Elmaradt a csúcsdöntés a zöld rendszám kiadásban
2022 decemberében mindössze 1545 példánnyal bővült a zöld rendszámos járművek állománya Magyarországon. Az érték ugyan nem lóg ki jelentősen az elmúlt 10 hónapban megfigyelt sávból, ebben időszakban így is ez a legrosszabb eredmény. Ez leginkább azért érdekes, mert 2020-ban és 2021-ben – gyaníthatóan az európai széndioxid szabályozásnak köszönhetően – az év rendre rekorddöntéssel zárult. Ennek a sorozatnak tavaly azonban vége szakadt.
Tisztán elektromos meghajtású járműre (5E kategória) mindössze 943 pár rendszámot osztottak ki, ami szintén mélypont az utóbbi időben, hiszen tavaly február óta nem volt ezer alatt ez a szám. Egy évvel ezelőtt 1522 járművel bővült ez a kategória, amihez képest a mostani érték 38 százalékos visszaesés, bár azt is hozzá kell tenni, hogy azt a csúcsot azóta sem sikerült megdönteni.
A tölthető hibridek száma 591-gyel nőtt, ami sem lefelé, sem pedig felfelé nem lóg ki az idén megfigyelhető tartományból. Az érték 4,4 százalékkal magasabb ugyan a tavaly ugyanebben az időszakban látottnál, de ez nem trendszerű.
2022 során 20.964 járművel bővült a hazai zöld rendszámos állomány, ami 49,2 százalékos bővülést jelent. 2021-ben ez az érték 15.510 volt. A 2022-ben forgalomba állított közel 21 ezer zöld rendszámos járműből 9588 darab érkezett újként az országba, ami az így forgalomba helyezett 111.524 személyautónak a 8,6 százaléka volt. A fennmaradó 11.376 db zöld rendszámot kapó jármű feltehetőleg használt import eredményeként került a hazai utakra, ami a használt importban érkezett 137.412 személyautónak a 7,6 százalékát tette ki.
Megugrott a behozott használtak aránya
Az 5E kategória 13.210 járművel bővült, ami 61,3 százalékos bővülés egy év alatt. 2021-ben 6987 járművel bővült ez a kör, ami jól mutatja, hogy 2022-ben tovább nőtt a tisztán elektromos járművek népszerűsége. Újként azonban mindössze 4709 kapott zöld rendszámot, 8501 darabot feltehetőleg használt járműként hoztak be az országba. A korábbi években nem volt megfigyelhető ekkora különbség az újként és a használtan behozott tisztán elektromos autók között, amit első ránézésre akár a tavaly elmaradt állami támogatás számlájára is lehetne írni, de valószínűbb, hogy az csak áttételesen és csak részben felelős a vártnál gyengébb eredményért.
Az óriási nyugat-európai kereslet miatt hazánkba csak csekély számú tisztán elektromos autó érkezett, és sok típust az év során rendelni sem lehetett, egyes vásárlók még a 2021-ben megrendelt autóikat sem kapták kézhez. Európa más piacain az alacsonyabb forgalmiadó-mérték illetve a jelentős állami támogatási programok miatt egy-egy autó nagyobb haszonnal értékesíthető, így az autógyártók igyekeznek elsősorban azoknak a piacoknak az igényeit kielégíteni.
A tölthető hibridek (5N és 5P) száma 7466-tal bővült. Ez 35,4 százalékos bővülést jelent, ami 14,3 százalékkal magasabb ugyan a 2021-es évben látott 6530-as növekedésnél, de ez annak ellenére sem számottevő, hogy újként 2022-ben több tölthető hibridet adtak el (4876 db), mint tisztán elektromost. A használt importban a tölthető hibridek egyre kevésbé népszerűek, tavaly mindössze 2590 darab került így be a hazai forgalomba. A használtként importált zöld rendszámra jogosult autóknak így 76,6 százaléka volt tisztán elektromos.
2021 | 2022 | változás | ||
---|---|---|---|---|
Kiadott zöld rendszámok | összesen | 15.510 | 20.964 | 35,2% |
tisztán elektromosra | 6.987 | 13.210 | +89% | |
tölthető hibridre | 6.530 | 7.466 | +14,3% | |
Új forgalomba helyezés (összes személyautó, kivonás előtt) | összes személyautó | 121.920 | 111.524 | -8,5% |
külső forrásból tölthető összesen (arány az új forgalomba helyezetteken belül) |
8.550 (7%) |
9.585 (8,6%) |
12,1% | |
ebből új tisztán elektromos (arány az új forgalomba helyezetteken belül) |
4.312 (3,5%) |
4.709 (4,2%) |
+9,2% | |
ebből új tölthető hibrid (arány az új forgalomba helyezetteken belül) |
4.238 (3,5%) |
4.876 (4,4%) |
+15,1% | |
Használt import | összes személyautó | 132.205 | 137.412 | +3,9% |
külső forrásból tölthető összesen (arány a használt importon belül) |
5.424 (4,1%) |
11.091 (8,1%) |
+104,5% | |
használt tisztán elektromos* (arány a használt importon belül) |
2.675 (2%) |
8.501 (6,2%) |
+217,8% | |
használt tölthető hibrid* (arány a használt importon belül) |
2.749 (2,1%) |
2.590 (1,9%) |
-5,8% |
A dőlt betűvel szedett értékek hozzávetőleges számok, a használt importon belül pontos számokat nem ismerünk.
