PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Húszezret ért, bizonyítékként csatolták a Villanyautósok cikkét a zöldmezős kerékbilincselés ügyben

villanyautózás a gyakorlatban

Meglepő fordulatot hozott a budapesti belvárosban, zöld mezőn kerékbilincselt, autótöltő-integrációs ügy. Ahogyan azt korábban megírtuk: az Andrássy úton, az Oktogonnál, az ELMŰ-E.ON hálózati átállás miatt ideiglenesen nem üzemelő töltőnél megbüntetik a zöld rendszámos autókat, ha az amúgy töltési szabadkártyás helyre állva várakoznak – mivel ott a kihelyezett KRESZ-tábla szerint csupán tölteni lehet, amúgy pedig várakozni tilos.

Tovább szedi az áldozatait a belváros zöldmezős fekete lyuka

A helyzet, hogy az autósok a közterületesek szerint nem tudják jól értelmezni a kialakult helyzetet, új értelmezést nyert, miután az általunk megírt helyzetben kerékbilincset és bírságot kapott autós nem fogadta el a helyszíni bírságot, és az ügye a rendőrség elé került.

A megbüntetett autós közlése szerint a napokban megérkezett az ügyben a határozat. Ebben az állt, hogy a 11.500 forintos kerékbilincs-levétel mellett az autós ügyében illetékes körzetű, dunakeszi rendőrkapitányság további húszezer forint szabálysértési bírságot állapított meg. Azért ennyit, mert ennyi lett volna a helyszíni bírság is, de az autós kérte, hogy jelentse fel őt a közterület-felügyelet.

A határozat kézhezvételét követően azonban élt azzal a lehetőséggel, hogy meghallgatást kérjen a rendőrségtől. Erre sorkerült, ahol végül visszavonták a kiszabott, húszezer forintos büntetést, és az autóst csak figyelmeztetésben részesítették.

A rendőrségen ugyanis kiderült, hogy a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) a feljelentésben egyetlen szóval sem utalt a körülményekre, csak, mint várakozni tilos tábla hatálya alatt parkoló gépjármű tulajdonost jelentette fel az autóst. Aki, amikor a rendőrségen „elővezette a teljes tényállást” – azt, hogy az adott parkolóhelyen nem működött a töltő, ez ki is volt matricázva, erről az autós a helyszínen meg is bizonyosodott, de a táblát, aminek értelmeznie kellett volna a helyzetet, nem sikerült megfejtenie -, az ügy kimenetele az eddigiekkel ellentétes irányba fordult.

Hatottak az érvek

A pontos helyszín – Oktogon 2. – igazolásában az autóst az a korábbi cikkünk segítette ki, melyben az E.ON közleményben hirdette ki, hogy az ELMŰ töltők november végétől kezdve sokáig üzemen kívül lesznek. A rendőrség a cikkünket bizonyítékként az ügyhöz csatolta. Ahogyan azt az információt is figyelembe vette, hogy a FÖRI közlése szerint az üzemeltetőnek tájékoztatást kellett volna adnia feléjük a hosszabb ideig üzemen kívül tartott töltők ügyében.

Az autóst a meghallgatás során a rendőr végighallgatta, és az autós érvelését – miszerint „nem igaz az, hogy a közteres voltaképpen nem tehet mást, mint hogy büntessen, hanem bizonyíthatóan jelen van a viselkedésükben az ésszerű mérlegelés” – elfogadta.

Fotó: Rékási Gábor

Az érvelés a következő volt:

Az autók töltésére szolgáló legkorábbi helyek létesítésekor még nem volt szabályozott, hogy oda ki állhat. Csak később került ki a „várakozni tilos, kivétel elektromos autó töltés” tábla. Ez a tábla azonban mai napig nincs külön említve, definiálva a KRESZ-ben.

A KRESZ bár úgy fogalmaz, hogy a „Várakozni tilos” – tábla azt jelzi, hogy várakozni tilos; a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán levő felirat jelezheti, hogy a várakozási tilalom a járművek meghatározott körére nem terjed ki; – ám ez a megfogalmazás valójában teljesen önkényes értelmezés, hiszen legszigorúbban véve a törvény „meghatározott járműre” terjed ki, függetlenül annak viselkedésétől. Például attól, hogy az tölt-e vagy sem. Így, elvileg azt is ki lehetne olvasni belőle, hogy zöldrendszámos akármikor állhat ott, hiszen csak jármű meghatározott köre, de az nem, hogy mit csinál a jármű. Ez az értelmezés azonban normál, működő rendszer esetén nonszensz.
(Hasonló a helyzet, mint a benzinkúton, ahol ugyan semmilyen közlekedési vagy más, írott szabály nem tiltja, hogy a tankolást órákon keresztül végezzük, mégsem jut eszébe senkinek, hogy a töltőpisztollyal a tanknyílásában leparkoljon, amíg a közelben elintézi a szükséges ügyeit.)

