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 Az autógyártó 2020 októbere óta nyilvános beta, azaz tesztprogramot működtet az önvezetés fejlesztésének segítésére, amelynek mára, több, mint 300 ezer észak-amerikai autó része. Hamarosan azonban elhagyják a sokakat frusztráló jelzőt. Élesben A tesztprogram fontos része volt a rendszer fejlesztésének a Teslánál, az autógyártó ugyanis alapvetően más filozófiát követ az önvezetés kapcsán, mint legtöbb versenytársa. Elon Musk cége ugyanis úgy látja, ahhoz, hogy ne csak egy-egy városra működő, állandóan frissen tartott nagyfelbontású térképekre támaszkodó rendszert hozzanak létre, nem elég pár tucat képzett sofőr, illetve több ezer óra szimuláció egy szerverfarmon, hanem sok százezer valós felhasználóra van szükség, akik valós adatokat, képeket és videókat küldenek vissza a bázisra, a neurális háló fejlesztéséhez. A tesztprogramot többen kritizálták amiatt, hogy egyszerű polgárokra, mezei sofőrökre bízza a félkész rendszer felügyeletét, miközben az a városok utcáin gyalogosok és más autósok között üzemel. Eddig azonban egy város, hatóság, vagy kormány sem tiltotta be az FSD Betát, ami valószínűleg részben annak köszönhető, hogy a program immár 240 millió levezetett kilométer felett jár, különösebb botrányt kavaró esetek nélkül. (Ez nem összekeverendő az Autopilot balesetek vizsgálatával, amely egy régebbi, különálló szoftver). A gyártó azt állítja, egymillió FSD kilométerre 0,19 baleset jut, ami ötöde az amerikai közúti baleseti átlagnak. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Tesla nagyjából 45 balesetről tudhat, amely a rendszer használata közben történt – ami persze nem jelenti azt, hogy ezek mindegyike az FSD, vagy a Tesla sofőr hibájából történt, és a súlyosságukról sincs információnk. Version 12 won’t be beta — Elon Musk (@elonmusk) June 27, 2023 Elon Musk azonban most érdekes bejelentést tett, a cég vezetője szerint a 12-es verzió már elhagyja majd a beta jelzőt, azaz már nem számít majd tesztkiadásnak. Mielőtt túlzottan lelkesek lennének az önvezetés-hívők, azért szögezzünk le gyorsan két dolgot ezzel kapcsolatban. Egyrészt, bár az autók jelenleg a 11.4.4-es verziót használják az önvezető szoftverből, még sok lépcső lehet a 12-es főváltozatig, ami lehet csak az év végén, vagy jövőre érkezik meg. Ez a bejelentés nem azt jelenti, hogy heteken, vagy napokon belül megtörténik a váltás. Másrészt, bár a lépés bizakodásra ad okot, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy teljesen kész a felügyelet nélküli vezetésre a Tesla, hiszen amíg a hatóságok nem hagyják jóvá, addig ez csak egy kettes szintű vezetéstámogató rendszer, amelyet a sofőrnek folyamatosan felügyelnie kell. Hogy a Tesla mikor kérelmezi a jóváhagyást, és azt mikor kapja meg, azt egyelőre megbecsülni se mernénk, de valószínű, hogy ez először majd valamelyik amerikai tagállamban, regionális szinten történik meg, és ha elég sok problémamentes kilométert tudnak felmutatni az illetékes hatóságoknak, akkor más államok is követni fogják a példát. A várakozások szerint az FSD program jövőre érkezik majd Európába, Kínába és Ausztráliába – de nem tartjuk kizártnak, hogy eleinte ez is csak tesztverzió lesz, amíg magabiztosan kezeli már a helyi sajátosságokat. Természetesen az autógyártó saját mérnökei jelenleg is tesztelik a rendszert Amerikán kívül is, erről már korábban is több állásajánlat árulkodott, tehát nem arról van szó, hogy mondjuk az európai bevezetést ne előzné meg több hónapnyi belső teszt. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!