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
auto
2024. 05. 04. szombat

Az elmúlt évtizedek legnagyobb költségcsökkentésére készül a Volkswagen

üzlet

Ötmilliárd eurós költségcsökkentést remél Oliver Blume, a Volkswagen Csoport vezérigazgatója attól az átfogó átszervezéstől, amelyet hamarosan bemutat a cég felügyelőbizottságának, június 21-én pedig a vállalat részvényeseinek is – írja a Handelsblatt német gazdasági lap.

A megtakarítások fejlesztések, csapatok összevonását és valószínűleg létszámleépítést is magukban foglalnak – nem véletlen a szivárogtatás, amely valószínűleg a reakciókat teszteli.

Sokak tyúkszemére léphet

A Handelsblatt már állítólag látta a tervezet főbb pontjait, amelyet a konszern egy felsővezetője az elmúlt évtizedek legnagyobb átszervezésének minősített. Hogy ezt hogyan sikerül majd Bluménak elfogadtatnia a szakszervezettel, az jó kérdés, de még emlékszünk rá mekkora ellenállásba ütköztek Herbert Diess hasonló tervei.

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

Oliver Blume

A lap birtokába került dokumentumok szerint például csökkenteni akarják a költségeket a beszerzés és az értékesítés területén, ami minden bizonnyal leépítésekkel is jár, de a gyártás sem marad érintetlen. A cégen belül a Volume, azaz mennyiségi gyártás égisze alá bevont Volkswagen személy és haszongépjármű, Škoda, Seat és Cupra márkák szorosabban összefonódnak majd, a gyárak jobb kihasználtságára törekednek a jövőben, ami magyarra fordítva azt jelentheti, hogy kevesebb helyen készülnek majd a testvérmodellek. A csoport osnabrücki gyárát valószínűleg beolvasztják majd a Porschéba, a drezdai üzem helyzete pedig erősen kérdéses.

Wolfsburg, a központi üzem az évi egymilliós gyártókapacitását 600 ezerre nyesheti vissza.

De a cég vezetője a fejlesztéseket is racionalizálni akarja, mert még mindig túl sok olyan szituációt lát, amikor a tizenkét márka párhuzamosan dolgozik hasonló dolgokon. A tervek összesen hárommilliárd euróval akarják javítani a Volume márkacsoport és további kétmilliárddal az egész konszern pénzügyi eredményét.

Szűkebb választék

A stratégia része lesz az is, hogy csökkentik a választékot, a márkák kevesebb típust és variánst forgalmaznak majd, megszűnhetnek egyes rétegmodellek.

A Volkswagen márka tíz, a Skoda öt, a Cupra három-négy modellcsaládot  tarthat majd meg a jövőben.

A névadó márkánál érzésünk szerint ebbe beleszámolták a kishaszongépjárműveket is.

Az autók platformjai is tovább maradnak majd szolgálatban, mint ahogy azt korábban tervezték, és fejlesztésüket is jobban szétosztják a márkák között. Az Audi különutas megoldásait is visszanyeshetik, a jövőben szorosabb együttműködést, több egyeztetést várnak el a Porschéval és a wolfsburgi központtal. A négykarikás márka felel majd a konszern középkategóriás autóiért, a kis és kompakt autók a volumen csoportnál, például a Škodánál landolnak majd, a luxuskocsik alapjait pedig a Porsche szállíthatja.

Blume állítólag azt a feladatot adta a márkák vezetőinek, hogy szimulálják azt a szituációt, mintha külön tőzsdei cégek lennének, és érjenek el házon belül kitűzött haszonkulcsokat.

A vállalat nem titkolt célja, hogy növelje a nyereséget, amelyet előtérbe helyez az eladási darabszámokkal szemben. Ezzel együtt meg akarják fordítani a negatív trendeket az amerikai és kínai piacokon, ahol a cég pozíciókat veszített.

Nem lesz Trinity-gyár

Bár hivatalos döntés csak novemberre várható, az Automobilwoche kapcsolódó anyaga már tényként kezeli, hogy nem épül meg a wolfsburgi üzemtől északra fekvő területen az az új, kétmilliárd eurós gyár, amely a következő generációs Trinity modellt lett volna hivatott gyártani. Helyette a központi gyárat építik majd át – ez azonban kompromisszumokkal jár.

Herbert Diess célul tűzte ki, hogy elérjék a Tesla Model 3 tízórás gyártási idejét, amely harmada a Volkswagen ID.3 elkészítéséhez szükséges időnek, és jóval kevesebb annál a 18 óránál is ami a Tiguan gyártásához kell. Ám azzal, hogy nem készül vadonatúj gyár, a lap szerint már a márkánál is elismerik, hogy vissza kell venniük az ambiciózus célokból.

Volkswagen Trinity.

Christian Vollmer, a német márka termelési igazgatója az Automobilwoche kérdésre válaszul úgy fogalmazott, hogy a tíz óra nagyon ambiciózus cél, amelyet csak bizonyos előfeltételek teljesülése esetén lehet elérni. Bár a gyártás komplexitásának csökkentése továbbra is fontos céljuk, most inkább úgy fogalmazott a vezető, hogy a Trinity gyártása gyorsabb lesz, mint a Tiguané.

Gigapress

Ha már interjút készíthettek Vollmerrel, akkor a Volkswagen ezt felhasználta egy kis PR-ra is. A vezető az újságíróknak megmutatta az új nyomásos öntéssel készült első és hátsó vázelemeket, amelyeken két éve dolgoznak. A vállalatnál úgy gondolják, tapasztalataik felhasználásával hatékonyabbak lehetnek ezek gyártásában, mint a Tesla. Megnézték mit csinál a versenytárs, és úgy vélik az ő megoldásuk jobb.

Az első mintadarab korábbi fotókon a gyártótól. Forrás: Mirco Wöllenstein, VW

Vollmer példaként azt említette, hogy ők meglévő berendezésekkel tudták elérni ezt az eredményt és nem kellett nagy, költséges gépeket vásárolniuk, mint a Teslának. A jelenlegi 1:2 arányú prototípusokból több, mint 1000 készült eddig, és 130 másodperces ciklusidőt értek el, azaz ennyi idő alatt készül el egy-egy elem. (A Tesla által vásárolt IDRA gépek 80-90 másodperc alatt végeznek a feladattal – tesszük mi hozzá).

A hátsó elem 42 korábbi darabot cserél le, 24 kiló, azaz 10 kilóval kevesebb, mint a korábbi változat, és 30 percet spórol a gyártáshoz szükséges időn.

A végső változatban pár jelenleg öntött rész nem lesz majd integrálva, mivel az autók javíthatósága érdekében a sérülékenyebb helyeken külön alkatrészeket használnak majd.

A céljuk, hogy most egy teljesen méretarányos 1:1 példányt készítsenek az ID.4-hez, de az egyelőre nem kerül gyártásba, csak tesztelik a technológiát. A Volkswagen présöntvényei a 2028-as Trinityvel debütálnak majd, addig nem látjuk őket autókban, utána viszont Vollmer szerint semmi akadálya annak, hogy további típusokban is megjelenjenek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.