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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Szerettük volna azt gondolni, hogy a Nikola problémáinak fő, vagy akár egyetlen oka Trevor Milton és megtévesztései voltak, ám úgy néz ki, a volt cégvezető és tulajdonos hasonló gondolkodású vezetőkkel vette magát körül.

Belsős bizonyítékok kerültek a sajtóhoz.

Ó, Romeo

Öt kamion égett ki a Nikola központjának parkolójában a múlt héten, miután – legalább – az egyik kigyulladt és a tűz tovább terjedt. Ez önmagában sem lenne túl szerencsés, főleg nem egy hatalmas botrány után pengeélen táncoló cégnél, ám úgy néz ki, a történet egy második, hasonló méretű balhéhoz vezethet.

Az Electrek birtokába jutott információk, dokumentumok és videofelvételek szerint ugyanis a tűz nem volt teljesen véletlen, megelőzhetetlen.

A hidrogénes kamionjairól, pontosabban ezek terveiről ismert vállalat már egy ideje sorozatban gyártja Tre nevű elektromos kamionját, amely hagyományos akkumulátorokat használ. A gyártó egyetlen kézzel fogható termékének gyártása azért is tudott megkezdődni, mert a jármű alapjait az ismert teherautó-gyártó Iveco adja, míg a startup az akkumulátorokért és a meghajtásért felel.

A Nikola tavaly felvásárolta a Romeo Power nevű akkugyártó vállalatot, amely immár a cég részeként tervezi és gyártja a kamiononként 733 kWh akkupakkot a Tre alá. Azonban ahogy most egy volt Romeo alkalmazott a lapnak elmondta, a cég mérnökei már tavaly észrevették, hogy gond van a modulokkal. Az Electrekhez eljuttatott vizsgálati dokumentumok szerint a problémát arra vezették vissza, hogy a modulok gyártása és a lézeres hegesztés során megsérülhet a cella teteje, ami ettől elég gyorsan korrodálódni kezd.

A Hermes modul tesztjének dokumentációja. Forrás: Electrek

Hogy mennyire gyorsan? Nos egy tesztvideó szerint már kettő (!) töltési-merítési ciklus is elég ahhoz, hogy a folyamat beinduljon. Ez pedig, a lapnak nyilatkozó mérnök szerint, nagyon könnyen tűzhöz vezethet. Itt jegyeznénk meg, hogy a megosztott képek alapján M50L jelölésű koreai cella valószínűleg az LG 2170-es M50L cellája lehet, de nem ezekkel van a probléma, a gyártási hiba akkor következik be, amikor ezekből a Romeo üzemében modulokat, majd akkupakkot készítenek.

Ez történik a cellával a lézerhegesztés okozta sérülés helyén. Forrás: Electrek.

Ami igazán megdöbbentő, az azonban az, hogy az informátor szerint mind az akkoriban épp felvásárlás alatt álló akkugyártó vezetője, Susan Brennan, mind a felvásárló és ügyfél Nikola vezetése tudott a problémáról, ám mivel már túl sok pénzt öltek a legyártott akkupakkokba, és amúgy is anyagi gondokkal küszködött a cég, illetve a megrendelők türelmetlenül várták a kamionokat, úgy döntöttek, nem állítják le a gyártást, hanem menet közben próbálják meg orvosolni a hibát.

Reakció

Az Electrek megkérdezte a Nikola képviselőit is, akik bár elismerték a tavaly március és június közötti gyártási hibát, azt mondják, a Romeo képviselői biztosították őket, hogy a Tre akkupakkjaiba nem kerültek hibás modulok. A gyártó szerint idegenkezűség okozta a vállalat központjának parkolójában várakozó kamionok tűzesetét. A helyi tűzoltóság még vizsgálódik.

Ám a cég szóvivőjének magyarázata részben ellentmond a laphoz eljutott bizonyítéknak, és a volt munkatárs történetének is. A kamionhoz a Romeo Power két modulverziót tervezett és gyártott, egyiket Hermes, másikat Legion névre keresztelték. A vizsgálatok a Hermes verzión történtek, míg a Nikola szerint a Tre kamionba végül a Legion került.

Így tesztelték az akkupakk tűzállóságát. Forrás: Electrek

Ám az Electrek forrása ezt cáfolja. Szerinte a vizsgálatok valóban a Hermes-en történtek, ám ennek praktikus okai voltak, mivel a Legion kialakítása eltakarta a problémás helyet, így nem volt jól/idejében látható a hiba. Ám a mérések során, a hibás cellák okozta feszültség eltéréseket először pont, hogy a Legion modulokon mérték, így azok is ugyanazzal a gyártási problémával küzdenek, csak éppen a hiba takarásban van.

A belsős informátor a cég gyújtogatós magyarázatában sem hisz. Belső teszteket, fotókat mutatott azokról a kísérletekről, amikor a Nikola erős tűznek tette ki a Tre akkupakkját, az pedig hosszú ideig ellenállt ennek. Ahogy fogalmazott, akár égő benzinnel is le lehetne önteni az akkupakkot, amennyiben a [külső] tűz nem tart rendkívül sokáig, meg sem kottyan neki.

Címlapkép: Phoenix Fire Department, Twitter.

Leáll a kamiongyár, a jövőben a hidrogénre koncentrálnak

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.