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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A Stellantis autógyártó csoporthoz tartozó amerikai székhelyű Ram 2020-ban jelentette be legelső villanyautójának érkezését. Az elektromos pickup a tervek szerint 2024-ben kerül piacra és csöppen bele egy igencsak komoly verseny kellős közepébe, hiszen már most is erős a mezőny Amerikában, de addigra már az utakon lesz a Tesla Cybertruck is.

Revolution-nak hívhatják a RAM villanyszörnyetegét

A Ram kivárós stratégiája azonban igencsak tudatos, mivel „ a jó munkához idő kell” alapelvet követve abban reménykednek, hogy forradalmasítani tudják a platósok piacát, és az övék lesz az elérhető legjobb termék. A Las Vegas-i CES 2023 elektronikai szakkiállításon a Ram 1500 Revolution koncepcióval meg is mutatták, mire számíthatnak majd a vásárlók.

A tanulmány újdonságai közé tartozik a megvilágított és animált embléma, valamint az új hangvilla alakú fényszórók, amelyek elsőként a 2024-ben érkező gyártási változatra kerülnek fel, azt követően pedig más modellek is megkapják.

Az autó raktere meglehetősen keskeny, ám hátrafelé megnövelhető, ráadásul a kabin hátfala, valamint a frunkot (első csomagtartót) az utastértől elválasztó fal is nyitható, így akár 5,5 méter hosszú tárgyak is szállíthatók. Csakúgy, mint a frunk, a töltőnyílás ajtaja, a raktérajtó, az oldalsó fellépők, a hátsó lépcső, és számos egyéb része a járműnek motoros vezérlést kapott. Az autó mind a négy kereke kormányozható 15 fokig a könnyebb manőverezés érdekében.

A B oszlop elhagyása és az egymással szemben nyíló ajtók megkönnyítik a beszállást a sokféleképpen elrendezhető utastérbe. A középkonzol teljes egészében kivehető, vagy akár munkaállomássá is alakítható. A műszerfalat két egymásra tett érintőkijelző uralja együttesen 28 colos átmérővel. A kijelzők szétszedhetők és mozgathatók. Hagyományos visszapillantó tükrök helyett kamerák tekintenek hátrafelé, a szélvédőn pedig kiterjesztett valósággal erősített Head-Up Display működik.

A Ram 1500 Revolution BEV Concept egyedi technológiai jellemzői közé tartozik többek között a Vehicle Personal Assistant, mely egy 3D Ram avatár formájában jelenik meg és reagál az utasok utasításaira. A Shadow Mode bekapcsolásával a jármű képes önállóan, alacsony sebességgel követni az előtte sétáló tulajdonosát. A vállalat szerint ez a funkció akkor praktikus, ha az autósnak kis távolságot kell megtennie, és nem akar visszasétálni az autójához, pláne, ha valami nehéz tárgyat is cipelnie kell. Az autóba projektorokat is szereltek, amelyekkel bármikor mozivászonná varázsolhatja környezetét a tulaj.

A Ram elektromos tanulmánya a Stellantis STLA Frame padlólemezére épült. A hajtáslánc tulajdonságairól a következő hónapokra ígér részleteket a gyártó, de várhatóan 800 km körül alakul majd az elérhető legnagyobb hatótávolság, és 350 kW-on tetőzik majd a DC villámtöltés teljesítménye a 800V-os rendszernek köszönhetően.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.