A töltő infrastruktúra kiépítése, üzemeltetése, de a zöld mező kialakítása is azt az egyértelmű célt szolgálja, hogy azok az autók állhassanak oda ehhez az infrastruktúrához, amelyeket a tulajdonosaik (vezetőik) tölteni akarnak – és addig álljanak ott, amíg ez a folyamat érdemileg tart. Ám mivel a jogalkotó és az értelmezési szabályok sem kezelik egyértelműen a fenti helyzetet, az arra lett bizonyíték, hogy a közterületesek jogértelmezése valamilyen mértékben mindenképpen önkényességen alapul.

A kiegészítő tábla célja eredendően az lenne, hogy segítse értelmezni az adott szituációra a felette lévő KRESZ-táblát, de ebben az esetben ez nem valósul meg. A táblán szereplő információk értelmezési tartományában az nincs benne, hogy ne akadályozza a töltést más. Csakhogy: ha nincs mit akadályozni, akkor a tiltás érdektelen, és nem áll fent jogsérelem.

Az autós a rendőrségi meghallgatáson elmondta, hogy szigorúan véve, bármely, a töltését befejezett autó is már büntethető, ha nem folyik áram a kábelen. A közterületes ott is azt mérlegeli a tábla ellenében, hogy vajon megvalósult-e töltés, és vajon milyen régóta van már vége.

Fotó: Rékási Gábor

A rendőrség a meghallgatása után néhány órával arról értesítette az autóst, hogy a korábbi határozatot és kiszabott bírságot visszavonta.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a közterületesek ne kerékbilincselhetnének továbbra is hasonló esetekben. A rendőrségi döntés az adott ügyre vonatkozik, a rendőrség a FÖRI-t nem utasíthatja, hogy hogyan értelmezze az adott helyzetet, és a FÖRI is legfeljebb kérheti a töltőhálózat üzemeltetőjét, hogy tegye egyértelműbbé, hogy a töltőállomás időlegesen (meddig) nem üzemel, ergo: jelenleg olyan, mintha ott sem lenne.

Bezsákolták őket

Az E.ON is bekapcsolódott az ügybe: ahogyan azt újabb, szerkesztőségünkbe küldött válaszlevelükből kiderült, „a jóhiszemű autósok bírságolásának elkerülése érdekében eljuttattuk az üzemen kívüli töltők listáját az illetékes közútkezelőknek és jóváhagyásukkal az átmeneti időszakra letakarjuk a töltőhelyek mellett a ’várakozni tilos, kivéve elektromos autótöltés’ táblákat” – írták, és a fővárosban érintett töltőket már le is fóliázták.

Az energetikai szolgáltató közlése szerint mindent megtesznek azért, „hogy a töltőhálózattal kapcsolatos átalakítások a műszakilag lehetséges legrövidebb idő alatt végbe menjenek, és utána az autósok a teljes töltőhálózatunkon ismét a megszokott magas színvonalú szolgáltatásokkal találkozhassanak”. Azt azonban, hogy ez a naptár szerint mit is jelent, mikor várható a töltők újbóli használatba vehetősége, az E.ON most sem közölte.

Az Oktogonon megesett helyzet – legalábbis: ami a kiindulópontot illeti – Pápán is hasonló volt.  De a töltőhöz érkező autósok a fenti problémával szinte nem is szembesültek, az ottani, volt ehyik ELMŰ-s töltőt már integrálták is az E.ON rendszerébe. Könnyítő tényező lehetett, hogy ott az ELMŰ DC töltője üzemelt. Van AC töltő is, azok a budapestihez hasonlóan várnak az integráció befejezésére. A pápai DC töltővel kapcsolatban nem is az illesztés és visszakapcsolás  gyorsasága, hanem inkább az a meghökkentő, hogy az infrastruktúra használata továbbra is ingyenes.

Az oktogoni esettel kapcsolatban azonban van még egy érdekes részlet. Egy, még 2019-ben kiadott kormányrendelet (243/2019. (X. 22.) Korm. rendelet), szabályozza az elektromobilitási szolgáltatásokat. A rendeletben írnak az elektromos töltőberendezés üzemeltető feladatairól, mégpedig így:

6. § (1) Az elektromos töltőberendezés üzemeltető folyamatos üzemeltetést biztosít a nyilvános töltőberendezés rendelkezésre állási ideje alatt.
(2) A nyilvános töltőberendezés üzemeltetésével kapcsolatban elvárt műszaki rendelkezésre állás éves szinten az elektromos töltőberendezés fizikai elérhetőségét biztosító nyitvatartási idő legalább 90 százaléka, kivéve az elháríthatatlan külső ok esetét (vis maior).

Ez azt jelenti, hogy az E.ON tavaly még éppen megúszta a számon kérhetőséget azzal, hogy csupán november végétől kapcsoltak ki az ELMŰ-töltőket a hálózatról. A tíz százalékos nyitva nem tartási idő azonban 37 nap, ami 2023-ban, január 1-jétől számoltan február 7-éig ad erre jogilag, szankcionálás nélkül lehetőséget. Onnantól kezdve a cég a nemműködéssel már megsérti az elektromobilitási rendeletet, mely alapján a töltőt üzemeltetni jogosult.

Szabó M. István