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
auto
2024. 04. 27. szombat

Megvan mikor szűnik meg (újra) a Volkswagen e-up!

elektromos autó

A Volkswagen e-up! bizonyosan díjat érdemelne, ha létezne „az évtized legszívósabb típusa” megmérettetés az autópiacon. A kis villanyautónak sokszor keltették már halálhírét, többször eltűnt a márka konfigurátorából is, de pár hónapnyi kihagyás után újra és újra visszatért.

2024 közepén azonban végleg befejezik a gyártását. Tényleg. Most biztosan.

Villanygokart

A Volkswagen up! története 2007-ben indult, ekkor mutatták be először koncepcióautó formájában, majd 2011 végén került gyártásba a szériaérett változat, mégpedig 1 literes benzinmotorral.

Az eredeti, 2007-es up! koncepcióautó. Forrás: Wikimedia, zacke82, Flickr.

A városi kisautó elektromos változatát 2013-ban mutatták be, de az e-up! kis akkumulátora és papíron 160 kilométeres hatótávja eléggé bekorlátozta a típus népszerűségét. 2019-ben azonban egy nagy frissítésen esett át a típus, amelynek legfontosabb eleme az volt, hogy megduplázták az akkuméretét, amely így már 260 kilométerre volt elég, és ekkor kapott egy Škoda és egy Seat testvérmodellt is.

Az új, nagyobb hatótávú változat 2020-ban itthon 8,2 millió forintba került, amit az állami támogatás 5,7 millióra csökkentett. Ez sokaknak megmozgatta a fantáziáját, de a közösségi autómegosztók körében is nagy népszerűségnek örvendett a típus.

2020 szeptemberében azonban a Volkswagen Csoport megszüntette a Škoda változat gyártását, 2021 nyarán pedig a Seat is levette a kínálatból a saját verzióját. A hatalmas kereslet miatt 2020 szeptemberében a Volkswagen átmenetileg felfüggesztette a típus elérhetőségét, mert nem tudták eléggé felpörgetni a gyártást. 2021-ben aztán a termelés rekordokat döntött meg, és év végére Németországban a második legnépszerűbb villanyautó lett a típus az eladási listákon.

2022 februárjában vált ismét elérhetővé az autó a márka konfigurátorában, ám ez is csak két hónapig tartott, újból elfogyott a gyártási keret. Legutóbb 2022 decemberében lett elérhető ismét a típus, ám az ára már jelentősen emelkedett

itthon jelenleg 11 millióért érhető el az e-up!, ami már nagyon sok pénz egy 260 kilométeres hatótávú, eléggé fapados kisautóért.

Ennek ellenére az e-up! jelenleg is keresett modellnek tűnik, ám most arról érkezett hír, hogy jövőre tényleg megszűnik a gyártása, és most már egészen biztosan végleg.

Nem vicc, a kiberbiztonság tehet róla

Kész szerencse, hogy az Automobilwoche interjúja Thomas Schäfer Volkswagen márkaigazgatóval április másodikán jelent meg, mert, ha egy nappal korábbra időzítik, akkor ennél a résznél elkezdtünk volna gyanakodni valami áprilisi tréfára.

Schäfer ugyanis azt mondja, 2024 közepén azért szűnik meg végleg az e-up! gyártása, mert ekkor lép életbe az UNECE, az ENSZ illetékes szervezetének új kiberbiztonságot érintő szabályozása, amelynek már nem felel meg a kisautó elektronikája, azt teljesen újra kellene cserélni.

Ez pedig már nem éri meg a konszernek, hiszen ebben az árkategóriában egy évvel később érkezik az ID. 2, ami a jelek szerint minden szempontból sokkal jobb ár/érték aránnyal rendelkezik majd, hiszen egy Polo méretű, akár 450 kilométeres hatótávú autó ígérnek 25 ezer euróért.

Az autók kiberbiztonságával foglalkozó Eurocybcar szerint az UNECE WP.29 számú szabályozása 2022 júliusától van érvényben az Európai Unióban, de csak 2024 júliusától lesz érvényes minden új járműre. 

Az előírás az autók informatikai rendszerének 70 különböző sebezhetőségét listázza, ezek védelmét írja elő, ráadásul a jármű teljes életciklusa alatt – magyarul, azt folyamatosan frissíteni is kell.

A 20 ezres autó még odébb van

Az interjú természetesen érintette az e-up! utódját is, amelyet az egyszerűség kedvéért nevezzünk csak ID. 1-nek, még, ha egyelőre nem is biztos, hogy ez lesz majd a típus neve.

Schäfer azzal kezdte, hogy megdicsérte a 25 ezer eurós ID. 2 modellcsalád tervezőit, mert, mint mondta, azok olyan jó munkát végeztek, hogy a vásárló nem mondaná meg, hogy ugyanazon alapokra épülnek a verziók. A típusból lesz természetesen Volkswagen (ID. 2), Cupra (ID. 2 testvér, jelenleg Urbanrebel koncepció), illetve majd készül egy crossover változat is ID. 2X néven, Škoda testvérmodellel.

2027-ben jön a nyolcmilliós Volkswagen villanyautó

Ahhoz, hogy a gyártó még eggyel lejjebb lépjen, és hasonlóan vonzó minőségű, felszereltségű, hatótávú autót tudjon is olcsóbban, 20 ezer euróért, kb. nyolcmillió forintért árulni még nem áll minden rendelkezésre.

A jelenlegi akkumulátor és alapanyagárak mellett még nem lehetséges egy ilyen autó legyártása, de dolgozunk rajta, hogy megoldjuk a problémát és e-up! méretű modellel álljunk elő – mondta a márkaigazgató.

A szakember szerint még továbbra sem dőlt el, hogy egy másik autógyártóval közösen gyártsák majd az ID. 1-et, esetleg egy meglévő modellt tegyenek olcsóbbá különböző specifikációk visszavágásával, vagy egy teljesen új, saját autót fejlesszenek ki. Schäfer az autó lehetséges piacra lépéséről úgy nyilatkozott, hogy

jó lenne, ha még ebben az évtizedben sor kerülne rá, minél előbb, annál jobb, de még nem tartanak itt, egyelőre a lehetséges verziók megvalósíthatóságának ellenőrzése folyik.

Bár Schäfer nemrég egy interjúban 2027-et jelölt meg az ID. 1 várható érkezésére, mostani szavai ennél kicsit ködösebbek, bizonytalanabbak, óvatosabbak, a gyártás kezdetének tekintetében, és inkább az évtized végét engedik sejtetni.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.