PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 28. csütörtök

2022 decemberében mindössze 1545 példánnyal bővült a zöld rendszámos járművek állománya Magyarországon. Az érték ugyan nem lóg ki jelentősen az elmúlt 10 hónapban megfigyelt sávból, ebben időszakban így is ez a legrosszabb eredmény. Ez leginkább azért érdekes, mert 2020-ban és 2021-ben – gyaníthatóan az európai széndioxid szabályozásnak köszönhetően – az év rendre rekorddöntéssel zárult. Ennek a sorozatnak tavaly azonban vége szakadt.

Tisztán elektromos meghajtású járműre (5E kategória) mindössze 943 pár rendszámot osztottak ki, ami szintén mélypont az utóbbi időben, hiszen tavaly február óta nem volt ezer alatt ez a szám. Egy évvel ezelőtt 1522 járművel bővült ez a kategória, amihez képest a mostani érték 38 százalékos visszaesés, bár azt is hozzá kell tenni, hogy azt a csúcsot azóta sem sikerült megdönteni.

A tölthető hibridek száma 591-gyel nőtt, ami sem lefelé, sem pedig felfelé nem lóg ki az idén megfigyelhető tartományból. Az érték 4,4 százalékkal magasabb ugyan a tavaly ugyanebben az időszakban látottnál, de ez nem trendszerű.


2022 során 20.964 járművel bővült a hazai zöld rendszámos állomány, ami 49,2 százalékos bővülést jelent. 2021-ben ez az érték 15.510 volt. A 2022-ben forgalomba állított közel 21 ezer zöld rendszámos járműből 9588 darab érkezett újként az országba, ami az így forgalomba helyezett 111.524 személyautónak a 8,6 százaléka volt. A fennmaradó 11.376 db zöld rendszámot kapó jármű feltehetőleg használt import eredményeként került a hazai utakra, ami a használt importban érkezett 137.412 személyautónak a 7,6 százalékát tette ki.

Megugrott a behozott használtak aránya

Az 5E kategória 13.210 járművel bővült, ami 61,3 százalékos bővülés egy év alatt. 2021-ben 6987 járművel bővült ez a kör, ami jól mutatja, hogy 2022-ben tovább nőtt a tisztán elektromos járművek népszerűsége. Újként azonban mindössze 4709 kapott zöld rendszámot, 8501 darabot feltehetőleg használt járműként hoztak be az országba. A korábbi években nem volt megfigyelhető ekkora különbség az újként és a használtan behozott tisztán elektromos autók között, amit első ránézésre akár a tavaly elmaradt állami támogatás számlájára is lehetne írni, de valószínűbb, hogy az csak áttételesen és csak részben felelős a vártnál gyengébb eredményért.
Az óriási nyugat-európai kereslet miatt hazánkba csak csekély számú tisztán elektromos autó érkezett, és sok típust az év során rendelni sem lehetett, egyes vásárlók még a 2021-ben megrendelt autóikat sem kapták kézhez. Európa más piacain az alacsonyabb forgalmiadó-mérték illetve a jelentős állami támogatási programok miatt egy-egy autó nagyobb haszonnal értékesíthető, így az autógyártók igyekeznek elsősorban azoknak a piacoknak az igényeit kielégíteni.

A tölthető hibridek (5N és 5P) száma 7466-tal bővült. Ez 35,4 százalékos bővülést jelent, ami 14,3 százalékkal magasabb ugyan a 2021-es évben látott 6530-as növekedésnél, de ez annak ellenére sem számottevő, hogy újként 2022-ben több tölthető hibridet adtak el (4876 db), mint tisztán elektromost. A használt importban a tölthető hibridek egyre kevésbé népszerűek, tavaly mindössze 2590 darab került így be a hazai forgalomba. A használtként importált zöld rendszámra jogosult autóknak így 76,6 százaléka volt tisztán elektromos.

