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
auto
2024. 04. 26. péntek

Mínusz 30 fokban is helyt állt a Hyundai IONIQ 5 N

elektromos autó

A svédországi Arjeplogban, extrém téli időjárási viszonyok között tesztelték a tisztán elektromos, összkerékhajtású Hyundai IONIQ 5 N sportmodellt, amely a tervek szerint 2023  júliusában mutatkozik be, mint az N sportmárka első sorozatgyártású, nagyteljesítményű elektromos típusa. Az Ioniq 5 N után számos további nagyteljesítményű elektromos modell bevezetése, azaz a márka evolúciós irányváltása várható.

Az északi sarkkör közelében fekvő Hyundai Mobis tesztpályát a csekély tapadású, jeges útfelületek és az akár mínusz 30°C-os hőmérséklet tökéletesen alkalmassá teszi a teljeskörű téli tesztek elvégzésére. Ebben a környezetben tesztelték a Hyundai N mérnökei az IONIQ 5 N modellt, hogy megtalálják az optimális egyensúlyt az autó közvetlen, élvezetes vezethetősége, illetve biztonságos és kiszámítható téli viselkedése között.

Az IONIQ 5 N a Hyundai elektromos járművekhez fejlesztett platformjára (E-GMP) épült, az N márka motorsportból származó  technológiáival és tapasztalatával kombinálva, azokat megcélozva, akik egész éves használatra keresnek elektromos sportautót. Az N modell sportos képességeit nem csak a Nürburgring éles fordulóiban tökéletesítették, de az arjeplogi tesztpálya jéggel borított kanyarjaiban is próbára teszik, hogy a  legszélsőségesebb téli körülmények között is az elképzelhető legjobb teljesítményt nyújtsa, mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke, hozzátéve, hogy az IONIQ 5 N messzemenőkig megfelelt az N márka változatos teljesítmény-elvárásainak, az első sorozatgyártású elektromos N modell fejlesztése ezzel sikeresnek mondható. A fejlesztésnél felhasználták a Hyundai i20 N WRC Rally 1 versenyautó összkerékhajtási rendszerével szerzett tapasztalatokat is.

Az N márka három fejlesztési pillére a kanyarbetyár viselkedés, a versenypálya-alkalmasság és a mindennapi használhatóság, melyeket a kezdetektől szem előtt tartottak az N márka villamosítási stratégiájának kidolgozása során, így már az N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautó 2015-ös bemutatásakor is. A munka az RM20e prototípussal és a Veloster N ETCR versenyautóval folytatódott, majd tavaly bemutatták az RN22e négykerekű laboratóriumot. A fejlesztéseket átültették az első sorozatgyártású elektromos sportmodellbe, az IONIQ 5 N típusba, amely a tervek szerint még az idei évben piacra kerül.

Az IONIQ 5 N kanyarvételi képességeit az N Drift Optimalizálás funkció javítja, amely az első és hátsó tengely közötti nyomatékelosztást, a nyomaték mértékét, a felfüggesztés feszességét, a kormányerőt, valamint a részlegesen önzáró elektronikus differenciálmű (e-LSD) működését összehangolva kifejezetten driftelésre optimalizált üzemmódot kínál. Az üzemmód lehetővé teszi, hogy a pilóta felkészültségi szinttől függetlenül örömét lelje a driftelésben; a funkció hangolásakor kifejezetten ügyeltek a driftsporttal még csak most ismerkedő vezetők igényeire.

Az egyedi hangolású e-LSD rendszerben az elektronikus vezérlő egység a kerékszenzoroktól kapott adatok alapján pontosan meg tudja állapítani, ha az optimális tapadás érdekében bármely kerékre plusz forgatónyomatékot kell küldenie. Az e-LSD ennek köszönhetően ívmenetben, versenypályán, valamint kedvezőtlen útviszonyok mellett (pl. jégen vagy mély hóban) egyaránt javítva a vezethetőséget. A kifejezetten az IONIQ 5 N modellhez kifejlesztett e-LSD rendszer gyorsabban és pontosabban reagál, ami különösen fontos, hiszen az elektromos hajtásláncok kisebb késlekedéssel adják le forgatónyomatékukat, mint a belső égésű motorok.

Az IONIQ 5 N a különböző üzemmódokra optimalizált N Nyomatékelosztás funkciót is kínál, így a vezető saját maga dönthet az első és hátsó tengelyre jutó nyomatékszintről. Az N  Nyomatékelosztás és az e-LSD összehangolva eltérő arányban képesek hajtóerőt juttatni mind a négy kerékre. A rendszert kifejezetten úgy tervezték, hogy villámgyorsan reagáljon a villanyautókra jellemző azonnali, egyenletes teljesítménykifejtésre – még olyan, szélsőségesen rossz tapadási viszonyok mellett is, mint amik Arjeplogban várnak az autókra.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.