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
auto
2024. 05. 01. szerda

Közismert sportkocsi bőrébe bújva jön a hat perc alatt feltölthető villanyautó

elektromos autó

A történet már ismerős: adott egy szinte újszülött technológiai start-up vállalat, amely rögtön forradalmi akkutechnológiát és néhány perces töltést ígér, természetesen a konkrét műszaki jellemzők felfedése nélkül. A nagyobb hírveréshez viszont érdemes célba venni az emberek érzelmeit, amihez aligha találni jobb eszközt, mint egy világszerte ismert ikonikus sportautót.

A brit Nyobolt akkufejlesztő cég az eredeti Lotus Elise S1 megálmodójával, Julian Thomsonnal állt össze egy közös projekt erejéig, amelynek eredménye az 1996 és 2021 között gyártott kétszemélyes sportkocsi modern technológiával újraalkotott, mindössze hat perc alatt feltölthető változata. A prototípust, mely 463 lóerő leadására képes, és 35 kWh-s akkujával nagyjából 250 kilométert tud elmenni egy töltéssel, a Callum mérnöki vállalat valósította meg.

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

Az Autocar információi szerint a Nyobolt volfrám anódokat használ, ez a kulcsa a villámgyors töltésnek, és a technológia állítólag készen áll a gyártásra, sőt, 2024 elején el is indul a tervek szerint. Skálázhatóságának köszönhetően ráadásul nem csupán elektromos autókhoz, hanem energiatárolókba és más elektromos berendezésekhez is szállítaná a vállalat.

A cég egyébként azt is hozzáteszi, hogy akkumulátora kisebb és könnyebb, mint amit manapság használnak a villanyautók, és olcsóbban is gyártható és újrahasznosítható. Az eddigi tesztek alapján állítják, hogy az aksi legalább 2000 töltési ciklust kibír „jelentős teljesítménycsökkenés” nélkül, és összesen 300.000 ciklus a várható élettartama. A hat perces teljes töltést egyébként a már meglévő infrastruktúrával érti a vállalat.

A Nyobolt Lotus-hasonmása felvonul a Goodwoodi Sebességfesztiválon júliusban, novembertől pedig utcára viszik a teszteléshez. Az egyelőre még nem dőlt el, hogy fogják-e gyártani, de amennyiben igen, igencsak limitált darabszámra számíthatunk, ami évi 25 példányt jelent.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.