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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

Ez az új akkugyártási technológia forradalmasíthatja a Volkswagen villanyautóit

elektromosautó-akkumulátor

A Der Spiegel interjút készített Sebastian Wolffal, a PowerCo igazgatójával – de ha ez így nem mond sokat, akkor segítünk: ez a cég a Volkswagen Csoport akkutechnológiával és akkugyártással foglalkozó leányvállalata.

A cégvezető gamechanger technológiáról beszélt, ami lehetővé teszi az olcsóbb villanyautók gyártását.

Szárazon

A Volkswagen már 2020 óta új szárazelektródás akkugyártással kísérletezik  – eddig 40 millió eurót költöttek a projektre, de a költségek még emelkedni fognak. Wolff elárulta az újságíróknak azt is, hogy az eljárás megspórolja az akkugyártás energiaigényes szárítási fázisát, és nagyjából 30 százalékkal csökkenti az egész cellagyártás energiaigényét. Emiatt több száz euróval olcsóbbak lehetnek a villanyautók, a technológiát pedig igazi gamechangerként emelgette, amelytől azt várják hogy komoly versenyelőnyre tesznek majd szert a Teslával szemben.

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

A vállalat kísérletei már életképesnek mutatják az eljárást, és most azon dolgoznak, hogy egy ún. pilot gyártósort telepítsenek a cég salzgitteri laborjában. A vállalat 2027-re teszi a technológia bevezetését, addig pedig több millió akkucellán kísérletezi ki a gyártás buktatóit.

A lap emlékeztet rá, hogy a Tesla 2020 őszén az Akkunapon egy hasonló megoldást jelentet be, ám ahogy írják, az autógyártónak a mai napig komoly problémai vannak az új cellák gyártásával.

Generációk

A fenti hír annyi kiegészítést mindenképp igényel, hogy kicsit rendbe tegyük a Tesla 4680-as celláival kapcsolatos megjegyzéseket, illetve a Volkswagen vélt vagy valós versenyelőnyét.

Az amerikai autógyártó 2020 szeptemberének végén jelentette be, hogy már üzemel a kaliforniai Fremontban egy pilot gyártósora, amely szárazelektródás technológiát használ, jelentősen lecsökkentve az akkugyártás hely és energiaigényét. Azt mi tesszük hozzá, hogy a jelenlegi tudásunk szerint egyébként a technológia a környezeti terhelést is csökkenti, mivel megszűnik az anódgyártás nagy tisztaságú szűrt víz igénye, a katód oldalon pedig nincs szükség az igencsak barátságtalan NMP nevű kemikália használatára, majd annak a szárítás során történő visszanyerésére, úgyhogy minél több autó és akkugyártó teszi ezt magáévá, annál jobb.

Elon Musk, szokásához híven, rendkívül ambiciózus célokat jelölt ki, a pilot gyártósort 10 GWh-sra tervezték, 2022-ben pedig már évi 100 GWh 4680-as gyártását akarták elérni. Természetesen szokás szerint beköszöntött a valóság, és ezek a célok messze nem teljesültek.

Ezzel együtt, az amerikai autógyártó tavaly év végén már heti 900 ezer 4680-as cellát gyártott, igaz, információink szerint csak az anód oldal volt teljesen száraz megoldás. Jelenleg már a cellák második generációja készül Fremontban és Austinban, illetve ezek bizonyos összetevői Berlinben. A vállalat nemrég kért engedélyt a kaliforniai akkuüzem bővítésére, illetve a nevadai akkugyárba is tervezik 100 GWh kapacitás kiépítését – feltehetően a Semi, a villanykamion számára. A vállalat legutóbbi, márciusi tájékoztatása szerint, tavaly év végéhez képest Fremont 20, Austin pedig 50 százalékos növekedést ért el a gyártásban, a kihozatali arány pedig 12 százalékkal javult. A fentieket alátámasztani látszik, hogy most már hivatalosan is rendelhető Amerikában a kisakkus Model Y, ami ezeket a cellákat használja, ám az igazi nagyüzem a Cybertruck szeptemberi bevezetésével kezdődik.

Panasonic 4680-as cella. Forrás: iza.ne.jp

Itt érdemes megjegyezni, hogy az LG és a Panasonic is készül ilyen, nagyobb méretű cellákkal, ám konkrétan még egyik cég sem beszélt arról, hogy ezek szárazelektródásak lennének, de ha más nem a japánok fejlesztéséről tudjuk, hogy keményebb dió, mint gondolták, és egy évet csúszik.

Mindez nem jelenti azt, hogy a Tesla megoldása biztosan jobb, mint a Volkswagené, ahogy azt sem, hogy a német márka meg tudja majd spórolni ezt a tanulási görbét – nem véletlenül beszélnek 2027-ről. Az viszont biztosnak látszik, hogy 2027-re a Tesla már több száz millió szárazelektródás cella legyártásán és beépítésén lesz túl, a sokadik generációnál jár majd, és lesz tapasztalata ezek igazán nagy volumenű gyártásában, így némileg meglepő a Volkswagen majdani versenyelőnyéről hallani a technológia kapcsán, de nem tudjuk mit tudnak, mit nem osztottak meg a közönséggel.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.