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
auto
2024. 03. 29. péntek

Cybertruck törésteszt – vicceskedett a Tesla is

A Tesla április elsején töltött fel egy videót Twitterre, amely elsőre a Cybertruck töréstesztjének látszik – ám, hogy ellőjük a poént, a kocsi soha nem csapódik a falba, mielőtt jönne a csattanó, a videó újraindul.

De lehet ennek fele sem tréfa.

Csattanós válasz

A Cybertruck szokatlan formája, és újfajta karosszériája, szerkezete, nem csak a megosztó dizájn miatt állnak a figyelem középpontjában, de sokakban az is felmerül, hogy vajon hogyan vizsgázik majd mindez a törésteszteken. Legalább ekkora kérdés, hogy egy valós ütközés során mennyire lesz kíméletes a típus a karambol más, kisebb résztvevőivel.

Így fokozott érdeklődés övezi a Cybertruck első töréstesztjét – ám erre még egy kicsit várni kell.

A fenti videó alapján azonban lehet, hogy nem vagyunk már messze az első eredmények ismeretétől.

A felvétel láthatóan a Tesla saját, házi törésteszt laborjában készült, és a kocsi is úgy van bekábelezve, preparálva, ahogy azt egy ilyen vizsgálatnál megszoktuk.

Így valószínű, hogy inkább csak a videó vágása, a soha be nem következő becsapódás az áprilisi tréfa, de a törésteszt maga valós – csak a végét nem látjuk.

Musk egyébként a minap azt írta Twitter fiókján, hogy a hétvégén járta be a Cybertruck texasi gyártósorát, és elégedett volt a látottakkal, úgyhogy valószínű, hogy már tényleg csak hónapokra, talán fél évre vagyunk a gyártás kezdetétől, így nem meglepő, hogy a szériaérett változatot a számítógépes szimulációk után a valóságban is összetörik a sorozatgyártást megelőzően.

Komolyra fordítva

De az elmúlt napokban nem csak ilyen vicces videót, hanem komolyabbat is kiadott a gyártó a töréstesztjei kapcsán. A YouTube csatornájukon közzétett anyagon Lars Moravy, a gyártó mérnökcsapatának vezetője, a cég egyik alelnöke mesél a Model Y legújabb változatának töréstesztjéről.

Az egyelőre még csak Texasban gyártott új verzió elöl és hátul is prés-öntvényeket, illetve középen egy strukturális akkupakkot tartalmaz, így mivel alapvető szerkezeti változtatásokat hajtottak végre rajta, új töréstesztet is igényelt.

A videóból kiderül, hogy az ütközés energiát elsőként a lökhárító nyeli el, amely két, összepréselhető tartóponton keresztül csatlakozik a vázhoz, így felemésztve a becsapódás erejének egy részét. Nagyobb, 30 km/h feletti ütközéseknél azonban ez még nem elég, a fennmaradó energiát maga a nyomásos-öntési eljárással készült présöntvény emészti fel, amelyet úgy terveztek, hogy az oldalán végigfutó merevítő bordák előröl hátrafelé vastagodjanak, így fokozatosan egyre nagyobb energia kell az összenyomásukhoz. Ezzel irányítottá válik az ütközés energiája.

A lökhárító szintje alatt azonban van egy második szint is egy alacsonyabbra helyezett második ütköző, amely a váz aljához van erősítve és összepréselődéskor a kocsi alá tolja az első motort, hogy az ne az utastérbe próbáljon behatolni. Ez egyébként közelebb van az autó széléhez és olyan szögben helyezték el, hogy ha nem a kocsi egész orrával, hanem csak annak egy kisebb részével ütközünk valamibe, akkor is elvezesse az energiát. Ezt a típusú ütközést hivatott szimulálni az IIHS kis átfedéses tesztje, mivel az amerikai biztosítók által üzemeltetett intézet úgy találta, hogy a valóságban ritkábbak a teljesen frontális karambolok, és gyakori, hogy csak a két autó elejének ötöde találkozik egymással.

A videó végén megmutatják azt a Model Y-t is, amelyet az amerikai közlekedési hatóság, az NHTSA tört össze még 2020-ban. Az elv ott is hasonló volt az ütközés energiája kapcsán, a szerkezet pedig olyan jól vizsgázott, hogy az ajtók teljesen nyithatóak maradtak.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.