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
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Több Stellantis típus is elvesztheti az online funkcióit

villanyautózás a gyakorlatban

2021 nyarán már egyszer mi is körbejártuk a kérdést, hogy mi lesz a mobilhálózatokra kapcsolt autókkal, ha a szolgáltatók lekapcsolják a 3G hálózatokat. Azóta ezt már sok országban, több mobilszolgáltató meg is lépte, sőt, van ahol már a 2G kivezetését tervezik.

Most Németországban volt ekörül egy kis balhé a Stellantis autói kapcsán.

Nem eszik olyan forrón, de…

A Nextmove német villanyautós blog és autókölcsönző elmúlt heti híradója foglalkozott azzal, hogy a német sajtóban megjelent információk szerint a Stellantis (Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Maserati, Opel/Vauxhall és márkák Európában) több modelljénél jövőre megszűnhetnek az online szolgáltatások.

Egy a témával foglalkozó cikk azt állította, hogy ez még egyes 2021-es és 2022-es modelleket is érinthet, mivel ezek között is van pár, amely csak régebbi 2G/3G modemmel rendelkezik, ilyenkor az sem biztos, hogy a vészhelyzeti segélyhívó működni fog-e. Ez elméletben akkor lehetséges, ha egy típus gyártási típusengedélyét 2018. március 31. előtt adták ki, de azért meglehetősen furcsa lenne, ha ennyire friss autók is ebbe a körbe tartoznának.

A Peugeot telefonos applikációja.

A gyártó kommunikációja sem feltétlenül segített a helyzeten, mivel a Citroën és a Peugeot márkák honlapjai részben megerősíteni látszottak ezeket az információkat.

A Nextmove megkereste a Stellantis német képviseletét, amely igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba.

A gyártó hivatalos válasza szerint 2024. január elsejével csak néhány, 2016 előtt gyártott autó esetében szűnnek meg a mobilhálózatra épülő szolgáltatások, de a legtöbb autójuknál ezek 2025 végéig bizonyosan működni fognak.

A válasz némi megnyugvást jelenthet a tulajdonosoknak, hiszen itt nem csak a mobiltelefonos kapcsolatról, de a navigáció egyes szolgáltatásairól, sőt a vészhelyzetben használandó eCall, SOS gombról is beszélünk, amely a mentőket értesíti baleset esetén.

Az Opel Corsa-e 10″ infotainment kijelzője

Úgy néz ki, hogy leginkább azok a modellek érintettek, amelyekben fizikai SIM kártya van, az eSIM-es autók rendben lesznek.

A háttér

A világ fejlettebb régióiban a mobilszolgáltatók már elkezdték lekapcsolni 3G, de van ahol 2G szolgáltatásaikat is, hogy ezzel frekvenciákat szabadítsanak fel a még jobb szolgáltatást nyújtó 4G, illetve az újabb 5G hálózatok számára.

Németországban a 3G hálózatot 2021. december 31-én kapcsolták le, a 2G-t pedig 2025. december 31-én nyugdíjazzák. Svájc, Európában egyedüliként, idén január 3-án már lekapcsolta a 2G szolgáltatást, igaz, ott a 3G még megmaradt.

Hazánkban a nagyobb mobilszolgáltatók közül a Telekom már teljesen lekapcsolta a 3G-t, a Vodafone pedig 2022-ben hasonlóan cselekedett Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Veszprém és Fejér megyék egészben, valamint pár napja Vas, Zala, Baranya, Tolna és Somogy megyék egyes településein is. A Yettel is folytatja a 3G kivezetését, az érintett településekről ez a legfrissebb listájuk.

A 2G hazai lekapcsolásáról egyelőre nincs szó, állítólag ez 2028 előtt nem várható.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a 3G kivezetése után leginkább csak a hangalapú szolgáltatások (telefonhívás) működnek majd megfelelően 2G-n is. Az adatkapcsolatot igénylő szolgáltatásokhoz ez a hálózat többnyire túl lassú, így ha az autógyártó maga nem is kapcsolja le a funkciót, túl sok örömünk nem lesz benne, leginkább a timeout (időtúllépés) üzenetben gyönyörködhetünk a kijelzőn.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.