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
auto
2024. 04. 20. szombat

A fiatal villanyautós startupok közül talán a Rivian van a legjobb formában – a harmadik negyedév végén közel 14 milliárd dollárnyi készpénztartalékkal rendelkeztek, és két modelljük már tömeggyártásban van.

A tavalyi év nem volt egyszerű, de végül a felére visszavágott gyártási cél nagyjából teljesült.

Nincs shortcut

Ha egy dolog egyértelművé vált az elmúlt években a fiatal autógyártók indulását elnézve, akkor az az, hogy legyen bármennyi pénzük, bármennyi jó szakemberük, sikeres és keresett termékük, vagy akár nagy múltú szakmai befektetőik, nincs olyan trükk, vagy shortcut, amivel megspórolhatóak lennének a kezdeti nehézségek.

Rivian R1S

De egyre inkább azt látjuk a nagy, tradicionális autógyártóknál is, hogy amikor egy új elektromos modell gyártásba megy, eltelik több negyedév is, mire ténylegesen nagy mennyiségben tudják gyártani a típust. Jó példa erre a Ford, amely aztán igazán tudja, hogyan kell nagy, évi 700-900 ezres példányszámban gyártani az F-150 sorozatot, annak elektromos verziójából mégis csak 15 ezer készült az első évben.

Ford 2022: 126 százalékkal nőttek az elektromos eladások Amerikában

A Rivian 2021 végén kezdte meg a nagy feltűnést keltett R1T pickup kiszállításait, majd ez követte az SUV testvér R1S. A fiatal autógyártó 2022-re több, mint 50 ezer példánykiszállítását tervezte a testvérmodellekből, de év közben ezt a felére, 25 ezerre kellett módosítaniuk. Ennél több egyébként anno a Teslának sem sikerült a Model S első teljes évében, bár az is igaz, hogy a Rivian ezeket a típusokat eleve kétszer akkora volumenben tervezi gyártani, mint amiről a Model S/X páros esetén szó volt.

Az év közben meghatározott új, 25 ezres gyártási célt végül sikerült elérnie az autógyártónak: összesen 25.051 autó gördült le a gyártósorról, és 24.337 darabot tekintettek ezek közül teljesen késznek.

A különbözet abból adódik, hogy kicsit több, mint 700 példány még nem hagyhatta el a gyárat, mivel olyan végső lépésekre várnak még, mint a futóműbeállítás, szoftveres hibák javítása, kiegészítők felszerelése, vagy az autók feltöltése.

A vállalat tavaly összesen 20.332 autót szállított le ügyfeleinek, és jó hír, hogy a negyedik negyedévben már több, mint 10 ezer autó készült el, és ebből 8 ezret át is adtak.

Tehát az éves gyártási volumen és az eladások 40 százaléka is az utolsó három hónapra esett, ami azt jelenti, hogy egyre gyorsabban készülnek a járművek, és egyre jobban működik a kereskedelmi hálózat is.

Rivian R1T

A cég éves pénzügyi beszámolóját, és 2023-as terveiket valószínűleg valamikor február elején ismerhetjük majd meg.

Van, ahol 85 ezer százalékkal nőtt a GMC villanyautó eladása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.