Az egyéb technikával működő, nulla emissziós járművek (elsősorban hidrogén üzemanyagcellás autók) száma 2022-ben hárommal növekedett, így év végén már öt ilyenen volt zöld rendszám. A szerény növekedés hátterében az állhat, hogy továbbra sincs nyilvánosan elérhető hidrogén üzemanyagtöltő állomás Magyarországon, annak hiányában pedig e járművek használata legfeljebb az osztrák határ közelében megoldható.
E-motorok: százával
2022-ben beindult a zöld rendszámos motorkerékpárok értékesítése is. A rendkívül alacsony, 50 körüli (pontos szám nem ismert) szintről év végére 271-re bővült az állomány.
Dátum | Kategória szerinti bontás | Területi eloszlás | Összesen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Motorkerékpár | 5E | 5N | 5P | 5Z | Budapest | Vidék | ||
2021. december 31. | 21.544 | 13.085 | 8.002 | 2 | 18.223 | 24.410 | 42.633 | |
2022. január 31. | 66 | 22.388 | 13.504 | 8.131 | 2 | 18.805 | 25.285 | 44.091 |
2022. február 28. | 84 | 23.259 | 13.963 | 8.299 | 2 | 19.394 | 26.211 | 45.607 |
2022. március 31. | 99 | 24.780 | 14.500 | 8.477 | 3 | 20.199 | 27.660 | 47.859 |
2022. április 30. | 117 | 25.897 | 14.955 | 8.627 | 4 | 20.833 | 28.767 | 49.600 |
2022. május 31. | 137 | 27.036 | 15.422 | 8.869 | 4 | 21.531 | 29.948 | 51.478 |
2022. június 30. | 153 | 28.077 | 15.782 | 9.019 | 4 | 22.075 | 30.958 | 53.035 |
2022. július 31. | 179 | 29.244 | 16.210 | 9.214 | 5 | 22.786 | 32.068 | 54.852 |
2022. augusztus 31. | 209 | 30.440 | 16.625 | 9.386 | 5 | 23.454 | 33.212 | 56.665 |
2022. szeptember 30. | 237 | 31.602 | 17.094 | 9.544 | 5 | 24.156 | 34.330 | 58.482 |
2022. október 31. | 253 | 32.596 | 17.576 | 9.699 | 5 | 24.848 | 35.284 | 60.132 |
2022. november 30. | 271 | 33.811 | 18.112 | 9.850 | 5 | 25.592 | 36.460 | 62.052 |
2022. december 31. | 282 | 34.754 | 18.587 | 9.966 | 5 | 26.131 | 37.466 | 63.597 |
forrás: BM
A motorok mellett a tisztán elektromos vontatók piaca is kezd éledezni, bár a 2022 végén forgalomban lévő járművek (8 darab) valószínűleg még különböző tesztprogramokban futnak. A tisztán üzemelő tehergépkocsik iránt viszont egyre nagyobb az érdeklődés, 2022-ben nagyjából 60 százalékkal bővült az állomány. Tisztán elektromos buszból az év végén 144 darab volt forgalomban.
Dátum | Járműtípus bontás az 5E kategórián belül | ||||
---|---|---|---|---|---|
Autóbusz | Személygépkocsi | Tehergépkocsi | Vontató | Összesen | |
2022. január 31. | 101 | 21.075 | 1.211 | 1 | 22.388 |
2022. február 28. | 103 | 21.909 | 1.246 | 1 | 23.259 |
2022. március 31. | 104 | 23.398 | 1.277 | 1 | 24.780 |
2022. április 30. | 104 | 24.451 | 1.341 | 1 | 25.879 |
2022. május 31. | 111 | 25.534 | 1.399 | 2 | 27.046 |
2022. június 30. | 124 | 26.462 | 1.487 | 4 | 28.077 |
2022. július 31. | 131 | 27.566 | 1.542 | 5 | 29.244 |
2022. augusztus 31. | 141 | 28.625 | 1.668 | 6 | 30.440 |
2022. szeptember 30. | 143 | 29.700 | 1.754 | 6 | 31.602 |
2022. október 31. | 144 | 30.608 | 1.836 | 8 | 32.596 |
2022. november 30. | 144 | 31.732 | 1.927 | 8 | 33.811 |
2022. december 31. | 144 | 32.587 | 2.014 | 9 | 34.754 |
forrás: BM