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
auto
2024. 03. 29. péntek

A legtöbb hagyományos autógyártó hétpecsétes titokként őrzi, hogy pontosan mennyit is keres elektromos modelljein. A villanyautók számai gondosan bele vannak keverve a teljes portfólió adataiba, de nemegyszer az is komoly kihívás, hogy megtudjuk, hogy egyáltalán hány tisztán elektromos autót értékesített egy cég, ha nem elégszünk meg az elektromosított mázzal leöntött széles kategóriával.

A Ford most szokatlanul őszintén beszélt ezekről az adatokról, hamarosan pedig teljesen kiteríti a kártyáit.

Az 50 milliárdos terv

A Ford legutóbbi negyedik negyedéves beszámolója azzal a kellemetlen hírrel fogadta a befektetőket, hogy a vállalat 2022-t mintegy 2 milliárd dollár mínusszal zárta – igaz, ennek főleg olyan okai voltak, mint a Rivian részvényeik értékének negatív változása, illetve a Volkswagennel közös Argo A.I. bezárása nyomán leírt veszteség.

De ennél talán a mi szempontunkból érdekesebb, hogy most utoljára láttuk ebben a formában a cég számait.

2023-tól ugyanis a vállalat két külön üzletágba szervezi autógyártását: a Ford Blue a hagyományos, belsőégésű motoros modellekért, a Ford Model e pedig a tisztán elektromos járművekért felel majd.

Ez egyben azt is jelenti, hogy az első negyedéves számokat már ennek megfelelően prezentálja majd a cég, és feketén-fehéren látható lesz mekkora a nyereségük, vagy a veszteségük a villanyautóikon – erősítette meg a vállalat.

A jelenleg még kis darabszámban gyártott villany-Transitok, illetve a növekedési pálya elején tartó F-150 Lightning mellett a Mustang Mach-e a gyártó elektromos zászlóshajója, melyből már több, mint 150 ezer készült – azonban úgy néz ki sok pénzt ezzel eddig nem kerestek, sőt. A vállalat tavaly már nyíltan arról beszélt, hogy a nyersanyagárak emelkedése megette a Mach-e profitját, nemrég pedig a típus árát is csökkentették az Egyesült Államokban válaszul a Tesla hasonló lépésére.

Ford Mustang Mach-e

Jim Farley, a cég igazgatója a pénzügyi beszámoló kapcsán elismerte, hogy több hibát is vétettek a Mach-e tervezése kapcsán.

Nem tudtuk, hogy az autóban használt elektromos kábelek 1,6 kilométerrel voltak hosszabbak a szükségesnél, és nem tudtuk, hogy az autó 30 kilóval nehezebb a kelleténél és ez 300 dollárnyi extra akkumulátorunkba kerül. Azt sem tudtuk, hogy fejlettebb fékrendszerrel tovább csökkenthettük volna az akku méretét, vagy, hogy a világ legjobb légellenállására van szükségünk, hogy kisebb akku is elég legyen – fogalmazott a cég vezetője az elemzői konferenciahíváson.

Farley szavai erősen emlékeztetnek arra a videósorozatra, amelyet Sandy Munroék készítettek a típusról, ráadásul a szakember korábban évtizedekig a Fordnál dolgozott – de arról nem tudnunk, hogy a vállalat konkrétan megvásárolta-e azt az elemzést, amely hasonló területeken javasolt módosításokat.

A cég vezetője egyébként azt is elismerte, hogy tavaly mintegy 2 milliárd dollár nyereség úszott el azon, hogy nem megfelelően hajtották végre a stratégiájukat, és megígérte, hogy ebből is és a tervezési hiányosságokból tanulnak.

A Ford tervei szerint 2030-ra eladásaik 40 százalékát a teljesen elektromos modellek teszik majd ki - ez jelenleg csak 3 százalék a hazai piacukon. Farley arról is beszélt, hogy nem akarnak olyan villanyautós szegmensben versenyezni, ahol nagy példányszámban, de alacsony profittal készülnek termékek - ezt, ahogy mondta, már egyszer megpróbálta Henry Ford és nem volt sikeres üzletpolitika. Ezért olyan piaci résekre fókuszálnak, mint például ahol az E-Transit, vagy az F-150 Lightning van jelen, és különleges terméket tudnak kínálni. De az igazi pénzcsináló, tette hozzá, majd a következő generációs villanyautójuk lesz, amelynél már a tervezéskor felhasználták a korábbi modellek tanulságait.

Ford E-Transit

A vállat egyébként nem csak a villanyautóinál, a hagyományos járművek terén is radikális egyszerűsítésekre készül, 30-50 százalékkal kevesebb rögzítőelemet és keretet akarnak használni a járművekben, mint jelenleg.

Arra van szükségünk, hogy a belsőégésű motoros üzletág pénzt termeljen, a villanyautós pedig az innovációra koncentráljon - mondta Farley.

A Ford idén 5 milliárd dollárt költ villanyautós programjára és 3 milliárdos strukturális költségcsökkentést tervez a belsőégésű motoros területen.

Ford F-150 Lightning

A vállalat a korábbi 30 milliárdról 50 milliárd dollárra növelte azt a befektetést, amelyet 2026-ig akar a villanyautós üzletágnál megvalósítani - írja a Reuters. John Lawler, a Ford pénzügyi igazgatója úgy nyilatkozott, hogy addig nem számítanak rá, hogy nyereséget termel az új villanyautós üzletáguk, amíg 2025-ben meg nem kezdődik az új, következő generációs platformon készülő modellek gyártása.

Fájdalmas évek állnak a Ford előtt

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.