2021 2022 változás
Kiadott zöld rendszámok összesen 15.510 20.964 35,2%
tisztán elektromosra 6.987 13.210 +89%
tölthető hibridre 6.530 7.466 +14,3%
Új forgalomba helyezés (összes személyautó, kivonás előtt) összes személyautó 121.920 111.524 -8,5%
külső forrásból tölthető összesen
(arány az új forgalomba helyezetteken belül)
8.550
(7%)
9.585
(8,6%)
12,1%
ebből új tisztán elektromos
(arány az új forgalomba helyezetteken belül)
4.312
(3,5%)
4.709
(4,2%)
+9,2%
ebből új tölthető hibrid
(arány az új forgalomba helyezetteken belül)
4.238
(3,5%)
4.876
(4,4%)
+15,1%
Használt import összes személyautó 132.205 137.412 +3,9%
külső forrásból tölthető összesen
(arány a használt importon belül)
5.424
(4,1%)
11.091
(8,1%)
+104,5%
használt tisztán elektromos*
(arány a használt importon belül)
2.675
(2%)
8.501
(6,2%)
+217,8%
használt tölthető hibrid*
(arány a használt importon belül)
2.749
(2,1%)
2.590
(1,9%)
-5,8%

A dőlt betűvel szedett értékek hozzávetőleges számok, a használt importon belül pontos számokat nem ismerünk.

Az egyéb technikával működő, nulla emissziós járművek (elsősorban hidrogén üzemanyagcellás autók) száma 2022-ben hárommal növekedett, így év végén már öt ilyenen volt zöld rendszám. A szerény növekedés hátterében az állhat, hogy továbbra sincs nyilvánosan elérhető hidrogén üzemanyagtöltő állomás Magyarországon, annak hiányában pedig e járművek használata legfeljebb az osztrák határ közelében megoldható.

E-motorok: százával

2022-ben beindult a zöld rendszámos motorkerékpárok értékesítése is. A rendkívül alacsony, 50 körüli (pontos szám nem ismert) szintről év végére 271-re bővült az állomány.

Dátum Kategória szerinti bontás Területi eloszlás Összesen
Motorkerékpár 5E 5N 5P 5Z Budapest Vidék
2021. december 31. 21.544 13.085 8.002 2 18.223 24.410 42.633
2022. január 31. 66 22.388 13.504 8.131 2 18.805 25.285 44.091
2022. február 28. 84 23.259 13.963 8.299 2 19.394 26.211 45.607
2022. március 31. 99 24.780 14.500 8.477 3 20.199 27.660 47.859
2022. április 30. 117    25.897 14.955 8.627 4 20.833 28.767 49.600
2022. május 31. 137 27.036 15.422 8.869 4 21.531 29.948 51.478
2022. június 30. 153 28.077 15.782 9.019 4 22.075 30.958 53.035
2022. július 31. 179 29.244 16.210 9.214 5 22.786 32.068 54.852
2022. augusztus 31. 209 30.440 16.625 9.386 5 23.454 33.212 56.665
2022. szeptember 30. 237 31.602 17.094 9.544 5 24.156 34.330 58.482
2022. október 31. 253 32.596 17.576 9.699 5 24.848 35.284 60.132
2022. november 30. 271 33.811 18.112 9.850 5 25.592 36.460 62.052
2022. december 31. 282 34.754 18.587 9.966 5 26.131 37.466 63.597

forrás: BM
A motorok mellett a tisztán elektromos vontatók piaca is kezd éledezni, bár a 2022 végén forgalomban lévő járművek (8 darab) valószínűleg még különböző tesztprogramokban futnak. A tisztán üzemelő tehergépkocsik iránt viszont egyre nagyobb az érdeklődés, 2022-ben nagyjából 60 százalékkal bővült az állomány. Tisztán elektromos buszból az év végén 144 darab volt forgalomban.

Dátum Járműtípus bontás az 5E kategórián belül
Autóbusz Személygépkocsi Tehergépkocsi Vontató Összesen
2022. január 31. 101 21.075 1.211 1 22.388
2022. február 28. 103 21.909 1.246 1 23.259
2022. március 31. 104 23.398 1.277 1 24.780
2022. április 30. 104 24.451 1.341 1 25.879
2022. május 31. 111 25.534 1.399 2 27.046
2022. június 30. 124 26.462 1.487 4 28.077
2022. július 31. 131 27.566 1.542 5 29.244
2022. augusztus 31. 141 28.625 1.668 6 30.440
2022. szeptember 30. 143 29.700 1.754 6 31.602
2022. október 31. 144 30.608 1.836 8 32.596
2022. november 30. 144 31.732 1.927 8 33.811
2022. december 31. 144 32.587 2.014 9 34.754

forrás: BM

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.