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
auto

Leáll a kamiongyár, a jövőben a hidrogénre koncentrálnak

elektromos teherautó
2023. 05. 10 - Biró Balázs - 0

A hányattatott sorsú kamiongyártó is kiadta első negyedéves pénzügyi beszámolóját, és ahogy a Lucidnál, úgy itt sem azzal van a legnagyobb baj, hogy még veszteségesek – bár igaz, hogy a Nikola pénzügyi helyzete jóval törékenyebb, mint a luxusautó-gyártóé.

A rossz eredményeknél fontosabb viszont a gyártás átmeneti leállítása és a cég tevékenységének szűkítése.

Sarokszámok

63 elektromos kamiont gyártott, és 31-et adott át ügyfeleinek a Nikola Motor az idei év első három hónapjában, amivel 10 millió dollárt generált a vállalat. a kamionok legyártása és értékesítése azonban ennél négyszer többe, 42,7 millióba került, azaz a nagyjából darabonként 324 ezer dolláros árcédula 1,3 millió költséggel járt.

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

Összesen 11,117 millió dolláros bevétel mellett 169 milliós veszteség  lett az első negyedév egyenlege, miközben a cég készpénz tartalékai három hónap alatt 121 millió dollárra apadtak.

Ez nem egy fenntartható állapot, gyakorlatilag hónapjai lennének csak hátra a cégnek, ha ilyen mértékben dobálnák a pénzt a kemencébe. Normál esetben szó lehetne részvénykibocsátásról, újabb befektetők megnyeréséről, hogy legyen elég tartalék a veszteséges időszak finanszírozására, ám kérdéses, hogy a cég botrányos múltjával hányan, illetve milyen feltételekkel, milyen árfolyamon vállalnák a kockázatot.

Ezért a vállalat radikális lépéseket jelentett be.

Leállás, átszervezés, zsugorodás

Akik követik a kamiongyártó történetét, azok tudják, hogy a cég Európában is jelen van, az Iveco-val közösen gyárt kis példányszámban elektromos teherautókat. Illetve gyártott, ugyanis most bejelentették, hogy a holland székhelyű, de a köztudatban inkább olaszként élő vállalat kivásárolja a bajba jutott amerikai partnert. Na nem sokat, 35 millió dollárt fizetnek, illetve visszaadják az Iveco tulajdonában lévő 20,6 millió Nikola részvényt, ami nagyjából 18 milliót ér.

Ezzel a vállalat egyelőre feladja az európai piacot, hogy Észak-Amerikára koncentrálhasson.

Az amerikai üzemben is azonnal lépéseket jelentettek be, átmenetileg leállítják a Tre elektromos kamionok gyártását, mivel túl magasak a költségek. A cég vezetése jelentős költségcsökkentésbe kezd, ami a gyártósorok átépítésével is jár. A Reuters arról is beszámolt, hogy a vállalat el akarja adni a tavaly megvásárolt Rome Battery nevű akkugyártó cégét, de az is lehet, hogy a leányvállalat hamarosan csődöt jelent.

A Nikola a jövőben elsősorban a hidrogénnel üzemelő kamionja gyártásra akar koncentrálni, de a Tre is a portfólióban marad, de csak megrendelésre építenek majd akkumulátoros teherautót. A jelenlegi tervek szerint a gyártás júliusban kezdődhet meg újra, és ekkorra az akkupakkok összeszerelése is házon belülre kerül. A Bosch-tól vásárolt üzemanyagcella modult, ami a hidrogénhajtás lelke, az év végtől szintén a coolidge-i üzemben kívánják majd összeszerelni.

A cég azt is bejelentette, hogy 140 megrendelése érkezett a hidrogénes modellre, és egy partnere, a Voltera Power a következő öt évben 50 hidrogéntöltő-állomás építését tervezi, amelyeket meg is finanszíroznak majd, így nem a Nikolát terheli a telepítés tetemes költsége. A következő pár hónapban, amíg a gyártás áll, a meglévő, már legyártott Tre kamionokat értékesítik.

Hogy mindez elég lesz-e a vállalat fennmaradásához, az azonban eléggé kétséges, hiszen egyelőre még a jóval kiforrottabb akkumulátoros modelleken sem tudnak pénzt keresni, nemhogy a kezdetben még kisebb darabszámban készülő, és feltehetően jóval költségesebb hidrogénes változaton.

Megszületett az ítélet a Nikola vezér ügyében

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.