennyi a január 1-től megszűnő állami villanyautós támogatás összege volt Kínában.

Eddig csupán az XPeng döntött úgy, hogy benyeli a megszűnő támogatás értékét, így saját zsebből biztosítja a vásárlóinak továbbra is a 2022-es árakat.

Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik.

Tőzsdepánik, Twitter felhők, Tesla para

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.