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
auto
2024. 07. 27. szombat

Több Stellantis típus is elvesztheti az online funkcióit

villanyautózás a gyakorlatban

2021 nyarán már egyszer mi is körbejártuk a kérdést, hogy mi lesz a mobilhálózatokra kapcsolt autókkal, ha a szolgáltatók lekapcsolják a 3G hálózatokat. Azóta ezt már sok országban, több mobilszolgáltató meg is lépte, sőt, van ahol már a 2G kivezetését tervezik.

Most Németországban volt ekörül egy kis balhé a Stellantis autói kapcsán.

Nem eszik olyan forrón, de…

A Nextmove német villanyautós blog és autókölcsönző elmúlt heti híradója foglalkozott azzal, hogy a német sajtóban megjelent információk szerint a Stellantis (Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Maserati, Opel/Vauxhall és márkák Európában) több modelljénél jövőre megszűnhetnek az online szolgáltatások.

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

Egy a témával foglalkozó cikk azt állította, hogy ez még egyes 2021-es és 2022-es modelleket is érinthet, mivel ezek között is van pár, amely csak régebbi 2G/3G modemmel rendelkezik, ilyenkor az sem biztos, hogy a vészhelyzeti segélyhívó működni fog-e. Ez elméletben akkor lehetséges, ha egy típus gyártási típusengedélyét 2018. március 31. előtt adták ki, de azért meglehetősen furcsa lenne, ha ennyire friss autók is ebbe a körbe tartoznának.

A Peugeot telefonos applikációja.

A gyártó kommunikációja sem feltétlenül segített a helyzeten, mivel a Citroën és a Peugeot márkák honlapjai részben megerősíteni látszottak ezeket az információkat.

A Nextmove megkereste a Stellantis német képviseletét, amely igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba.

A gyártó hivatalos válasza szerint 2024. január elsejével csak néhány, 2016 előtt gyártott autó esetében szűnnek meg a mobilhálózatra épülő szolgáltatások, de a legtöbb autójuknál ezek 2025 végéig bizonyosan működni fognak.

A válasz némi megnyugvást jelenthet a tulajdonosoknak, hiszen itt nem csak a mobiltelefonos kapcsolatról, de a navigáció egyes szolgáltatásairól, sőt a vészhelyzetben használandó eCall, SOS gombról is beszélünk, amely a mentőket értesíti baleset esetén.

Az Opel Corsa-e 10″ infotainment kijelzője

Úgy néz ki, hogy leginkább azok a modellek érintettek, amelyekben fizikai SIM kártya van, az eSIM-es autók rendben lesznek.

A háttér

A világ fejlettebb régióiban a mobilszolgáltatók már elkezdték lekapcsolni 3G, de van ahol 2G szolgáltatásaikat is, hogy ezzel frekvenciákat szabadítsanak fel a még jobb szolgáltatást nyújtó 4G, illetve az újabb 5G hálózatok számára.

Németországban a 3G hálózatot 2021. december 31-én kapcsolták le, a 2G-t pedig 2025. december 31-én nyugdíjazzák. Svájc, Európában egyedüliként, idén január 3-án már lekapcsolta a 2G szolgáltatást, igaz, ott a 3G még megmaradt.

Hazánkban a nagyobb mobilszolgáltatók közül a Telekom már teljesen lekapcsolta a 3G-t, a Vodafone pedig 2022-ben hasonlóan cselekedett Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Veszprém és Fejér megyék egészben, valamint pár napja Vas, Zala, Baranya, Tolna és Somogy megyék egyes településein is. A Yettel is folytatja a 3G kivezetését, az érintett településekről ez a legfrissebb listájuk.

A 2G hazai lekapcsolásáról egyelőre nincs szó, állítólag ez 2028 előtt nem várható.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a 3G kivezetése után leginkább csak a hangalapú szolgáltatások (telefonhívás) működnek majd megfelelően 2G-n is. Az adatkapcsolatot igénylő szolgáltatásokhoz ez a hálózat többnyire túl lassú, így ha az autógyártó maga nem is kapcsolja le a funkciót, túl sok örömünk nem lesz benne, leginkább a timeout (időtúllépés) üzenetben gyönyörködhetünk a kijelzőn.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.